برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چرا سرمایه‌گذاران رغبتی به احیای کاروانسرای عباسی دامغان ندارند؟

به گزارش ایرنا، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، همه ساله تعدادی از مجموعه‌های تاریخی را به منظور احیا به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کند. 

در حال حاضر طی اطلاعیه هفته گذشته نیز ۵۴ مجموعه تاریخی در ۲۵ استان کشور به منظور احیا، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشته شده است. 

بدون شک ورود سرمایه‌گذاران به مرمت و بهره‌برداری از این بناها می تواند نقش بسزایی در تحول اقتصاد، چرخه داد و ستد و جذب گردشگر در منطقه داشته باشد.

از بین بناهای اعلام شده، کاروانسرای میاندشت میامی و کاروانسرای شاه عباسی دامغان از جمله آثار استان سمنان است که در بین این ۵۴ مجموعه قرار دارد. 

شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، یکی از شهرهای تاریخی کشور است که دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است، از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند. 

این شهرستان دارای بیش از ۱۰۰ قلعه و کاروانسرا است که این ظرفیت بی نظیر، نیازمند توجه بیشتر مردم و سرمایه گذاران به منظور تقویت و احیا این بناهای تاریخی است.

در حال حاضر کاروانسرای شاه عباسی قوشه، کاروانسرای سپهسالار امیریه، کاروانسرای چنگی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای گانو در روستای قوشه، پنج کاروانسرای دامغان است که به ثبت ملی رسیده و نیازمند توجه و توسعه است.

کاروانسرای تاریخی شاه عباسی دامغان که در بین مجموعه‌های تاریخی قابل واگذاری صندوق احیا قرار دارد، مربوط به دوره صفویه است که به شماره ۱۹۶۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

این بنا در یک موقعیت مکانی عالی و بی نظیر، در مرکز شهر دامغان قرار دارد که با توجه به وسعت بالا و قرارگیری در بین بناهای تاریخی موجود در این محل (امامزادگان، برج چهل دختر، شاهرخیه، کاروانسرای شاه عباسی) از ارزش بالایی برخوردار است.

موضوع مزایده سرمایه‌گذاری و واگذاری حق بهره‌برداری بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی دامغان با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی است که طی مدت قرارداد ۲۰ ساله واگذار می‌شود. 

این مدت ۲۰ ساله، شامل ۲۶ ماه دوره طراحی و مرمت و مدت باقی‌مانده برای بهره‌برداری است. 

از سوی صاحب‌نظران و موثران دامغانی درنظر گرفتن شرایط سخت‌گیرانه برای واگذاری و برآوردهای غیرواقعی قیمت مرمت از جمله عواملی است که سرمایه‌گذاران نسبت به مشارکت در احیای کاروانسرای عباسی این شهر گله دارند.

ارزش تاریخی بالای کاروانسرای دامغان برای سرمایه‌گذاری

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: کاروانسرای تاریخی دامغان، یک اثر تاریخی نفیس است که در بهترین منطقه دامغان (کمربند سبز متصل به محور تاریخی) با موقعیت راهبردی و دسترسی آسان، فرصت سرمایه‌گذاری اقتصادی مناسبی را در شهرستان دامغان ایجاد کرده است.

مهدی قاسمی اظهار داشت: این کاروانسرا با معماری زیبا، از معدود کاروانسراهای درون شهری است که با توجه به مساحت بالا و قرار گرفتن در نزدیکی بنای تاریخی چهل دختران و امامزادگان جعفر (ع) و محمد (ع) دارای ارزش تاریخی بالایی جهت سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیا، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال و قیمت پایه اجاره بهای ماهیانه مبلغ ۹۸ میلیون ریال با ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین شده است. 

