برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازاریابی صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند یاری مسئولان

به گزارش ایرنا، اگرچه تغییر نیازهای جامعه، صنعتی شدن کالاهای مصرفی، واردات بی رویه با قیمت های بسیار نازل،  نبود توان رقابت با محصولات مشابه صنعتی، بالا بودن قیمت تمام شده برخی محصولات و نبود برنامه ریزی مناسب برای شناسایی و آشنایی عموم شهروندان با جذابیت های بصری باعث کسادی بازار محصولات صنایع دستی در برخی نقاط کشور شده اما این مشکل در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نبودن بازارچه های دائمی عرضه صنایع دستی حادتر است.

هم اکنون بازارچه دائمی عرضه صنایع دستی در همه مراکز استان های کشور وجود دارد اما راه اندازی این مرکز مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان در بند اما و اگر تامین زمین است.

بیست و هشتم اسفند سال ۱۳۹۷ نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی استان در ۲۴ غرفه در یکی از خیابان های گلستان شهر یاسوج آغاز به کار کرد اما پس از گذشت مدتی به دلایل مختلف از جمله جانمایی نامناسب این بازارچه تعطیل شد.

از آن روز میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با راه اندازی بازارچه های موقت سعی در رفع مشکل داشته اما این امر و فعالیت بازارچه صنایع دستی در مکان های مختلف باعث سردرگمی صاحبان صنایع دستی و خریداران محصولات صنایع دستی شده است.

کارشناسان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد می گویند: به دلیل اینکه استان سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر است، راه اندازی بازارچه صنایع دستی حداقل در مرکز استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

آنان معتقد هستند که این طرح در صورت تحقق می تواند بسترساز بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان و ایجاد انگیزه برای رونق تولید در این بخش شود.

امری که افزون بر رونق تولید، زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد جمعیت ۳۵هزار نفری هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.

سالیانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع محصولات صنایع دستی شامل جاجیم، سفره، نمد، نی چیت، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر در رشته های مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی توسط هنرمندان استان تولید می شود.

احداث بازارچه صنایع دستی استان به کجا رسید؟

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبار مورد نیاز احداث بازارچه دائمی صنایع دستی در یاسوج مرکز استان تامین شده و تحقق این طرح مهم نیازمند تامین زمین است.

محمدکاظم رحمانی افزود: براساس آخرین مصوبه شورای اشتغال کهگیلویه وبویراحمد، شهرداری یاسوج موظف به معرفی سه نقطه برای تامین زمین برای احداث ساختمان این طرح شده است.

وی بیان کرد: پس از بررسی های کارشناسان میراث فرهنگی سه نقطه در شهر یاسوج امکان سنجی و به شهرداری این شهر معرفی شده است.

رحمانی عنوان کرد: میراث فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد به محض اختصاص زمین اقدام به احداث بازارچه دائمی صنایع دستی استان خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی در گچساران نیز به دلیل تولید صنایع دستی در رشته های متنوع و میزبانی از بخش عمده ای از گردشگران ضروری است، افزود: راه اندازی بازارچه صنایع دستی این شهرستان پس از بویراحمد در اولویت مسئولان است.

مسکن های موقت برای رفع  مشکل فروش

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فضای مجازی ظرفیتی برای فروش محصولات صنایع دستی در روزگار کرونایی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات هنرمندان است، گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع دستی برای این منظور پیش بینی شده که هنرمندان استان می توانند جهت شرکت در این نمایشگاه نام نویسی کنند.

  گمرک بدون کد رهگیری بانک مجوز ترخیص برنج ندارد

اگرچه برخی از هنرمندان صنایع دستی به دلیل فعالیت در کارگاه های خانگی با وجود شیوع ویروس کرونا هنوز هم قادر به تولید هستند اما کسادی بازار فروش ارمغان این ویروس نوظهور برای فعالان صنایع دستی بوده است.

با توجه به طولانی شدن و غیر قابل پیش بینی بودن زمان اتمام بحران کرونا، مسئولان تصمیم گرفتند تا با راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی به کمک صنعتگران صنایع دستی بیایند.

مراسم رسمی رو نمایی از سایت این نمایشگاه هفته آینده با حضور وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار می شود البته هم اکنون نیز امکان ورود به سایت و خرید محصولات صنایع دستی وجود دارد.

بر اساس تفاهنامه، شرکت پست ۳۰ درصد تخفیف برای ارسال محصولات هنرمندان ارائه می‌دهد. این نمایشگاه کاملاً رایگان است و شرکت توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی هیچ‌گونه وجهی در این زمینه دریافت نمی‌کند.  

 هنرمندان همچنان فرصت دارند از طریق ثبت‌نام و بارگذاری اطلاعات در سامانه در نمایشگاه فوق شرکت و محصولات خود را عرضه و یا محصولات مورد علاقه شان را خریداری کنند.

رحمانی افزود:  ۱۱نفر از هنرمندان صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه ملی مجازی ثبت‌نام کرده‌اند.

سایر حمایت های پیش بینی شده از هنرمندان

وی برنامه ریزی برای ثبت سه روستای سربیشه، سادات محمودی و روشتی در فهرست آثار ملی را از دیگر برنامه های میراث فرهنگی برای ثبت ملی محصولات صنایع دستی استان ذکر کرد.

رحمانی گفت:پرونده ثبت سه روستای مستعد استان در فهرست آثار ملی تشکیل شده و قرار است این پرونده ها سال۱۴۰۰ در شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی بررسی شود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنرمندانی که متقاضی بیمه اجتماعی هستند می توانند به میراث فرهنگی شهرستان ها و بخش ها مراجعه کنند.

وی همچنین از پرداخت پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای جبران خسارت های وارد شده به ۴۷ نفر از هنرمندان صنایع دستی بر اثرانتشار ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: هر یک از این متقاضیان بین ۶۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

آنطور که مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می گویند رفع مشکل بازارچه دائمی صنایع دستی به دست شهردار یاسوج مرکز استان گره خورده است و هنرمندان صنایع دستی برای اختصاص یک قطعه زمین برای نمایشگاه دائمی صنایع دستی دست شهردار را بوسه می زنند تا شاید پس از سال ها فروش دست بافته رنگارنگ زنان و مردان این دیار کهن از محاق بیرون بیاید.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)