برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سهم ۲۷ درصدی بازار عراق از صادرات ایران در هفت ماه سال ۹۹

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» با بیان اینکه ارزش وزنی صادرات ایران به عراق طی هفت ماه ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، اظهار داشت: در این مدت عراق با سهم ۲۷ درصدی از مجموع صادرات ایران، بالاتر از چین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار گرفت.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مدت پس از عراق، در فهرست مهم‌ترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران، چین با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و سهم ۲۴ درصدی در رتبه دوم، امارات با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۲ درصدی در رتبه سوم، ترکیه با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم ۸.۲ درصدی در رتبه چهارم، افغانستان با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و سهم ۷.۳ درصدی در رتبه پنجم اهداف صادراتی کشور قرار داشته‌اند.

پیلتن گفت: مقایسۀ روند صادرات ایران به عراق طی مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان دهنده رشد  ۲۶ درصدی در وزن است.    

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی ادامه داد: علاوه بر گاز و برق، انواع کالا مانند میله‌های آهنی،گوجه فرنگی، کاشی و سرامیک، هندوانه تازه، کولرهای آبی، رب‌گوجه فرنگی، قطعات توربین‌های بخار، پنیر و بیسکویت نیز جزو مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عراق محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: کشورهای ترکیه با حدود ۲۶ درصد، چین با ۲۵ درصد،کره جنوبی با حدود ۶ درصد، هند با پنج درصد و آمریکا با حدود چهار درصد سهم از بازار عراق، رقبای جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، عراق سالانه حدود ۹۰ میلیارد دلار صادرات و حدود ۳۲ میلیارد دلار واردات از جهان دارد. مهم‌ترین کالاهای وارداتی این کشور گندم، برنج، روغن، شکر، دارو، مصنوعات صنعتی و فلزی، خودرو، تجهیزات نیروگاهی و مخابراتی و مهم‌ترین صادرات آن نیز نفت خام، فرآورده‌های شیمیایی، برخی مواد غذایی و حیوانات زنده است.

  سرمایه‌گذاری ۵۳۹ میلیارد ریالی در صنعت گردشگری فارس

در هفت ماهه نخست امسال حجم صادرات بالغ بر ۸۵ میلیون تن بود و ارزش کل تجارت خارجی کشور به ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید.

سهم صادرات از کل تجارت خارجی ۶۵ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود که از کل واردات در این مدت ۱۳.۸ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)