برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کرونا، استرس بزرگ قرن

به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون در اوج همه گیری کرونا هستیم و افزایش روزانه شمار مبتلایان به این بیماری باعث ایجاد استرس و مختل شدن بعضی امورات زندگی شده است که می تواند سلامت روانی و حتی جسمی را به خطر بیاندازد و به نوعی دردسر ساز شود.

در زمان همه گیری یک بیماری واگیر مانند کرونا لازم است که به سلامت روان خود دقت داشته باشیم و بدانیم که در این مواقع چه کارهایی را می توان برای آرامش انجام دهیم و استرس را مدیریت کنیم.

واقعیت این است که اکنون شمار افراد شناسایی شده مبتلا به کرونا در جهان از ۳۰ میلیون نفر عبور کرده است و  بیش از ۹۴۰ هزار نفر نیز پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

مینا رازی روانپزشک در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: ترس از بیماری کرونا، از دست دادن سلامتی یا متحمل رنج شدن، همواره برای ما نگرانی هایی را به دنبال دارد، همه ما به عنوان انسان برای سلامتی خود اهمیت ویژه ای قائل هستیم و سعی در حفظ و ارتقای آن داریم. ترس از ابتلا به این بیماری می تواند به دلایلی مانند سابقه قبلی وجود بیماری، وجود بیماری زمینه‌ای یا مستعد کننده نشات بگیرد که فرد را آسیب پذیرتر می کنند.

وی ادامه می دهد: ترس از ابتلا به کرونا باعث می شود در فرد “خود انگاری بیماری ” بوجود آید وبا وجود اینکه هیچ علامتی از ویروس کرونا در وی مشاهده نمی شود، اما او مداوم تصور می کند که به این بیماری مبتلا شده یا خواهد شد و اختلالات اضطرابی در سیستم ایمنی بدن بوجود می آید.

این روانپزشک تصریح می کند: شرایط استرس و اضطراب دائمی باعث آزاد شدن مقادیر زیاد هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیه شده که خود موجب سرکوب سیستم ایمنی از طریق مهار سلول های لنفوسیتی می‌شود که بر سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی تاثیر سوء دارد.

چگونه بر ترس از بیمار شدن غلبه کنیم؟

رازی می گوید: آگاهی از علائم و نشانه های بیماری می‌تواند کمک زیادی به افراد کند که با ماهیت ترس غیر واقعی خود آشنا شوند، توصیه های لازم مبنی بر محدود کردن رفت و آمد ها به ویژه در اماکن پر ازدحام باید جدی گرفته شود اما در عین حال حبس کردن خود و خانواده در خانه کاری اشتباه است، با رعایت نکات بهداشتی، کماکان می‌توان به فعالیت های مفرح مانند ورزش کردن و سایر وظایف زندگی روزمره پرداخت بدون اینکه ترس از بیمار شدن داشت.

وی می افزاید: باید در شرایط کرونایی تاب آوری داشته باشیم و به عبارت دیگر بیاموزیم چطور با مشکلات کنار بیاییم، از آنها گذر کنیم و سلامت روان‌مان را حفظ کنیم. با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنید. صحبت در مورد نگرانی‌ها به بهتر شدن حالمان کمک می‌کند ولی صحبت های خود را به اخبار کرونا ویروس محدود نکنید.

رازی ادامه می دهد: سعی کنید بر مواردی که روی آن کنترل دارید تمرکز کنید و اگر احساس می‌کنید تحت‌فشار زیادی هستید، یا انجام کارهای روزمره برای شما سخت شده، با پزشک، روان‌پزشک یا روانشناس مشورت کنید.

تاب آوری در برابر کرونا را افزایش دهید

احمد حاجبی مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: عموم جامعه، در برخورد با پدیده های ناشناخته مانند بیماری کرونا که اطلاعاتشان نسبت به آنها کم بوده و برایشان قابل پیش بینی نیست، نگران و مضطرب می شوند و میزان تاب آوری و ذهنیت افراد را متفاوت و کم و زیاد می کند ما با افزایش آگاهی افراد نسبت به بیماری های نوپدید، باید کمک کنیم تا ترس و نگرانی مردم کمتر شود.

  بی توجهی به شایعات و خرید فرآورده های گوشتی از محل مجاز

وی می افزاید: همانگونه که از جسم خود مراقبت می کنیم، باید خود مراقبتی در ابعاد سلامت روانی هم داشته باشیم و با توصیه های آگاهی بخش اضطراب و نگرانی مردم را کاهش دهیم، این گفته به آن معنا نیست که در برابر چنین اتفاقی خنثی باشیم، بلکه، باید بتوانیم با اطلاع رسانی از طریق رسانه های معتبر مانند صدا و سیما و وزارت بهداشت، ترس و نگرانی مردم را مدیریت کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردم باید کمتر به فضای مجازی مراجعه کنند، اظهار می دارد: متاسفانه در استفاده از فضای مجازی زیاده روی می شود مردم بیش از حد به این فضا اطمینان می کنند درحال حاضر، عموم جامعه در زیر بمباران اطلاعاتی وسیعی قرار گرفته اند که تنها راه رهایی از آن دریافت اخبار از منابع موثق مثل وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان و رسانه های رسمی معتبر است نیز باید توجه داشته باشیم تا از موثق بودن خبری مطمئن نشده ایم، نباید آن را بازنشر کنیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات بین المللی درخصوص کرونا را می توان از سایت سازمان جهانی بهداشت دریافت کرد، ادامه می دهد: از آنجا که با پدیده ای روبروهستیم که ابعاد آن ناشناخته است، طبیعی است که واکنش های مختلفی نسبت به آن مشاهده کنیم. لذا اولین نکته این است که این واکنش های مضطربانه را بیماری یا ضعف تلقی نکنیم و اینگونه به افراد انگ نزنیم.

حاجبی تصریح می کند: ترس از ابتلا به بیماری کرونا در جامعه وجود دارد و طبیعی است، افرادی که بیماریشان مثبت اعلام می شود، ناخودآگاه برچسبی به آنها زده می شود و اینگونه تلقی می شود که وقتی کسی کرونا گرفت، باید تا مدتها طرد شده و در قرنطینه بماند و هیچ ارتباطی با بیرون نداشته باشند. لذا نمی توان از مردم انتظار داشت که از بیماری بیم نداشته باشند.

وی می گوید: واکنش های افراد به موضوعات مختلف، براساس زیرساخت های ذهنی و روانشناختی شان، متفاوت است. لذا واکنش ترس از بیماری، ضعف شخصیتی نیست، بلکه واکنش طبیعی افراد است.

حاجبی تاکید می کند: در این حال نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که افراد چنانچه دچار اضطراب شدید هستند، برای آرام کردن خود، نباید هیچ وقت و به هیچ بهانه ای به سمت مصرف مواد مخدر یا داروهای آرامبخش بروند. اگر به شرایط ناتوان کننده ای رسیده و متحمل رنج روانی شده اند، بهترین راهکار مراجعه به روانپزشک است.

 تمام تلاش ما باید براین موضوع باشد که مرتباً راجع به بیماری صحبت شود تا دانسته های مردم بیشتر و به دنبال آن جهل و ترس آنها کمتر شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)