برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دو برد و دو باخت ناملموس و بازگشت آجرها از سوئیس

پرونده‌های هنر مینیاتور و آئین زیارت قره کلیسا در اجلاس مجازی میراث ناملموس یونسکو ثبت شدند اما دو پرونده جشن مهرگان و هنر نواختن عود نتوانستند در فهرست جهانی قرار گیرند.

این اجلاس برای اولین بار به صورت آنلاین به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد و در آن مسئولان مربوطه در کشورهای مختلف به صورت مجازی شرکت کرده و درباره پرونده‌ها نظر می‌دادند.

پرونده «مراسم زیارت کلیسای تادئوس» به‌صورت مشترک با ارمنستان، «جشن مهرگان» به‌ صورت مشترک با تاجیکستان و «هنر ساختن و نواختن عود» به‌صورت مشترک با سوریه در روز پنجشنبه ۲۷ آذر و هنر مینیاتور با همکاری ترکیه، آذربایجان و ازبکستان عصر ۲۶ آذر ماه مورد بررسی اعضای کمیته قرار گرفت. بعد از ثبت جهانی مینیاتور، افغانستان درخواست داد که به این پرونده بپیوندد که با استقبال ایران مواجه می‌شود.

استرداد ۴۹ قطعه آجر لعاب‌دار ۲۸۰۰ ساله از سوئیس به ایران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مجموعه‌ای از آجرهای لعاب‌دار منسوب به قلایچی بوکان متعلق به سده هفتم و هشتم پیش از میلاد از کشور سوئیس به ایران بازگردانده شد.

 علی‌اصغر مونسان گفت: ۴۹ قطعه از آجرهای لعاب‌دار منسوب به قلایچی بوکان که در اوایل انقلاب به‌شکل غیرمجاز از کشور خارج شده بود، پس از پیگیری‌های چند ساله معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل حقوقی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دستگاه دیپلماسی کشور از اروپا به ایران بازگردانده شد.

در سال ۱۳۹۱ پس از وصول خبری مبنی بر در اختیار داشتن تعداد ۴۹ قطعه آجر لعاب‌دار متعلق به تپه قلایچی بوکان توسط خانواده‌ای ایرانی ساکن سوئیس و تمایل آن‌ها برای فروش، معاونت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل موزه‌ها و اداره‌کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به تشکیل پرونده استرداد آجرهای لعاب‌دار قلایچی با ادله کارشناسی و طرح دعوی در مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی به کشور اقدام کرد و سرانجام با همکاری دیپلماسی کشور در اروپا این مجموعه پس از سال‌ها پیگیری به کشور بازگشت.

آیین‌ها در باززایی هویتی دوران پسافاجعه نقش مهمی دارند

عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی گفت: باززایی نماد کلیدی و غالب آیین‌های ایرانی چون یلدا و نوروز در برابر فجایع طبیعی و انسانی و دوران پس از فاجعه بوده است،

علیرضا حسن‌زاده گفت: به دلیل شرایط تاریخی ایران به عنوان سرزمینی کهن که به طور پی گیری با فجایع طبیعی چون زلزله، خشکسالی و فجایع انسانی چون جنگ رو به رو بوده هویت ایرانیان یک هویت آیین محور و مبتنی بر شکل و فرمی است که آنتونی الیور اسمیت آن را در خصوص جوامع فاجعه دیده چون پرو هویت آستانه ای می نامد.
او افزود: البته همچنان که در فصل مفصلی از کتاب وضع آیینی و وضع هنجاری با عنوان فجایع طبیعی و انسانی و نقش آن در پویایی آیین های ایرانی (دانشگاه آمستردام ۲۰۱۴) توضیح داده ام این نظریه او متاثر از ویکتور دبلیو ترنر است.

