برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش تعداد وارد کنندگان نهاده های دامی ناشی از نوسان ارز

«  عباس حاجی زاده» روز سه شنبه در نشست خبری در زمینه تببین دلایل افزایش کالاهای رسوبی به دلیل تامین نشدن و تخصیص ارز و وضعیت واردات و توزیع نهاده ها افزود: در دنیا نهاده های کشاورزی نقش تعیین کننده ای در تامین امنیت غذایی دارد بنابراین اتفاقاتی که از ابتدای سال برای نهاده های دامی رخ داد، بیانگر اهمیت کالاهای راهبردی مانند گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه های روغنی در کشور است.

وی  با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به نهاده های دامی ۱۴ میلیون تن است اضافه کرد: بنابرشرایط اقلیمی کشور و محدودیت منابع آبی از این میزان حدود ۸۰ درصد از محل واردات تامین می شود که نیازمند تخصیص ارز است.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور تصریح کرد: طبق آمارها سال گذشته نهاده های دامی کشور به شکل مناسبی از محل واردات تامین شد تا جایی که کنجاله سویا زیر قیمت مصوب در بازار عرضه شده بود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۵ میلیون و ۱۴۷ هزارتن نهاده در سال ۹۸ وارد کشور شده، گفت: براساس آمارها چهار میلیون تن جو، ۸.۹ میلیون تن ذرت و دو میلیون و ۲۲۸ هزار تن کنجاله سویا وارد کشور شده که از این میزان ۳۵ درصد توسط شرکت پشتیبانی اموردام کشورانجام شده است.

حاجی زاده تصریح کرد: مجموع واردات امسال تا ۲۱ آذرماه ۱۱ میلیون و ۳۳۹ هزارتن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد از این میزان یک میلیون تن کنجاله سویا، یک میلیون ۳۱۴ هزارتن جو و ۶ میلیون و ۲۶۰ هزارتن ذرت است.

  کشت بافت، راهی برای تولید گیاهان عاری از بیماری

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور گفت: به دلیل شیوع کرونا و تشدید تحریم ها ابتدای سال در تخصیص ارز واردات کنجاله سویا تاخیر ایجاد شد بازار این نهاده را بحرانی کرد تا جایی که قیمت این کالا در تابستان امسال به پنج برابر افزایش یافت.

وی اضافه کرد: این درحالیست که بیش از ۸۰ درصد ارز مورد نیاز کنجاله سویا به شرکت پشتیبانی امور دام که تامین کننده نهاده های واحدهای زنجیره تولید هستند، برای متعادل شدن بازار نهاده ها اختصاص یافت.

حاجی زاده با اشاره به اینکه استمرار در تامین نهاده ها، تخصیص ارز و توزیع باید روزانه انجام شود افزود: در ماه های اخیر کمبود نهاده ها با نرخ های مصوب در افزایش قیمت محصولات پروتئینی تاثیر بسزایی داشته و ادامه این روند می تواند باز هم  در قیمت محصولات پروتئینی موثر باشد.

به گفته وی، اکنون ۸۰ شرکت وارد کننده عضو این اتحادیه هستند که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد واردات نهاده های دامی مربوط به این شرکت ها می شود.

به گزارش ایرنا،طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که قیمت هر کیلوگرم ذرت بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان در بازار آزاد به فروش می رسد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)