برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عروسک‌های شرق اصفهان سفیران صلح شدند

گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از ملیت های مختلف با آرمان «عدالت، صلح و دوستی بین ملت ها» از دهلی نو راهی شدند و قرار است با گذر از ایران، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، ایتالیا و سوییس پیام آور صلح و دوستی باشند.

این گروه در ایران با گذر از استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و یزد  به اصفهان رسیدند. در این سفر و راهپیمایی صلح‌جویانه دو نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه»، از عروسک‌های شرق اصفهان به عنوان پیام‌آوران صلح همراه این گروه خواهند شد.

فرزانه سلیمانی نیسیانی ، پژوهشگر هنرو احیاگر نقش و نماد های میراث ناملموس شرق اصفهان در گفت‌ و گو با ایرنا خبر از ثبت ملی دو نمادواره «اسفندبانو» و «گاوچاه» داد و گفت: آخرین دست‌آورد ما ازمیراث ناملموس شرق اصفهان، بازآفرینی عروسک‌های بومی و محلی و نقش و نمادهایی است که در این عروسک‌ها نمود یافته است.

به گفته وی نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه» در پروسه ثبت ملی موفق بوده‌اند و این دو نماد به عنوان سفیران صلح منطقه شرق اصفهان به گروه صلح و دوستی جای‌جاگات معرفی و اهدا شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه  به این که پنجم اسفند ماه روز زن و زمین در فرهنگ ایران است، این جشن بهانه خوبی شد تا به مناسبت این روز و حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ایران و اصفهان دیدار و گردهمایی با دوستداران فرهنگ اصفهان و فعالان محیط زیست با موضوع  زن، زمین و صلح  داشته باشیم.

مدیر هنرمندسرای بومگردی هورشیدیادآورشد: کمپین جای‌جاگات در سال ۲۰۱۴ در هند راه‌انداری شده و با بیست و پنج هزار عضو  با پنجاه کشور جهان در ارتباط است. چهار نفر از رهبران این گروه در شهرهای جنوب و جنوب‌غربی ایران تا تبریز پیاده‌روی خواهند داشت. اعضای هیات مدیره گروه جای‌جاگات همراه با دبیران اجرایی گروه، پروانه امیریان و پویان خوشبخت دو شب در اصفهان حضور داشتند و با اهالی فرهنگ و هنر و فعالان محیط زیست در محل هنرمندسرای بومگردی هورشید دیدار و گفت و گو داشتند.

اصفهان، شهر دوستدار صلح و دوستی

این فعال فرهنگی هدف از این گردهمایی را معرفی اصفهان به عنوان شهر دوستدار صلح و دوستی بین ملت‌ها خواند و همچنین درباره آنچه که در این  گردهمایی گذشت، گفت: کنشگران فرهنگی و زیست محیطی از چالش‌ها و دغدغه‌هایشان نسبت به خشونت و در مقابل آن از صلح و زمینو تجربه های زیست آنها که منجر به صلح و دوستی شده گفت‌ وگو کردند.

وی تصریح کرد : ما در کشورهای در حال توسعه هستیم و ممکن است چالش‌های مشترکی داشته باشیم و بنابراین می‌توان از تجربه‌هایچندسویه بهره برد اینکه چگونه می‌توان چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد و روح صلح و دوستی را در مسائل و مشکلات اجتماعی  چه به لحاظ سیاسی و اقتصادی حل کرد و فضای آرام توام با امنیت در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: یکی از محورهای این گردهمایی و گفت و گو، معرفی سفرای صلح و دوستی در طول تاریخ  فرهنگی اصفهان است و اینکه این سفیران چه تاثیری در صلح پایدار و صلح جهانی داشته‌اند.

این پژوهشگر هنر، بنیانگذار اولین عروسک خانه بومی و محلی در شهر اصفهان  است و هنرمندسرای هورشید را هم با الهام از همین عروسک‌ها و نمادواره‌ها ایجاد کرده است.

