برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اقدامات ملی پژوهشگاه علوم ورزشی در هفته پژوهش اعلام شد

به گزارش روز دوشنبه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، طرح ملی شناسایی اولویت‌های پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های منطقه‌ای، هدفمندسازی پایان‌نامه ها، رساله‌های دکتری و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش با تاکید بر نیازهای استانی و منطقه‌ای در ۳۱ استان کشور، اجرا خواهد شد.

در راستای توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و به منظور هدفمندسازی پژوهش‌های کاربردی همسو با «سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با مشارکت هر یک از دانشکده یا گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور، طرح‌های پژوهشی کاربردی و نیازمحور را در استان های کشور اجرا می کند.

در مرحله نخست، دانشکده یا گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور پس از بررسی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های پژوهشی در هر استان با هماهنگی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اقدام به فراخوان اولویت‌های پژوهشی در استان خویش می کنند.

این عناوین در فراخوانی از سوی پژوهشگاه (در سطح ملی) و دانشگاه (در سطح استان) منتشر و پس از دریافت پیشنهادهای پژوهشی و بررسی توسط دانشکده یا گروه‌های علوم ورزشی، طرح منتخب مشخص می شود.

از ویژگی‌های طرح‌های منتخب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عناوین پژوهشی منتخب باید مورد نیاز یک دستگاه یا سازمان اجرایی ورزشی شهر یا استان باشد.

پژوهش‌هایی در اولویت هستند که منتج به یک اختراع و تجاری‌سازی فروش، مقاله داغ پژوهشی یا یک محصول قابل ارائه به جامعه باشند تا بتوان از طریق کاربست یافته‌های این پژوهش، خدمتی نوین را در جامعه عرضه کرد.

هر پژوهش باید ضمن در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‎های موجود در هر استان برای رفع نیازهای پژوهشی و توسعه علوم ورزشی در همان استان برنامه‌ریزی و اجرا شود.

پژوهش‌هایی در اولویت هستند که بتوانند مشارکت یک دستگاه اجرایی را در تأمین بخشی از هزینه‌های طرح کسب کنند تا طرح به صورت مشارکتی اجرا شود.

پیشنهاد پژوهشی باید به شکلی تدوین شده باشد که بتوان در دل این طرح پژوهشی، حداقل ۲ پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا یک رساله دکتری را اجرا کرد.

  محدودیت ارتباطی، مهمترین مشکل دانش‌آموزان ناشنوا در کلاس‌های مجازی

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با توجه به ظرفیت‌های هر استان و متناسب با نوع کار، تا ۱۵ میلیون تومان برای رفع نیازهای استانی (۱-۳ پروژه سفارش‌محور که در هریک از آنها چند پایان‌نامه و یا رساله دانشجویی نیز اجرا شود)، حمایت مالی خواهد داشت.

با این رویکرد دانشجویان می‌توانند از تخفیف ویژه استفاده از ابزارهای آزمایشگاه و چاپ مقاله در نشریات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز بهره‌مند شوند.

پس از انتخاب بهترین پیشنهاد پژوهشی توسط دانشکده یا گروه علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه با دانشگاه مجری هر طرح پژوهشی اقدام به انعقاد قرارداد طرح سفارش‌محور می کند.

نتایج و خروجی قابل انتظار

جهت‌دهی و هدفمندسازی اجرای بیش از  ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله در رشته علوم ورزشی در سطح کشور، ایجاد یک شبکه تحقیقاتی گسترده در کشور، نگارش و چاپ بیش از ۳۰ مقاله علمی و پژوهشی (از هر طرح، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی می‌بایست استخراج شود.)، مشارکت بیش از ۳۰ عضو هیأت علمی در سراسر کشور، توسعه پژوهش‌های اثربخش و کاربردی در حوزه علوم ورزشی، تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و دانشگاه‌های کشور در اجرای طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه و رساله‌های دوره دکتری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مهم ترین نتایج و خروجی قابل انتظاراین طرح ملی است.

پس از ارسال این فراخوان از طریق پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه‌ها به مدت یک ماه فرصت دارند آمادگی خود را برای اجرای این طرح ملی اعلام کنند.

پس از اعلام آمادگی دانشکده یا گروه علوم ورزشی، یک ماه برای اعلام اولویت‌ها، یک ماه برای دریافت پیشنهاد پژوهشی و برای بررسی و اعلام طرح‌های منتخب به پژوهشگاه نیز یک ماه فرصت خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، هفته پژوهش و فناوری سال ۹۹ روزهای ۲۲ تا ۲۷ آذرماه توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی برگزار می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)