برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مرز ریمدان، بارقه امید توسعه وآبادانی جنوب بلوچستان

یه گزارش ایرنا تاسیس و فعالیت بازارچه های مرزی در هر منطقه نوید دهنده ایجاد هزاران شغل و توسعه و پیشرفت مناطق مرزی است، بر همین اساس چشم امید مردم مرزنشین جنوب سیستان و بلوچستان به مرز ریمدان بسته شده بود که با پیگیریهای به عمل آمده از سوی مردم و دولتمردان ریمدان به عنوان مرز رسمی در سال ۱۳۹۵ اعلام شد تا مردمی که سالیان متمادی از فرصت مرز بی بهره بوده اند اکنون با همت دولت و تدبیرهای هوشمند به داد و ستد با مرزنشینان آنسوی مرز مشغول شوند.

مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان(پاکستان، چین و هند) است لذا توجه به زیرساخت‌های کامل و استاندارد این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

هزاران نفر از مردم مرزنشین جنوب بلوچستان، تعاونی های مرزنشینان و تجار ایرانی و پاکستان چشم انتظار تکمیل و آماده سازی زیرساخت های لازم برای جابجایی قانونی کالا و مسافر از این مرز بودند که پیگیری های مردم و مسوولان نتیجه داد و مشکلات یکی پس از دیگری در حال مرتفع شدن است و در چند روز اخیر با اعلام افتتاح رسمی مرز ریمدان از سوی مسوولان پاکستان و ایران بارقه امید در دل مرزنشینان روشن شده است.

مرز ریمدان ظرفیت و توانمندی مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و از آنجایی که فاصله آن تا بندر گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر است اتباع کشور دوست و همسایه می توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند.

با فعال شدن مرز رسمی ریمدان در محدوده شهرستان محروم و دورافتاده دشتیاری فرصتی ارزشمند برای ایجاد اشتغال و رونق تجارت و امرار معاش بهینه مرزنشینان فراهم می شود.

مرز ریمدان وقتی در سال ۱۳۹۵ رسما توسط استاندار وقت سیستان و بلوچستان، فرماندار چابهار و دهها مسوول محلی و قشرهای مختلف مردم برای جابجایی کالا و مسافر مشخص و رسما افتتاح شد مردم فکر نمی کردند در زمان کوتاهی به زیرساختهای آن توجه و سپس به محدوده منطقه آزاد چابهار الحاق و زمینه برای حل تمام مشکلات پیش رو فراهم شود.

هم اینک سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، میرجاوه در شهرستان میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق در شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری است.

شهرستانهای ساحلی چابهار، دشتیاری و کنارک با داشتن مرز خاکی و دریایی و اتصال به آب های اقیانوسی و همجواری با کشور پاکستان و کشورهای دور و نزدیک می توانند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشند و علاوه بر حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان و بلوچستان را از مزایا و فرصت بدست آمده بهره مند کنند.

شماری از مرزنشینان دشتیاری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ابراز امیدواری کردند که فعالیت مرز ریمدان بسیاری از بی مهری های گذشته و قهر طبیعت به دشتیاری را  جبران و خوشحالی مردم را روز به روز بیشتر و خاطرات خشکسالی های مداوم بیش از ۲۰ ساله را از اذهان آنان پاک کند و هزاران نفر از مردم این منطقه که به سبب این خشکسالی ها شغل و کسب و کار خویش را از دست داده و مجبور به مهاجرت به برخی از شهرها شده و آمار جمعیت حاشیه نشینی را بیشتر کرده اند، با فراهم شدن زمینه اشتغال دوباره به موطن خویش بازگردند.

عبدالغفور هوت یکی از مرزنشینان گفت: با افتتاح مرز رسمی ریمدان مردم مرزنشین که برای تردد در دو سوی مرز با مشکلات و سختگیری های زیادی رو به رو بودند می توانند با تردد آسان در این مرز  ارتباط و مراودات قومی و طایفه ای با مرزنشینان آنسوی مرز را بیشتر کرده و برای دید و بازدید اقوام و شرکت در مراسم غم و شادی یکدیگر رفت و آمد کنند.

وی افزود: اکنون صدور یک برگ راهداری برای تردد مرزی بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز زمان می برد که امیدواریم با قانونی شدن تردد در دو سوی مرز با گذرنامه بسیاری از مردم که با ساکنان ایالت بلوچستان، کراچی و گوادر پاکستان روابط خانوادگی و خویشاوندی دارند و به علت وجود برخی مشکلات در مرز ریمدان هم اینک بسیاری از مردم از رفتن به آنسوی مرز برای دید و بازدید محروم شده اند، بتوانند به راحتی تردد کنند.