به گفته سلیمانی تعامل بین هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر اصفهان با سایر شهرها و جامعه بین‌المللی که از دغدغه‌های هنرمندسرای بومگردی هورشید است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تعامل و گفت و گوی فرهنگی معتقد است گفت و گو مسیر صلح را ساده تر و روان‌تر می‌کند.

  زالی: حضور غیرضروری در شهر به منزله استقبال از مرگ است

وی در ادامه یادآور شد: اصل ماجرای هنرمندسرای بومگردی، صلح و دوستی است، جایی که فعالان فرهنگی در کنار یکدیگر دوستانه از تمایزها و تشابه‌های فرهنگی بگویند.

سلیمانی معتقد است برای شناخت اصفهان باید سال‌های سال به این شهر خلاق جهانی سفر کرد.

وی درباره معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان در مدت کوتاه حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در اصفهان گفت: با توجه به اینکه هردو کشور هند و ایران در زمینه های فرهنگی و هنری غنی هستند و تشابهات زیادی هم دارند و از سویی موضوع راهپیمایی و سفر گروه جای‌جاگات هم دوستی و صلح است سعی‌مان بر این است که در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان برای اثرگذاری بیشتر به وجه تمایزهای فرهنگی بپردازیم  و از این دریچه اصفهان را بیشتر معرفی کنیم.

سلیمانی همچنین افزود: گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان، موزه صلح و هم چنین فعالان و تولید کننده های عرصه فرهنگ و هنر و صنایع دستی دیدار کردند.

همچنین گروه صلح و دوستی جای‌جاگات ضمن دیدار و نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مقرر شد  همکاری ها و رایزنی هایی را  برای برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی اصفهان در ژنو داشته باشند.

در راه تحقق شعار صلح

جای‌جاگات به معنی «سلام به جهان» است و گروه صلج و دوستی جای‌جاگات در یکصد و پنجاهمین تولد ماهاتما گاندی، با راهپیمایی در ۱۰ کشور جهان بنا دارد ارزش های مبارزه بدون خشونت گاندی و همچنیت تعلق زمین به همه را گوشزد و محقق کند.

راجا گوپال پی وی، رییس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات با اشاره به کمک های سازمان ملل به کمپین آنها گفت: افراد زیادی در ژنو هستند که می‌خواهند نتایج کار ما را ببینند. هدفمان این است که ببینیم در کشورهای مختلف چه کارهای برای صلح می‌توان انجام داد.

وی افزود: ما در این سفر و راهپیمایییک ساله، دوستان زیادی پیدا می‌کنیم و یکی از اهداف ما این است که در بازگشت به این کشورها، اتحاد قویتری برای صلح  بنیان کنیم.

پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی با صلح

گوپال درباره پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی پیام آن با شعار گروه جای‌جاگات بر این باور است که برقرای صلح بدون توجه به زن و زمین امکان‌پذیر نخواهد بود.

 وی با اشاره به قدرت زنان در مدیریت اقتصادهای بومی گفت: زنان می‌توانند حافظان صلح باشند. مردها جنگها را بوجود آورده‌اند و زنها شاید بتوانند صلح ها را رقم بزنند.

رییس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ادامه از آلودگی هوا به عنوان بزرگترین تهدید برای زمینیاد کرد و افزود: ما اگر کره زمین را را از این بحران ها نجات دهیم کمک می کنیم به نسل های آینده که بتوانند در این زمین زندگی کنند.

عروسک اسفندبانو، نماد زن و زمین به عنوان سفیر صلح اصفهان به گروه جای‌جاگات معرفی شد. به باور گوپال عروسک نماد آینده است و کبوتر نماد صلح؛ وی  هدف جای‌جاگات را تمرکز بر روی «صلح برای آیندگان» دانست و گفت: عروسک‌ها می توانند پیام‌آوران صلح باشند، باید عروسکها را مردمی‌تر کرد و چیزی که اهمیت دارد این است که عروسکها و نمادواره‌ها باید بخشی از گروه‌های صلح و دوستی باشند تا بتوان آنها را به عنوان سفیران صلح معرفی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)