برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فائو آماده حمایت از ایران در زمینه بهبود پایداری خاک است

به گزارش ایرنا، «گرولد بودِکِر» روز دوشنبه در مراسم روز جهانی خاک که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شد، با تأکید بر اهمیت تنوع زیستی خاک و نقش محوری آن در حفظ حیات بر روی کره زمین و تأمین امنیت غذایی و تغذیه، افزود: کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی تعیین‌کننده تولید و پایداری کشاورزی و کیفیت زیست‌محیطی بوده و به‌واسطه آن بر سلامت گیاهان، حیوانات و انسان اثر می‌گذارد.

نماینده فائو با اشاره به اینکه بهبود تنوع زیستی خاک اهمیتی حیاتی در اطمینان از سلامت خاک و همچنین آینده امنیت غذایی و تغذیه دارد، اظهار داشت: خاک‌های سالم و دارای تنوع زیستی، به‌عنوان بزرگترین منبع ذخیره خاک‌زی کربن، از طریق ذخیره (ترسیب)‌ کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، می‌توانند نقش مهمی را در کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی ایفا کنند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی خاک، گفت: ارگانیسم‌های موجود در خاک نه‌فقط انواع خاصی از آلودگی‌ها را تجزیه یا پاک می‌کنند، بلکه تنوع زیستی موجود در خاک منبعی ضروری از مواد و عناصر شیمیایی و ژنتیکی مورد نیاز برای توسعه داروهای جدید است.

بودِکِر از همه دست‌اندرکاران ملی و بین‌المللی خواست تا در کنار هم زمینه تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌هایی را تسهیل کنند که علاوه بر ترویج‌ نظام‌های کشاورزی پایدار، توجه ویژه‌ای به تقویت و غنابخشی تنوع‌زیستی خاک داشته باشند تا مواد آلی خاک را افزایش دهند و با فقدان و تخریب خاک ناشی از فرسایش بادی و آبی مقابله کنند.

وی تاکید کرد:سازمان ملل متحد به عنوان نهادی پیشرو در ترویج نظام‌های کشاورزی پایدار، آماده حمایت از کشور برای توسعه و اجرای بیش از پیش شیوه‌های کشاورزی اکولوژیک و تضمین خاک‌های سالم و دارای تنوع زیستی پایدار است.

  برگزاری کنکور داوطلبان کرونایی در ۳ بیمارستان تهران

مراسم روز جهانی خاک امروز  با شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مطابق آمارها ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی و ۲۱ میلیون هکتار از خاک کشور در معرض خطر فرسایش بادی قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)