«لاله‌زار» تهران در انتظار ثبت ملی

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: برای حفظ و احیای این خیابان نوستالژیک «لاله زار» با همکاری وزارت میراث و اداره استان تهران با ثبت ملی حریم و جداره آن این محدوده را از گزند تخریب دور خواهیم کرد. با توجه به قدمت و ارزشمند بودن برخی از بناهای آن، در نظر داریم تا با همکاری وزارت میراث فرهنگی از این میراث تاریخی حفاظت کنیم.

پرهام جانفشان با بیان اینکه در این طرح می خواهیم بدنه این خیابان را حفظ کنیم، گفت: در این طرح لبه و جداره ساختمان‌ها را با مرمت و بازسازی حفظ خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: در ساختمان های کم ارزشتر نیز مالکان می توانند با حفظ پوسته ظاهری در داخل بنا تعمیرات و بازسازی خود را انجام دهند.

جانفشان همچنین در خصوص موضوع سینما ایران نیز اشاره کرد و گفت: هم اینک شهرداری و میراث فرهنگی در حال مذاکره با مالک ساختمان هستند تا با کاربری بهتر و فرهنگی، وی را از این اقدام منصرف کنند.

وی در پاسخ به این سوال برای حفظ حریم و منظر ساختمان های تاریخی و واجد ارزش در سطح پایتخت چه برنامه ای خواهید داشت تا از خطر تخریب حفظ شوند گفت: طبق بخشنامه ای که وزارت میراث فرهنگی که اردیبهشت امسال مصوب کرده است، هر گونه تعرض به حریم این بناها را جلوگیری خواهیم کرد. در این طرح ساختمان‌هایی که داری حریم نبوده اند نیز محدودیت ارتفاع برای آنها در نظر گرفته شده تا ساخت و سازهای جدید دید و منظر آنها را مخدوش نکنند

 مجوز ایجاد قلیان‌سرا و سفره‌خانه در بناهای تاریخی نمی‌دهیم

 مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به اینکه برخی نهادها مجوز ایجاد اماکن پذیرایی چون قلیان‌سرا و سفرخانه به بناهای تاریخی داده‌اند، گفت: بر اساس قانون مرجع واگذاری این اماکن صندوق است.

هادی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با بیان این که مهمترین رسالت صندوق حفظ و مرمت تاریخی است، گفت: تصور برخی از مزایده واگذاری به سرمایه گذاری است که بیشترین پول را بدهد در حالی که این موضوع برای ما مطرح نیست.

تاکید صندوق کاربری فرهنگی آثار است. هنگامی که موضوع فرهنگی برای کاربری آثار فرهنگی مطرح می شود، قیمت آن به شدت کاهش پیدا می کند اما برای صندوق حفظ هویت فرهنگی آثار بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه صندوق با کاربری قلیان سرا و سفره خانه برای بناهای تاریخی مخالف است، گفت: در دوره های پیش برخی مدیران استانی مجوز کاربری قلیان سرا می دادند که ما با آن مخالف هستیم. مولفه فرهنگی بودن برای کاربری بنا های تاریخی در مزایده اخیر لحاظ شده است و اگر سرمایه گذار اعتقادی و درکی از این حوزه نداشت امکان گرفتن این پروژه راه در مزایده نخواهد داشت.

مرمت و احیا ۲۲ بنای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی

بعد از ارزیابی فنی و اقتصادی تقاضاهای ارسال شده به دبیرخانه فراخوان عمومی مرمت، احیاء و حق بهره برداری مدت معین برخی بناهای تاریخی، ۳۲ متقاضی امتیاز لازم را کسب کرده و در نهایت تقاضای سرمایه گذاری در ۲۲ بنا به تایید کمیسیون مزایده صندوق احیاء رسید.

پیرو فراخوان عمومی واگذاری مرمت، احیا و حق بهره برداری مدت معین برخی بناهای تاریخی فرهنگی، پاکت‌های ارسالی به دبیرخانه فراخوان، با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی و اعضای کمیسیون مزایده صندوق احیاء، بازگشایی و نتایج این فراخوان اعلام شد.

