برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تدابیری که شرق استان سمنان برای جبران خسارت کرونا به گردشگری نیاز دارد

به گزارش ایرنا ، در شهرستان شاهرود ۱۱۶ تاسیسات گردشگری ، حدود ۴۰ مسافرخانه و هتل ، ۴۰ واحد بومگردی با نزدیک به ۲هزار تخت برای اسکان مسافران وجود دارد که در سالهای گذشته پذیرای حدود ۶۰۰ هزار مسافر و گردشگر بود. 

این منطقه همچنین دارای ۱۵۶ اثر تاریخی شامل ۷۵ اثر مربوط به تپه ها و محوطه‌ها ، ۶۴ اثر مربوط به بناها ،۱۴ اثر معنوی ، ۲ اثر طبیعی و  یک اثر جهانی است که مهمترین آن ها مقبره عارف بزرگ و نامی ایران و جهان بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی است . همچنین جنگل ابر هم مهم ترین اثر طبیعی است که در سال گذشته در فهرست آثار جهانی قرار گرفت .

 شهرستان میامی هم که سرزمین کاروانسراهاست وضعیت نامناسبی دارد، این شهرستان با داشتن  ۱۰ کاروانسرا و محوطه تاریخی و نیز جاذبه های طبیعی در بخش کالپوش هر سال گردشگران بسیاری را میزبانی می کرد.

میامی ۵۲ اثر ثبت شده در فهرستان آثار ملی دارد ، مهم تر از این، واقع شدن این شهرستان در جوار جاده سراسری تهران به مشهد است که فرصت بسیار خوبی را برای بازدید مسافران ایجاد می کند.

با این که از میزان درآمد مردم این مناطق از گردشگری و فروش صنایع دستی آمار دقیقی وجود ندارد ، اما همان مقدار هم که از سوی مسوولان بیان شده ، رقم های خوبی بود که اکنون با تعطیلی اماکن گردشگری و  نبود گردشگران این منبع درآمد را تعطیل کرده است.

در شاهرود که حدود ۲هزار فعال صنایع دستی در آن فعال هستند ۲ فروشگاه مخصوص وجود دارد ، اگر قرار است به درآمد این هنرمندان اشاره شود کافی است این آمار را مد نظر قرار دهیم که در فرصت تعطیلات نوروزی میزان فروش آن ها در نمایشگاهی که برگزار شد بالغ بر یک میلیارد تومان بود.

اکنون همه‌گیری ویروس کرونا موجب شده تا این هنرمندان از فروش تولیدات خود محروم شوند و بسیاری از مردم شهر و روستاهای شاهرود و میامی که از پذیرایی گردشگران روزگار می گذراندند، با مشکلات زیادی در زندگی روبرو شوند که توجه به حال و روز آن ها همت مسوولان امر را می طلبد.

البته مسوولان نیز که از این وضعیت آگاه هستند برنامه هایی برای آن ها دارند ، علی اصغر مونسان وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر چند ماه پیش خود به شاهرود اعلام کرد که دولت از محل جبران خسارت کرونا به زیرساخت‌ها ، ۵۰ هزار میلیارد تومان را برای گردشگری اختصاص داد .

  ریاضی‌دان ناسا در ۱۰۱ سالگی درگذشت

  وی از وجود مشکلاتی در این راه خبر داد و گفت : در فرآیند تخصیص ابتدا مشکلاتی وجود داشت که ‌خوب پیش نرفت با این همه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان فقط به بخش گردشگری تخصیص داده شد که امید است سرعت بیشتری به خود گیرد.

خسارت کرونا به حوزه گردشگری کشور بیشتر از ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که اختصاص رقم ذکر شده بسیار ناچیز است . 

 رقم خسارت وارد شده به حوزه گردشگری استان سمنان بالغ بر ٨٠ تا ١٠٠ میلیارد تومان اعلام شده که بیشتر از نصف آن مربوط به شهرستان های شاهرود و میامی است .

 برای جبران این خسارت ها قرار شده است تسهیلاتی به فعالان این حوزه داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان اعلام کرده است به دستور وزیر به واحدهای بومگردی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و با تنفس چهار ماهه داده می شود .

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شاهرود در گفت و گو با ایرنا ، میزات خسارت وارد شده به این بخش را  بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : این آمار مربوط به چهار ماه نخست تعطیلی این واحدهاست ، به هر میزان که این تعطیلی ها ادامه‌دار باشد، خسارت ها نیز افزایش می یابد.

حمیدرضا حسنی افزود : برای جبران این خسارت ها برنامه هایی نیز پیش بینی شده که برگزاری چند جشنواره گردشگری یکی از آنهاست .

وی گفت : بسیار از فعالان حوزه گردشگری وام هایی از بانک ها گرفته اند که با تعطیلی فعالیتشان قادر به پرداخت اقساط آن نیستند که استمهال وام آن ها ضروری است.

حفظ سلامت جامعه بر هر امر دیگری ضرورت دارد ، با این همه باید برای گذران امور مردم نیز تدابیری اندیشیده شود .

۲ هزار هنرمند شاهرودی هم در رشته های سفال و سرامیک، نمد، گلیم و معرق فعالیت می کنند که درآمد آنان از فروش تولیداتشان تا حد زیادی به رونق گردشگری مرتبط است و اکنون درآمد این قشر از هنرمندان نیز متاثر از شیوع کرونا کاهش یافته است. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)