برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

صادرات زعفران ۱۵ درصد افزایش یافت

محسن احتشام روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در این مدت از طرفی با  کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران مواجه شدیم که یکی از عوامل کاهش قیمت در فصل برداشت محصول، شیوع ویروس کرونا بود که به دلیل نبود کارگر قابل مدیریت کردن نبود.

وی درباره کاهش قیمت زعفران اظهار داشت: وقتی شورای ملی زعفران مهرماه امسال در ارتباط با زعفران قیمت مصوب تعیین کرد حتی این محصول با قیمتی بالاتر توسط صادرکنندگان خریداری شد و زعفران نگین سوپر به کیلویی ۲۱ تا ۲۴ میلیون تومان رسید.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه قیمت محصول با عرضه و تقاضا در ارتباط است افزود: محصولات کشاورزی در فصل برداشت و عرضه شرایط ویژه خود را دارد به این معنا که در فصل برداشت عرضه زیاد و تقاضا ثابت است.

وی با تاکید بر اینکه امسال شیوع ویروس کرونا بر کاهش قیمت گل زعفران اثرگذار بود اظهار داشت: با توجه به توسعه سطح زیرکشت زعفران در حقیقت به مکانیزاسیون در بحث برداشت و جداسازی گل نپرداخته‌ایم.

احتشام ادامه داد: موضوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شد حتی دستمزدهای تعیین شده سه برابر سال‌های عادی بود اما با نبود یا کمبود کارگر مواجه شدیم همچنین در زمینه باز کردن گل مانند سال‌های قبل کارگر نداشتیم.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دستگاهی برای باز کردن گل زعفران ساخته‌اند که امید است با توسعه آن در سال‌های آتی شاهد وضع نامطلوب امسال نباشیم که لازمه آن برنامه‌ریزی است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: در این زمینه شورای ملی زعفران شهریور سال گذشته طرح جهش تولید و صادرات زعفران را تدوین و تقدیم مسوولان کرد که اگر اجرا شود خیلی از مشکلات و نارضایتی‌های حوزه زعفران برطرف خواهد شد.

وی عنوان کرد: از طرفی بسیاری از کشاورزان به ویژه در خراسان رضوی بدون توجه به طرح آمایش سرزمین و بالاتر از توانشان، زعفران کشت کردند بدون اینکه برای برداشت و باز کردن گل چاره اندیشی کرده باشند لذا امسال با مشکل مواجه شدند.

رییس شورای ملی زعفران یادآور شد: امسال قرار بود هزار میلیارد تومان به خرید زعفران در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی اختصاص یابد تا در قالب تسهیلات از سوی سه بانک کشاورزی، ملت و توسعه صادرات با سود ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت یکساله پرداخت شود اما محقق نشد.

وی با تاکید بر اینکه کار شورای ملی زعفران خرید و فروش زعفران نیست گفت: شورای ملی زعفران یک تشکل برای سیاست‌گذاری‌ها است که طرح و برنامه ارائه می‌دهد.

احتشام افزود: اکنون با توجه به اینکه فصل برداشت زعفران به پایان رسیده است بازار به ثبات رسیده و قیمت‌ها رو به بهبود است لذا زعفران کاران برای فروش محصول عجله نکنند.

وی با بیان اینکه قیمت زعفران بر اساس قانون عرضه و تقاضا تعیین نشده است اظهار داشت: در حالی ۹۵ درصد تولید زعفران دنیا در انحصار ایران است که تعیین کننده قیمت آن نیستیم و باید این مشکل احصا و برای رفع آن چاره‌ای اندیشیده شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: در مقام این میزان تولید زعفران باید مکانیزیم‌هایی پیاده‌سازی و اجرا شود که ما تعیین کننده قیمت زعفران باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید جلوی چینی‌هایی که در بازار زعفران را خریداری و به نام خود صادر می‌کنند گرفته شود عنوان کرد: فرایند صادرات زعفران باید مدیریت شود تا بتوانیم در مقابل میزان بالای تولید ما تعیین کننده قیمت این محصول باشیم.