سفارت روسیه با ارائه اسناد، در بازسازی باغ خونی مشهد همکاری کند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تخریب سه ساختمان و بنای اثر تاریخی باغ خونی مشهد گفت: امیدواریم سفارت روسیه در تهران در دادن اسناد و تصاویر مربوط به این مجموعه برای احیای آن ما را همراهی کند.

 مونسان گفت: احیای مجموعه تاریخی ارزشمند باغ خونی با توجه به قدمت تاریخی آن مد نظر این وزارتخانه و در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی است.

  وزارت اطلاعات: شبکه اخلال‌گر بازار ارز شناسایی و منهدم شد

وی افزود: باغ خونی یکی از مکان‌های تاریخی است که اکثر مردم مشهد آن را می‌شناسند و در گذشته به عنوان باغ ایرانی شناخته می‌شده که در حال حاضر فضای سبز آن آسیب فراوانی دیده است.

او ضمن قدردانی از شهرداری مشهد به خاطر تملک این مجموعه تاریخی ادامه داد: توجه ویژه استاندار خراسان رضوی و وزارت میراث فرهنگی هم برقرار است و احیای این باغ همچون گذشته در دستور کار و برنامه است. در مرحله بازسازی هم ساخت ساختمان‌های تخریب شده مد نظر است و در حال حاضر احیای فضای سبز این مجموعه که به شدت تخریب شده توسط شهرداری مشهد انجام می‌شود.

پرونده ثبت جهانی «یلدا» در نوبت ارزیابی یونسکو قرار دارد

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی «یلدا » به صورت ملی و مستقل برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارسال شده، گفت: یلدا در نوبت ارزیابی یونسکو قرار دارد و با توجه به محدودیت‌های سهمیه ای، در اجلاس کمیته جهانی سال ۲۰۲۲ یا ٢٠٢٣ مطرح می‌شود.

محمدحسن طالبیان گفت: پرونده هنر خوشنویسی و آیین یلدا را به صورت مستقل و ملی برای ثبت جهانی تدوین و برای کمیته جهانی میراث ناملموس یونسکو ارسال کردیم تا به ترتیب در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ یا ٢٠٢٣ مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هر کشوری برای ثبت میراث ناملموس به صورت مستقل و ملی در یونسکو  فقط یک سهمیه سالانه دارد، گفت: به دلیل اینکه ترکیه هم یک پرونده مستقل و ملی برای خوشنویسی و کشورهای عربی هم یک پرونده جداگانه به یونسکو ارسال کرده اند، حساسیت بیشتری برای ثبت جهانی این هنر ایجاد شده است.

تعامل وزارت گردشگری با کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری

مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: نخستین مصوبه شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) با هدف تمرکز بر حوزه آموزش گردشگری اجرایی شد.

زاهد شفیعی با اشاره به اولین جلسه وبیناری کمیته فنی آموزش آنلاین گردشگری با حضور ۹  عضو کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری، گفت: در این جلسه که با حضور دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و مدیر اجرایی این کمیته و اعضاء آکادمی UNWTO  برگزار شد؛ گزارشی از اهم فعالیت‌های انجام شده در بخش آموزش گردشگری ایران به ویژه پس از گسترش کرونا ارائه شد.
او با اشاره به سایر بخش‌های گزارش مطرح شده؛ خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های توانمندسازی در جوامع محلی، مطرح کردن ساختار نظام جامع آموزش گردشگری کشور، طراحی و به‌روزرسانی دوره‌های آموزشی و تولید منابع و محتوای آموزشی دوره‌های مختلف گردشگری در کشور نیز از جمله زوایایی متفاوت از حوزه گردشگری کشور بود که اعضای حاضر از آن آگاهی یافتند.

کرونا حدود یک و نیم میلیون شاغل بخش گردشگری ایران را بیکار کرد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بیش از یک و نیم میلیون نفر در حوزه گردشگری کشور فعالیت داشتند که بخش اعظم این شمار هم اکنون به خاطر شیوع کرونا بیکار قطعی و یا خانه‌نشین شده‌اند.

