برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آفت قرنطینه‌ای خارجی خطرناک در مزارع کشور نداریم

به گزارش روز یکشنبه سازمان حفظ نباتات کشور، «مهدی قائمیان»، افزود: به منظور انجام عملیات ردیابی عوامل مهم قرنطینه خارجی کشور در سال ۹۸، سازمان حفظ نباتات ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی کشور را مورد پایش و ردیابی قرار داده است.
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون، ردیابی ۲۶ آفت خطرناک قرنطینه خارجی کشور با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور در دستور کار مدیریت های حفظ نباتات استان ها قرار گرفته اما تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده عوامل فوق به این سازمان ارسال نشده است.

به گفته قائمیان، آفت کرم برگخوار پاییزه، از آفات قرنطینه ای خطرناک و بسیار مهم برای کشور است که بر اساس ردیابی های ملی و ستادی و نیز گزارش های ارسالی مدیریت های حفظ نباتات استان ها، تاکنون گزارشی از وجود این آفت قرنطینه خارجی در کشور وجود ندارد.
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات افزود: آفت قرنطینه خارجی کرم برگخوار پاییزه (Spodoptera frugiperda) یکی از مهمترین و کلیدی ترین آفات تهاجمی دنیا محسوب می شود.
وی گفت: این سازمان پس از دریافت هشدارهای مربوطه از مجامع بین المللی نظیر گزارش سفیر و نماینده ایران در سازمان خواربار و کشاورزی و  فائو مبنی بر احتمال ورود این آفت به ایران از طریق شبه جزیره عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی، ضمن اعلام هشدار سریع به مدیریت حفظ نباتات همه استان‌ها، موضوع پایش آفت مذکور در دستور کار کارشناسان ذیربط قرار داد.

قائمیان افزود: به موازات این اقدامات، دستورالعمل نحوه شناسایی و ردیابی این آفت توسط کارشناسان معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی تدوین و در سایت سازمان به آدرس ppo.ir بارگزاری شده است.
وی ادامه داد: با توجه به دامنه میزبانی بالای این آفت با بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی میزبان و پتانسیل بالای خسارتزایی آن، در صورت ورود به کشور، خسارت های فراوان و جبران ناپذیری به تولید محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک نظیر گندم، ذرت، پنبه، نیشکر و برنج وارد خواهد کرد و پیامد آن تضعیف امنیت غذایی کشور خواهد بود.
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات افزود: از این رو، کشورهای آلوده به این آفت برنامه‌های اضطراری برای ردیابی، جلوگیری از گسترش آن و همچنین کنترل آفت به کار گرفته اند.
به گفته وی، در این راستا، معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی این سازمان با به کارگیری همه توان، امکانات موجود و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصین امر در سطوح ملی و استانی، ضمن ردیابی هزاران هکتار از مزارع کشور، اقدامات قرنطینه‌ای لازم نظیر ردیابی مشاهده ای، استفاده از فرمون و اپلیکیشن تخصصی موبایل (FAMEWS) را برای جلوگیری از ورود و استقرار این آفت خطرناک به کشور (در مزارع و همچنین مبادی ورودی بندری در شمال و جنوب کشور) به عمل آورده است.
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات افزود: به همین منظور سازمان حفظ نباتات با ارسال نامه ای به استانداران سراسر کشور، ضمن تبیین موضوع، خواستار توجه ویژه استانداران و سازمان مدیریت بحران استان ها جهت توجه بیشتر و پشتیبانی از این موضوع شده است.

  بخشنامه ضروریات سفر سلامت ویژه ایام سوگواری ابلاغ شد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)