این مرزنشین بلوچ تصریح کرد: وجود مرزها بین دو کشور نباید موجب قطع روابط فامیلی، فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان دو سوی مرز ایران و پاکستان شود.

رحمان بارکزایی یکی دیگر از مرزنشینان دشتیاری گفت: امید مردم به تدبیر دولت است تا با آماده سازی زیرساخت ها علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق تجارت بتوانند به موقع از خویشاوندان خود سرکشی کنند.

وی افزود: هم اینک با فراهم شدن شرایط در مرز ریمدان بسیاری از تجار و مرزنشینان آماده صادرات و واردات مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دام سبک و سنگین و انواع میوه ها نظیر انبه، نارنگی و برنج هستند.

وی ادامه داد: برخی از نیازهای مرز ریمدان باید هر چه سریعتر مرتفع شود زیرا هم اینک آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تامین می شود و برای رسیدن آب سالم و دائم نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول ۲۳ کیلومتر است.

مرز ریمدان ظرفیت مناسبی برای واردات دام و تامین نیاز کشور و فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، میلگرد، سیمان، کلینکر(مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.

مرز ریمدان بهترین مسیر دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان است

استاندار سیستان‌وبلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان ساکن در پاکستان، چین و هند است لذا توجه به زیرساخت‌های این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: مرز ریمدان برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران خیلی مناسب است.

وی از اعضای کابینه دولت برای رسمی کردن این مرز قدردانی و خاطرنشان کرد: توجه ویژه دولت به پایانه مرزی ریمدان و اقدام شایسته برای آغاز طرح های آماده سازی و تکمیل تمام زیرساخت ها قابل قدردانی و تجلیل است.

وی بیان کرد: توجه به اشتغال مرزنشینان ضروری است و علاوه بر مرز ریمدان باید در سایر نقاط استان مرز رسمی تعریف و راه اندازی شود.

استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به مزیت ها و موقعیت های استراتژیک ایران گفت: مرز ریمدان با توجه به ظرفیت راهبردی باید به عنوان یک مرز استاندارد جهانی تعریف شود تا شاهد جابجایی کالا و مسافر باشیم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

موهبتی گفت: وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و امور خارجه و نیروهای نظامی، امنیتی وانتظامی برای رسمی شدن مرز ریمدان تلاش های زیادی کرده اند که باید قدردان زحمات همه آنان باشیم.

تکمیل زیرساخت‌ها مرز ریمدان دشتیاری را به منطقه بزرگ تجاری تبدیل می‌کند

وزیر راه وشهرسازی در بازدید آبان ماه امسال از مرز ریمدان گفت: مرز ریمدان در محدوده دشتیاری و چابهار با توجه به موقعیت مناسب مکانی بین ایران و پاکستان با تکمیل زیرساخت‌ها و حل مشکلات پیش‌رو به منطقه بزرگ تجاری برای مبادلات تجاری و اقتصادی تبدیل می‌شود.

محمد اسلامی در جریان بازدید از پایانه مرزی ریمدان دشتیاری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پایانه مرزی جامع و مدرن در ریمدان در حال ایجاد است و ان‌شاالله با هماهنگی‌هایی که در دولت و همچنین بین وزارت امور خارجه و دولت محترم پاکستان صورت خواهد گرفت اقدامات تکمیلی پیگیری می شود.

وی بیان کرد: موضوع توجه به مرز برای ما مهم است و با اجرا و تکمیل همه زیرساخت‌ها تردد و انتقال کالا در این منطقه مرزی توسعه پیدا می کند و باید مردم بتوانند آبرومندانه رفت و آمد کنند و فعالیت تجاری و اقتصادی و سایر امور خود را با حداقل زحمت انجام دهند.

وی گفت: گزارشات مقامات استانی و محلی حکایت از این دارد که ظرفیت بالایی به عنوان دروازه تبادلات تجاری در این منطقه مرزی وجود دارد و با توجه به این ظرفیت و استعداد و درخواست مردم و مرزنشینان عزیز و پیگیری های مکرر استاندار ان‌شالله بتوانیم پایانه را بزودی افتتاح کنیم.

  از تیغ تا میوه؛ کاکتوس گیاهی ناشناخته

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: برای اینکه این مطالبه محلی و مردمی پاسخ داده شود باید به فکر حل مشکلات و تامین زیرساخت ها باشیم تا همه احساس کنند که با یک منطقه تجاری بزرگ با همه خدمات مورد لزوم لجستیکی کار می کنند و منطقه آزادچابهار نیز کمک کند تا بخش مهمی از مبادلات تجاری ایران و کشورهای همسایه در مرز ریمدان دشتیاری انجام شود.