مونسان افزود: طبق برآورد انجام شده تا پایان شهریور ماه امسال میزان خسارت وارده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری کشور بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است که بسیار سنگین است.

 کرونا و شیوع آن یک موضوع عالم گیر بود که صنعت گردشگری همه کشورها از جمله ایران را دچار چالش جدی کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص برنامه‌های طراحی شده برای خروج صنعت گردشگری کشور از رکود موجود گفت: فعلا همه برنامه‌های این وزارتخانه در این رابطه با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم می شود.

صنایع دستی ایران از منظر تنوع رتبه نخست دنیا را دارند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: تنوع صنایع دستی ایران بالغ بر ۲۹۹ مورد است و ایران رتبه نخست دنیا را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

علی اکبرعبدالملکی گفت: صنایع دستی یکی از عوامل پیونددهنده میان فرهنگ، اقتصاد و هنر است و بی توجهی به این بخش و نبود سیاست های حمایتی از آن پیامدهای منفی زیادی از جمله؛ کم رونق شدن کیفیت آثار هنری، عدم ثبات شغلی، رکود بازار و از دست رفتن جایگاه هنر در اقتصاد کشور را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران از پیشنهاد این کمیسیون به معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر نامگذاری هر روز تقویم خورشیدی به نام یکی از صنایع دستی خبر داد و گفت: نام گذاری هر روز از تقویم به نام یکی از صنایع دستی کشور ضمن ارج گذاشتن به هنر ایرانی موجب رونق و معرفی صنایع دستی تمامی شهرستان ها و همچنین امکان تبادل فرهنگی بین استان ها می شود و مهم تر از همه رقابتی سالم بین صنایع دستی سراسر کشور شکل می‌گیرد.

وی افزود: در تقویم روزهایی داریم که نام برخی شهرها به ثبت رسیده و بر اساس طرح «روز شمار صنایع دستی» قصد داریم در همان روز صنایع دستی خاص همان شهر را معرفی کنیم. صنایع دستی می تواند زمینه ساز معرفی بهتر فرهنگ و هنر کشور نزد سایر ملل باشد و از سوی دیگر نوعی فعالیت مولد اقتصادی در توسعه صنعت گردشگری و رشد منابع درآمدی پایدار قلمداد گردد.

نخستین نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی گشایش یافت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از رونمایی سامانه نخستین نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با ثبت ۶ ‌هزار محصول از هزار هنرمند خبر داد.

 خشایار نیکزادفر با بیان اینکه نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی تجربه جدیدی در برگزاری نمایشگاه‌های مجازی است، اضافه کرد: در حاشیه رونمایی رسمی از سامانه این نمایشگاه مقرر شد همکاری‌های سازمان صدا و سیما در خصوص معرفی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی محصولات صنایع‌دستی و نیز معرفی هرچه بیشتر این نمایشگاه تقویت شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با تاکید بر فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی از جمله صنایع‌دستی گفت: در این نمایشگاه تا کنون هزار هنرمند صنایع‌دستی از ۳۱ استان کشور با ۶هزار محصول شرکت کرده‌اند که البته هیچ محدودیتی برای ثبت نام و شرکت هنرمندان وجود ندارد و علاقه‌مندان همچنان فرصت حضور در این نمایشگاه را دارند.

او یادآور شد: سامانه اولین نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی ۱۳ آبان برابر با ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) به صورت نمادین رونمایی شد و از ابتدای آبان تا کنون، حدود ۲۰۰ هزار بازدید از این سامانه انجام شده است.

نیکزادفر گفت: این نمایشگاه کاملا رایگان است و تمام مراحل از ثبت نام هنرمند تا فروش محصولات به صورت رایگان انجام می‌شود و تمام عواید فروش محصولات هنرمندان بدون کسر حتی یک ریال به خود هنرمند می‌رسد و این سامانه به‌منظور حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هنرمندان صنایع‌دستی راه‌اندازی شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)