برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رموز واکنش ایمنی بدن نسبت به بیماری‌ها شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این محققان موفق به مشاهده روشی شدند که سلول‌های دندریتیک از آن برای آگاهی دادن به سلول‌های تی در مورد تهدید بیماری استفاده می‌کنند.

سلول های دندریتیک نوعی سلول ایمنی هستند که مسئول ارائه شواهدی از یک پاتوژن مهاجم به سلول های تی است. سلول های تی انواع عملکردهای مربوط به سیستم ایمنی بدن را انجام می دهد که از جمله آنها بکارگیری سایر انواع آنتی بادی های ضد عفونت است.

هنگامی که یک سلول آلوده می شود، پروتئین های آن تغییر شکل می دهد تا مشکل را نشان دهند. برای اینکه بدن بتواند یک واکنش ایمنی ارائه دهد، سلول های دندریتیک باید این پروتئین های تغییر یافته را به سلول های تی نشان دهند.

تاکنون محققان مطمئن نبودند که سلول های دندریتیک چگونه این وظیفه را انجام می دهند. 

وقتی سلول های دندریتیک سلولی را پیدا می کنند که بیمار و در حال مرگ است، آنها قطعات سلول آلوده را جمع آوری و در پاکت های کوچکی به نام «فاگوسوم» (phagosomes) ذخیره می کنند.

محققان با مطالعه سلول های ایمنی موش، متوجه شدند که این پاکت های سلول های دندریتیک، پس از پر شدن از قطعات، از هم باز شده و پروتئین های تغییر شکل یافته را آزاد می کنند.

پروتئین های آزاد شده به قطعات کوچکتر تجزیه شده و به سمت غشای سلولی شنا می کنند؛ جایی که می توانند به خارج سلول منتقل شده و توسط سلول های تی دریافت شوند.

تجزیه و تحلیل های جدید نشان داد که ژن DNGR-۱، عامل اصلی در این فرآیند است.

«کاتانو رایز» که ریاست این محققان را در آزمایشگاه ایمونولوژی در موسسه Francis Crick در لندن بر عهده داشته است، گفت: برای دهها سال این سوال وجود داشت که چگونه پروتئین های موجود در فاگوسوم ها فرار می کنند تا خرد شوند و در سطح سلول دندریتیک ارائه شوند.

  دانلود آهنگ پازل باند کوتاه بیا

وی افزود: سال هاست روی این موضوع کار می کنیم. بنابراین هیجان انگیز است که سرانجام شواهدی از یک گیرنده خاص پیدا کردیم که برای ترکیدن فاگوسوم ها سیگنال می دهد. 

این دستاورد پژوهشی در مجله Nature Immunology به تفصیل شرح داده شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)