برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رفت و آمد از مرز لطف‌آباد خراسان رضوی تا حصول توافق انجام نمی‌شود

اسماعیل پورعابد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقرر شده است هفته آینده جلسه‌ای از طریق ویدئو کنفرانس بین مسوولان ایران و ترکمنستان برای تعیین نحوه رفت و آمد ناوگان و مدت اجرای طرح بازگشایی مرز برگزار و پس از حصول توافق نهایی، ترددهای تجاری از ایران به این کشور آغاز شود.

وی ادامه داد: تاکنون درخواستی برای تردد تجاری کامیونها از طرف شرکتهای حمل و نقل نداشته‌ایم چرا که آنها منتطرند توافق بر سر نحوه عبور کامیونها انجام شود تا از چگونگی رفت و آمد ناوگان، ارسال و تحویل کشنده و مدت زمان تحویل کشنده مطلع شوند.

گذرگاه مرزی و گمرک لطف‌آباد در شمال خراسان رضوی به کشور ترکمنستان پس از حدود ۹ ماه مسدود شدن به خاطر شیوع ویروس کرونا، دیروز (سه‌شنبه) بازگشایی شد.

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور ترکمنستان ورودی مرز” آرتیق” را پس از ماهها برای پذیرش کامیونهای ایرانی بازگشایی کرده و اکنون امکان انتقال کالاهای تجاری از ایران به روش “ترانشیپمنت” با استفاده از خودروهای کشنده میسر شده است.

رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی پیشتر اعلام کرده بود بازگشایی کنونی پایانه مرزی لطف‌آباد چندان تاثیر مثبتی بر حمل و نقل کالا و ترانزیت ندارد.

احمد زمانیان یزدی افزود: حمل و نقل ریلی کالا و ترانزیت از طریق گذرگاه ریلی مرز سرخس به ترکمنستان نیز از سه ماه پیش انجام می‌شود اما آن هم به خاطر شرایط اعمال شده از سوی  همسایه شمالی در بهبود مبادلات اقتصادی چندان اثرگذار نبوده است.

وی ادامه داد: اصل تجارت بین المللی آن است که ناوگان شرکتهای حمل و نقل بتوانند در کشور ترکمنستان تردد و به کشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشند تا از این طریق تجارت شکل گرفته و توسعه یابد و با عبور حداکثر ۱۰ کامیون در روز آن هم بدون راننده، کاری از پیش نمی‌رود و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

  هشت طرح گردشگری برای تپه‌های مریخی دامغان ارایه شد

زمانیان یزدی گفت: ترانشیپمنت کالاهای صادراتی یا جابجایی بار از یک ناوگان باری به کامیون دیگر در مرز لطف آباد ممکن است مُسکن چند روزه باشد اما علاج درد نیست و شرایط محدود ترکمنستان برای عبور کالا در مرز سرخس خراسان رضوی و اینچه برون گلستان اثرگذار نبوده و از سوی شرکتهای حمل و نقل مورد استقبال قرار نگرفته است.

گذرگاه مرزی “لطف‌آباد” شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

شهرستان کوهستانی درگز با ۷۴ هزار نفر جمعیت در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

با آغاز شیوع کرونا از اسفند ماه پارسال بیشتر گذرگاههای زمینی مرزی در ایران و دیگر کشورهای جهان بسته شد.  

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)