برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آثار تاریخی اسفراین نشان از پویایی فرهنگ این خطه در تاریخ ایران‌ دارد

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی‌اصغر مونسان با انتشار تصاویری از جاذبه‌های فرهنگی،تاریخی‌و طبیعی شهرستان اسفراین در استان خراسان‌شمالی در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: این شهرستان در جنوب‌شرقی استان خراسان‌شمالی قرار گرفته و از شمال به شهرستان بجنورد، از شمال‌شرقی به شهرستان شیروان، از شرق به شهرستان فاروج، از غرب به شهرستان جاجرم و از جنوب و جنوب‌شرقی به استان خراسان‌رضوی محدود می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: شهرستان اسفراین سابقه تاریخی کهنی دارد و آثار برجای‌مانده از استقرارهای پیش‌ از تاریخ تا دوره اسلامی در سراسر این شهرستان نشان از پویایی فرهنگ این خطه در تاریخ ایران‌زمین دارد.

مونسان خاطرنشان کرد: شهرستان اسفراین در دوره تاریخی، به‌ویژه در دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز همواره جزو ولایات مهم به شمار می‌رفته و بارها در متون تاریخی و جغرافیایی از آن نام‌برده شده است.

ارگ تاریخی «بلقیس» یکی از بزرگ‌ ترین بناهای خشتی و گلی کشور است که در ۳ کیلومتری جنوب غربی شهرستان اسفراین واقع است. هرساله تعداد زیادی از گردشگران کشور و جهان برای بازدید از این ساخته دست بشر به این منطقه سفر می‌کنند.

یکی از این رویدادهای فرهنگی و ورزشی اسفراین کشتی با چوخه است که در تعطیلات نوروز در مناطق خراسان شمالی به ویژه شهر اسفراین در روز چهاردهم فروردین هر سال برگزار  می شود، مردم در این روز به صورت خودجوش در گود چشمه زینل‌خان اسفراین گردهم می‌آیند و شاهد مبارزه چوخه‌کاران هستند که البته در نوروز ۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور این ورزش فرهنگی آیینی برگزار نشد.

  راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص ویروس کرونا توسط یک پژوهشکده جهاد دانشگاهی

کشتی با چوخه مبارزه‌ای مربوط به یک دهه یا چند دهه نیست، بلکه ریشه در فرهنگ خراسان دارد و ترکیبی فرهنگ بومی با مدرن است و در طول تعطیلات عید نوروز در مناطق مختلفی از خراسان شمالی و رضوی برگزار می شود. گود کشتی، زمین مسابقه، ساز و دهل، جوایز و معرفی قهرمان این مسابقات به صورت تمام و کمال از فرهنگ خاص خراسان نشات می‌گیرد. همچنین چوخه کاران از لباس‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند که خاص مردم بومی خراسان شمالی و بخش‌هایی از خراسان رضوی است.

به گزارش ایرنا، با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا به خانه نشینی و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کووید ۱۹، اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)