برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مرز پیشین در ۲ ماه آینده افتتاح می‌شود

زبیده جلال روز شنبه پس از افتتاح مرز رسمی ریمدان دشتیاری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دولت پاکستان برای افزایش مبادلات مرزی و حل مشکلات مرزنشنیان ۲ سوی مرز در تلاش است و به همین سبب بزودی مرز پیشین نیز رسما افتتاح خواهد شد.

وی بیان کرد: مرز ریمدان می تواند به افزایش تجارت و بازرگانی منجر و موجب کاهش موارد ناامنی و افزایش تعاملات مردم با یکدیگر شود.

به گزارش ایرنا، بازارچه و پایانه مرزی پیشین شهرستان راسک در جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل هم‌ مرزی با پاکستان و برخوردار بودن از موقعیت خاص، ظرفیتی مهم برای رونق تجارت، ایجاد اشتغال مرزنشینان و جابجایی قانونی و آسان کالا و مسافر است.

مرز پیشین به علت قدمت و نزدیکی آن به آبادی ها و شهرهای پاکستان از جمله روستای ردیگ در کنار نقطه صفر مرزی، بخش مند پاکستان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز، بخش تمپ در فاصله ۶۰ کیلومتری، مرکز شهرستان تربت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و شهر و بندر مهم و اقتصادی کراچی پاکستان در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که با ساخت جاده جدید این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش می یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به قرابت های سببی و نسبی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی مردم بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان، مرز پیشین از قدیم محل تردد مسافر و کالا بوده به طوری که در سال ۱۳۵۴ گمرک مسافری در پیشین مستقر بوده و پاسپورت ممهور به مهر گمرک پیشین موجود و گواه بر این ادعا است و هنوز هم مردم از اقصی نقاط استان سیستان وبلوچستان برای دیدار با اقوام و آشنایان و یا شرکت در مراسم مختلف از این مرز به صورت گذر مرزی یا راهداری تردد می کنند.

شهرستان راسک نزدیکترین مرزها را به بندر بزرگ و استراتژیک کراچی پاکستان دارد که در صورت حمایت و پیگیری دولتمردان برای تامین زیرساخت های استاندارد یک مرز رسمی همچون سایر مرزهای مهم کشور، پایانه مرزی پیشین می‌تواند نقش مهمی در توسعه و رونق صادرات کالا به این بندر و سایر بنادر کشور همسایه و دوست پاکستان داشته باشد.

  امید به واکسن کرونا سبب سستی در رعایت توصیه‌های بهداشتی نشود

گمرک پیشین از سال ۱۳۷۶ با چهار غرفه راه اندازی شده است و اکنون با پیشرفت های خوب بیش از ۵۰ غرفه فعال دارد.

گمرک پیشین به سبب فاصله ۶۰۰ کیلومتری با بندر کراچی پاکستان نقش بسزایی در توسعه سیستان و بلوچستان و صادرات و واردات دارد.

در واقع مرزهای زمینی و دریایی همواره عاملی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که در این میان مرز پیشین از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است.

پایانه مرزی پیشین نقش بسزایی در عمران و آبادی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت بطوریکه تبادل مرزی در ارتباط بین ایران و پاکستان و بالابردن ظرفیت اقتصادی مردم مرزنشین و سایر مناطق بسیار تاثیرگذار است.

مرز پیشین به دلیل نزدیکی به بنادر مهم کشور پاکستان از جمله گوادر، جیونی و کراچی از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده و داد و ستد کالا بین سکونتگاه‌های اطراف مرز ۲ کشور انجام شده و در حال انجام است.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی شهرستان راسک می تواند منجر به توسعه شود که مرز پیشین یکی از مکان‌های مناسب برای واردات دام زنده و صادرات انواع مصالح ساختمانی، موادغذایی و سایر اقلام تولیدی ایران به پاکستان است.

 به گزارش ایرنا، مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و مسوولانی از وزارتخانه‌های کشور، خارجه و صنعت و معدن امروز شنبه به صورت رسمی افتتاح شد.

با افتتاح مرز رسمی ریمدان تبادل کالا به صورت قانونی انجام و تردد مسافر نیز با گذرنامه صورت خواهد گرفت.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)