برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعطیلی کرونایی موزه‌های فرانسه تمدید شد

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روزنامه هنر چاپ لندن، به دنبال تداوم نرخ تصاعدی ابتلا به کرونا، دولت فرانسه بازگشایی موزه‌های این کشور را از ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) به ۷ ژانویه (۱۸ دی) موکول کرد.

موزه‌ها و سالن‌های تئاتر و سینمای فرانسه قرار بود این هفته با به پایان رسیدن دومین دور از قرنطینه سراسری در این کشور بازگشایی شوند. اما آمار مبتلایان جدید کرونا به آستانه تعیین شده از سوی دولت فرانسه، یعنی ۵ هزار نفر در روز، نرسید و ژان کاستکس نخست‌وزیر این کشور اقدامات پیشگیرانه بیشتری وضع کرد.

براساس شیوه‌نامه جدید، پس از به پایان رسیدن دور دوم قرنطینه، از ساعت ۸ عصر تا ۶ صبح مقررات منع رفت‌وآمد در فرانسه اعمال می‌شود و رستوران‌ها، کافه‌ها، کلوب‌های شبانه، موزه‌ها، موسسات فرهنگی و باشگاه‌های ورزشی تا اوایل ژانویه تعطیل خواهند ماند.

روز دهم دسامبر (پنجشنبه ۲۰ آذر) طی تنها ۲۴ ساعت ۱۴ هزار و ۵۹۵ نفر در فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شدند. تاکنون در مجموع ۵۷ هزار و ۲۱۰ نفر در این کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.

رهاورد کرونا؛ خسارت مالی و تعویق در برگزاری نمایشگاه‌ها

برای موزه‌ها و دیگر موسسات فرهنگی، تمدید تعطیلی‌ها به معنای ضرر بیشتر است و به تعویق افتادن دوباره نمایشگاه‌ها. بنای تاریخی کونسیرژوری (Conciergerie)، کاخ گوتیک سابق و زندان انقلابیون در پاریس که اکنون به یک میراث ملی در فرانسه تبدیل شده است، قصد داشت هفته آینده نمایشگاه En quête de liberté از آثار اِل آناتسویی هنرمند مشهور اهل غنا را افتتاح کنند. En quête de liberté اولین نمایشگاه این مجسمه‌ساز معروف با ماموریت ترویج فرهنگ آفریقا در فرانسه بود که پیش از این نیز چند بار به تأخیر افتاد.

همچنین بنا بود خانه عکاسان اروپا (MEP) هفته آینده نمایشگاه Moriyama — Tomatsu: Tokyo را افتتاح کند. این نمایشگاه که به دو عکاس ژاپنی به نام‌های شومی توماتسو و دایدو موریاما اختصاص دارد، ابتدا قرار بود ماه ژوئن (خرداد- تیر ۹۹) برپا شود اما به ماه نوامبر (آبان- آذر) موکول شد و در نهایت هم عملیاتی شدن دور دوم قرنطینه تمام معادلات را بهم زد.

  کشف یک مولکول جدید برای سلامت ریه‌ها

سیمون بیکر (Simon Baker) رئیس خانه عکاسان اروپا در این باره می‌گوید: وقتی امانوئل مکرون چند هفته پیش گفت مردم فرانسه به فرهنگ نیاز دارند و امکان دارد موزه ها از ۱۵ دسامبر بازگشایی شوند، واقعاً تعجب کردیم و فکر می‌کردیم اینکه چنین اتفاقی در ماه ژانویه بیفتد، محتمل‌تر است. مکرون تاکید کرد بازگشایی موزه‌ها منوط به این است که تعداد مبتلایان به کووید -۱۹ زیر ۵ هزار نفر باشد، بنابراین دولت به ما امید داده بود و نه وعده. تمام این مدت، من کاملاً واقع بین بودم و بعد از دیدن رفتار مردم در فروشگاه‌ها در چند هفته گذشته، چندان خوشبین نبودم که بتوانم این هفته خانه عکاسان اروپا را بازگشایی کنم.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)