برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

یک شرکت ایرانی به فناوری ساخت ابرآلیاژهای پیشرفته دست یافت

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلال دانش مدیرعامل این شرکت فناور با بیان این‌که آلیاژهای پایه نیکل و پایه کبالت جزو جدایی‌ناپذیر صنایع پیشرفته هستند، گفت: ابر آلیاژها در دمای بالا خواص خودشان را حفظ می‌کنند و عمدتا در صنایعی مانند نیروگاه‌ها و برای ساخت توربین های گازی کاربرد دارند.

وی، ساخت قطعات و تجهیزات پیشرفته مبتنی بر آلیاژهای نیکل و کبالت را یکی از مهم‌ترین محورهای فعالیت این شرکت عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت سوپرآلیاژهای نیکل و کبالت، عمده مشتریان این تولیدات از صنایع یادشده است چراکه این آلیاژها از خاصیت‌هایی برخوردارند که منحصر به فرد هستند. مثلا مقاومت به سایش در آلیاژهای پایه کبالت بسیار بالا است و می‌تواند در این صنایع بسیار کارآمد باشد.

وی به تولید فنرهای ابرآلیاژی اشاره کرد و گفت: این فنرها به دلیل آن که باید در شرایط محیطی و دمایی ویژه، خواص خود را حفظ کنند، از فناوری پیشرفته‌ای برخوردارند که اکنون توسط فعالان فناور با روش های ریخته گری دقیق و گریز از مرکز تولید می‌شود.

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به فعالیت در تولید تجهیزات سر چاهی و درون چاهی نفت و گاز، تجهیزات پالایشگاهی، نیروگاهی، پتروشیمی، ادامه داد: با بومی‌سازی فنرهای دریچه کشویی پاتیل مذاب که در صنایع ریخته‌گری پرکاربرد است، برای نخستین بار در کشور توانستیم تولید این تجهیزات را که تا پیش از این در انحصار یک شرکت اروپایی بود، در کشورمان ممکن کنیم.

دانش با اشاره به اهمیت این فنرها در صنایع ریخته‌گری گفت: کاربرد این فنر بسیار حساس است و در صورتی که از کارایی لازم برخوردار نباشد، ۲۰۰ تن مذاب از ارتفاع ۳۰ متری سقوط می‌کند و ضمن آسیب‌های انسانی، هزینه‌های هنگفتی را به بار خواهد آورد. خوشبختانه ساخت این فنر با موفقیت تولید و اجرایی شده است.

وی درخصوص بازسازی قطعات ابرآلیاژی توربین‌های گازی نیز بیان کرد: در این حوزه نیز فعال هستیم و قطعات به ویژه بزرگ و پیشرفته را بازسازی و نوسازی می کنیم. بسیاری از قطعات یدکی توربین های گازی که بیش از ۳۰۰ نوع محصول است در این شرکت تولید می‌شود.

  جهش تولید دانش‌بنیان‌ها با حمایت ۶ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری 

مدیرعامل این شرکت فناور با اشاره به بازار گسترده مواد ابرآلیاژی در کشور گفت: به علت این که در صنایع نیروگاهی و خطوط انتقال گاز طبیعی تعداد بسیار زیادی توربین گازی داریم، کشور ایران یکی از بزرگ ترین بازارهای قطعات توربین در دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد:علاوه بر این از آنجایی که رتبه نخست منابع هیدروکربوری هستیم و بخش عمده ای از منابع نفت و گاز ترش است، بنابراین مصف آلیاژ در بخش استخراج میزان قابل توجهی است.

دانش بیان کرد: بسیاری از این تجهیزات ابرآلیاژی که در گذشته استفاده می شد به طور کامل وارد می شدند. اما اکنون شرکت های زیادی در کشور تولید این قطعات خاص فعال شده اند. گلوگاه این شرکت ها عمدتا تامین قطعات ابرآلیاژی است و به بسیاری از شرکت ها کمک می کنیم تا این نیاز را تامین کنند.

این فعال فناور، از مسدود شدن مسیر خروج ارز با این تولیدات و خدمات گفت با بیان  اینکه، این صرفه جویی در حوزه‌های گوناگونی انجام می‌شود، افزود: به طور مثال در حوزه بازسازی و تعمیر سالانه یک میلیون یورو را بسته به اعلام آمادگی نیروگاه‌ها صرفه‌جویی می شود، اما ظرفیت صرفه‌جویی تا ۴ میلیون یورو وجود دارد.

وی اظهارکرد:همچنین در بخش تولید قطعات نیز تا یک میلیون یورو و در بخش کمک به دیگر واحدها، ۲.۵ تا ۳ میلیون یورو صرفه‌جویی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت مزبور در بیان ضرورت های رونق تولید دانش‌بنیان ها گفت: ثبات اقتصادی و قوانین مهم ترین لازمه‌هایی است که امکان برنامه‌ریزی را برای فعالان فناور ممکن می‌کند. لازم است حمایت‌های ارزی و ممنوعیت واردات نمونه‌های مشابه ادامه پیدا کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)