۲۹ میلیون دلار صادرات از مرز ریمدان دشتیاری انجام شد

مدیر بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: ۱۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون دلار از ابتدای سالجاری تاکنون از این مرز صادر شده که نوید دهنده فعالیت خوب این بازارچه با وجود مشکلات و محدودیت‌ها در ایام کروناست.

عبدالسلیم هوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بازارچه مرزی ریمدان در ۲ ماهه اول سالجاری به خاطر کرونا تعطیل بوده و ماه سوم نیز با محدودیت هفته‌ای سه روز انجام فعالیت داشته ولی با همه وجود صادرات از این مرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

وی افزود: صادرات از مرز ریمدان در هفت ماهه نخست پارسال ۱۶ میلیون دلار بوده اما هم‌اینک ۸۰ درصد صادرات افزایش یافته است.

مدیر بازارچه مرزی ریمدان دشتیاری گفت: اعتبارات مصوب امسال تقریبا حدود پنج میلیارد تومان بوده که برای محوطه سازی، ادامه دیوار کشی، برج نور و سرویس بهداشتی برای رانندگان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلات مرز ریمدان عدم وجود جاده مناسب و آب آشامیدنی است که هم‌اینک با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

هوت کمبود مجتمع‌های رفاهی بین راهی را یکی از مشکلات بازاراچه مرزی ریمدان عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده سه مجوز مجتمع رفاهی صادر شده و در حال ساخت است.

 وی گفت: مرز ریمدان از سال ۸۷ راه‌اندازی شده و در سالهای زیادی فاقد هرگونه امکانات و زیرساخت‌ها و به نوعی متروکه بود اما در سال ۹۵ با پیگیری‌های مسوولان و مردم این منطقه و نمایندگان مجلس با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان از سوی دولت موافقت شد و هم اینک فعالیت‌های تجاری در این مرز در حال انجام است.

مرز ریمدان دشتیاری پایدارترین مرکز اقتصادی جنوب شرق کشور است

فرماندار دشتیاری نیز گفت: مرز ریمدان این شهرستان توسعه دهنده تجارت با کشور پاکستان و از پایدارترین مراکز اقتصادی و فرهنگی جنوب شرق کشور است.

عادل عفتی اظهار داشت: مرز ریمدان مهمترین گذرگاه مرزی ایران با کشورهای هند، چین و پاکستان است و امروزه دیگر واژه تهدید در مرزها مفهوم نداشته و از آن باید به عنوان یک فرصت و ظرفیت طلایی در شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط اصیل اجتماعی و فرهنگی نام برد.

وی فعالیت پایانه مرزی ریمدان را در کنار بازارچه مرزی وگسترش محدوده سازمان منطقه آزاد چابهار به وسعت افزون‌بر ۶ هزار هکتار در مرز ریمدان را مثلث طلایی توسعه اقتصادی، تجاری، صنعتی و فرهنگی ایران و پاکستان عنوان کرد.

فرماندار دشتیاری ابراز امیدواری کرد که با تکمیل زیرساخت‌های مرز رسمی ریمدان شاهد رفع تمامی محرومیت های اساسی وکاهش مهاجرت مرزنشینان غیور، فهیم ونجیب منطقه باشیم.

وی ادامه داد: مرز ریمدان نقطه طلایی مولفه اساسی و پایدار سواحل مکران ایران اسلامی است.

عفتی ۲ بانده شدن جاده مرز ریمدان، اختصاص امکانات رفاهی، حل مشکلات آب، برق، تلفن و اینترنت و رفع تمامی موانع برای جابجایی قانونی و اصولی کالا و مسافر در مرز ریمدان را خواستار  شد و افزود: زیرساخت های مرز ریمدان در حد یک مرز ملی و رسمی برای جابجایی کالا و مسافر باید هر چه سریعتر آماده شود.

فواید مرز ریمدان کمتر از بندر و منطقه آزادچابهار نیست

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: فواید مرز ریمدان در حد بندر و منطقه آزادچابهار است و می‌تواند توسعه و اشتغال هزاران نفر از ساکنان مرزنشین این منطقه را از هر لحاظ فراهم کند.

رحمدل بامری اظهار داشت: مرز ریمدان به دلیل فاصله حدود ۷۰۰ کیلومتری با کراچی و فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری با بندرگوادر درصورت تکمیل تمام زیرساخت‌ها و رونق ورود و خروج کالا و ایجاد اشتغال نقشی به مراتب مهمتر و بیشتر از بندر و منطقه آزاد خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر توجه زیادی برای توسعه مرز ریمدان شده است، افزود: هم‌اینک علیرغم شرایط سخت اعتباری و مشکلات اقتصادی دولت میلیاردها تومان برای زیرساخت‌های بازارچه مرزی ریمدان در حال هزینه است و تا چند روز دیگر شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود. 