قاسمی تصریح کرد: این صندوق از واجدان صلاحیت و درخواست‌کنندگان دعوت کرده است تا از تاریخ نشر آگهی، اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق توسعه به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه، ساختمان صندوق توسعه دریافت کنند و برای اطلاعات بیشتر با شماره ۳۳۹۹۲۰۱۷_۰۲۱ داخلی ۳۰۱ تماس بگیرند یا به نشانی سایت www.chre.ir مراجعه کنند. 

  فیلم: خرید ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی توسط تعاونی روستایی اصفهان

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت اسناد اقدام کنند وحداکثر تا ساعت ۱۶ روز ­دوشنبه ۱۷ آذر ۹۹ مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به تحویل پاکت‌­ها به دبیرخانه اقدام و رسید دریافت کنند.

 صندوق احیا در اعلام شرایط واگذاری موقعیت هر شهر را لحاظ کند

شهردار دامغان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: علت بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به بهسازی و بهره‌برداری بناهای تاریخی در این نکته است که مدل انتخاب شده توسط صندوق احیا برای سرمایه‌گذار جذاب نیست. 

مسلم نصرتی ادامه داد: در برآورد هزینه تعمیر و تجهیز و اجاره بها، باید عواملی همچون موقعیت مکانی، میزان بازدید گردشگران و جمعیت هر شهر لحاظ شود. 

وی افزود: در کنار هزینه مرمت، صندوق احیا باید برآورد دقیق تجهیزات را نیز درنظر داشته باشند. 

نصرتی اضافه کرد: بدون شک در اجرای طرح سرمایه‌گذاری این کاروانسرا با موضوع اقامتی، پذیرایی و فرهنگی باید درکنار گردشگران به تعداد جمعیت شهری نیز توجه شود زیرا می‌توان عمده مراجعه کنندگان را افراد بومی دانست.

وی ادامه داد: صندوق احیا باید شرایطی را در واگذاری مجموعه‌های تاریخی لحاظ کند که از تخریب بیشتر بناها جلوگیری شود.

نصرتی بیان کرد: بدون شک شهرداری به حفظ و نجات بناهای تاریخی فکر می‌کند اما به عنوان یک سرمایه‌گذار، جذابیت‌های مجموعه‌ نیز باید مشهود باشد.

شهردار دامغان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران دامغانی باید سهم خود را در احیای بناهای تاریخی شهر ایفا کنند، گفت: رشد میراث فرهنگی و گردشگری هر شهر ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاری در احیای بناهای تاریخی شهر دارد که سرمایه‌گذاران باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

نگاه اقتصادی صندوق توسعه ملی بر نگاه فرهنگی غالب است

 یکی از فعالان حوزه فرهنگی و تاریخی دامغان در این خصوص گفت: نگاه صندوق توسعه ملی باید از نگاه اقتصادی به نگاه فرهنگی تغییر کند و به جای کسب درآمد، حفظ بنا دغدغه این مجموعه باشد.

حسین خلیل نژاد اضافه کرد: بسیاری از شهروندان دامغانی به دلیل هزینه بالای اجاره و مرمت، تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند که باید نگاه مبتنی بر تنها سود و منفعت صندوق احیا تغییر کند. 

وی بیان کرد: از سوی دیگر نگاه به سرمایه‌گذاری در این مجموعه پررنگ نیست و باید شرایط آسان‌تری را فراهم کرد تا شاهد استقبال سرمایه‌گذاران باشیم.

خلیل نژاد کاربری فرهنگی را برای این بنا مناسب دانست و ادامه داد: کاروانسرای شاه عباسی یک بنای تاریخی در مرکز شهر است که در صورت مجوز اقامتی تنها افراد خاص می‌توانند به بنا مراجعه کنند در حالی‌که باید شرایطی فراهم شود تا همه مردم بتوانند به این مکان مراجعه و از آن بازدید کنند.

مدیرمسوول خانه تسنیم دامغان گفت: باتوجه به قدمت شهر دامغان، بهترین کاربری برای این مجموعه موزه است که امیدواریم با مساعدت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مشارکت مردم این امر را محقق کنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)