  فائو تجهیزات مقابله با ملخ صحرایی را در اختیار ایران قرار داد 

احتشام بیان کرد: زعفران قاینات و زرشک خراسان جنوبی به عنوان نشان جغرافیایی ثبت شده است لذا باید زمینه برندسازی محصولات استان فراهم شود.

وی اظهار داشت: باید بارگاه‌های زرشک و محیط‌های مناسب برای خشک کردن زعفران و زرشک تعبیه شود چراکه محصولات استراتژیک استان ارزشمند هستند اما نتوانسته‌ایم آنطور که باید این محصولات را معرفی کنیم.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند تصریح کرد: امسال کنسرسیوم زرشک در اتاق بازرگانی بیرجند تشکیل شد که باید هرچه سریعتر در خصوص خشک و بسته‌بندی محصول وارد میدان شود تا این محصول با نام خراسان جنوبی و در کارتن محصولات غذایی بسته‌بندی و به سایر نقاط ارسال شود.

وی در ارتباط با موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: یکی از معضلاتی که تجار استان با مراودات با افغانستان دارند نبود امکان برگشت ارز حاصل از صادرات است.

احتشام افزود: این موضوع برای بسیاری از واحدهای تولیدی و صادرکنندگان به یک معضل جدی تبدیل شده است که امکان تبادل پول حتی از طریق صرافی در افغانستان نداریم که پیشنهاد دادیم حتی در مرزها صرافی‌هایی ایجاد شود تا از این طریق ارز صادر کننده مبادله شود  زیرساخت این مهم فراهم شود.

وی با اشاره به شعار امسال گفت: فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان، کارآفرینان و صادرکنندگان هر سال از طرف مقام معظم رهبری مورد حمایت و دلگرمی قرار می‌گیرند.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: امسال که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است باید موانع پیش‌ روی تولید برداشته شود و فضای کسب و کار بهبود یابد تا شعار سال محقق شود در صورتیکه اگر ارزیابی عملکرد داشته باشیم شاید در بسیاری از زمینه‌ها نتواسته‌ایم این شعار را تحقق ببخشیم.

وی بیان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران داشتیم که بر خلاف اصول تجارت نیز هست، نتوانسته‌ایم به توسعه صادرات بپردازیم تا بتوانیم جهش تولید را محقق کنیم.

احتشام اظهار داشت: از طرفی شیوع ویروس کرونا نیز در این زمینه اثرگذار بود و خیلی از صنایع نتوانستند جهش پیدا کنند اما از سویی برخی صنایع نیز در این مدت تولیدات خود را افزایش دادند.

وی با بیان اینکه به معنای واقعی باید تولید محور شویم تاکید کرد: بخش اعظم اشتغال استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد لذا باید برای کارآفرینان و تولیدکنندگان در وهله نخست ایجاد انگیزه شود.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: امروز نیاز داریم انگیزه تولیدکننده و کارآفرین را افزایش دهیم اما با موانعی که در راه تولیدکننده ایجاد می‌شود کسانی که وارد فضای سوداگری و دلالی می‌شوند از تولید کننده سود بیشتری می‌برند.

وی عنوان کرد: جلسات رفع موانع تولید و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به صورت مرتب در استان برگزار می‌شود و مدیران یار و یاور تولیدکنندگان هستند، آنچه در توانشان است کم نمی‌گذارند اما اختیارات استان محدود است و درخواست داریم مدیران اختیارات بیشتری داشته باشند.

احتشام با بیان اینکه مشکلات تولیدکنندگان باید درمان شود تاکید کرد: خراسان جنوبی به عنوان معدن علم و دانش و داشتن نیروی انسانی مدیر، استانی بسیار غنی و ثروتمند است اما در زمینه زیرساخت‌ها و امکانات محرومیت دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)