فرماندار چابهار گفت: مرز ریمدان فاصله کوتاهی با مناطق جمعیتی پاکستان دارد و می‌توان از این مرز دام زنده و انواع محصولات کشاورزی وارد و کالاهای زیادی صادر کرد.

وی بیان کرد: روستاهای چابهار و دشتیاری با محرومیت‌های زیادی روبرو هستند و نبود اشتغال از مهمترین مشکلات است که امیدواریم بخشی از آن در مرز ریمدان مرتفع شود.

فرماندار چابهار به اقدامات دولت در راستای هزینه میلیاردی در توسعه بندر شهیدبهشتی، ساخت راه آهن چابهار- سرخس و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی اشاره کرد و گفت: تحول و توسعه سواحل مکران بویژه چابهار و کنارک از طرح‌های بزرگ کشور است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته  نخستین محموله وارداتی انبه به میزان ۱۸ تن در تیرماه ۱۳۹۸ پس از تشریفات قانونی و گمرکی از کشور پاکستان وارد مرز ریمدان شد و این کار از آنجایی که پس از ۱۰ سال از فعال سازی بازارچه مرزی ریمدان و رسمی شدن آن در سال ۱۳۹۵ انجام شد بسیار خوشحال کننده بود و از آن زمان امیدواری ها به توسعه بیشتر و استقرار ادارات دست‌اندرکار در مرز و کم کم آماده شدن زیرساختها منجر شده و در آینده نیز شاهد رونق اشتغال بیشتر خواهیم بود.

وی از تمامی مسئولان دست اندرکار صادرات و واردات در مرز ریمدان در سالهای متمادی قدردانی کرد و افزود: تسهیل‌گری مسئولان می تواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند.

فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: مرز ریمدان یکی از امیدهای اشتغال افراد مرزنشین جنوب بلوچستان است و می تواند درد و رنج ، خسارت های خشکسالی و آمار بیکاری و حاشیه نشینی را در منطقه کاهش دهد.

۱۸۶ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز پایانه مرزی ریمدان هزینه شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان وبلوچستان(ایرانشهر) نیز گفت: ۱۸۶ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز پایانه مرزی ریمدان هزینه شده تا بتوان کالا و مسافر را آسانتر جابجا و به تامین زیرساخت های آن کمک کرد.

جلال‌الدین قادری اظهارداشت: سالانه ۲۰۰ هزار تن کالا از پایانه مرزی ریمدان صادر می‌شود که در صورت افتتاح فاز نخست این پایانه این میزان به سه برابر افزایش می‌یابد .

وی افزود: پایانه مرزی ریمدان نزدیکترین گذرگاه مرزی سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان است که با بهره‌برداری آن پیش‌بینی می‌شود سالانه یک میلیون مسافر از این پایانه تردد کند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان وبلوچستان بیان کرد: پایانه مرزی ریمدان نوید دهنده ایجاد هزاران شغل است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در دوسوی مرز را خواهد داشت.

مرزهای سواحل مکران راه‌های ارتباطی جهان با قلب آسیا است

مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امورخارجه نیز در بازدید از مرزهای ریمدان و پسابندر اظهار داشت: چابهار محور تلاقی ۲ استراتژی بزرگ جهان یعنی کشورهای چین و هند است و مرزهای سواحل مکران راه‌های ارتباطی جهان با قلب آسیاست.

سید رسول موسوی گفت: سیستان و بلوچستان بین المللی‌ترین استان کشور از نظر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری، مرزهای خاکی و آبی است.

وی بیان کرد: دولت از هیچ کوششی برای توسعه و آبادانی سیستان وبلوچستان بویژه سواحل مکران دریغ نمی‌کند و با جمع‌بندی مسائل مطرح شده بزودی شاهد توسعه این منطقه خواهیم بود.

مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امورخارجه گفت: در این سفر از نقاط قوت و ظرفیت‌های مرز چابهار از منظر اقتصادی و سیاست بین المللی بازدید به عمل آمد و موارد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسوی بر بررسی مشکلات موجود و آماده سازی زیرساخت مرزهای چابهار تاکیدکرد و افزود: توسعه بازارچه مرزی ریمدان ضروری است و تاثیر شگرفی در اقتصاد محلی دارد.

وی گفت: ایجاد طرح رزاق و بازگشایی مرز برای مرزنشینان سوخت‌بر به صورت قانونی از خواسته‌های مردم است که مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مرز رسمی ریمدان ۲۹ آذرماه جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی و مقامات پاکستانی افتتاح خواهد شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)