برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲۳ هزار نفر در تهران فرش می بافند

«یدالله صادقی» امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از شهر تهران، شهرستان های ورامین و فیروزکوه دارای بیشترین بافنده فرش دستباف در سطح استان تهران هستند.   

وی شمار بافندگان فرش دستباف در استان تهران را ۴۲ هزار نفر بر شمرد که در قالب ۱۸۰ کارگاه قالیبافی فعالیت می کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد: علاوه بر این، با توجه به موقعیت و امتیازاتی که برای پردازش فرش در شهر تهران وجود دارد بیشتر فرش‌های دستباف کشور از گمرک‌های پایتخت صادر می‌شود.

صادقی با بیان اینکه موضوع تحریم در صادرات برخی کالاها نظیر فرش دستباف اثرگذار بوده و ما برخی از بازارهای هدف از جمله امریکا را از دست داده ایم، گفت: اکنون بازار هدف صادرات فرش دستباف ایران، کشورهای اروپایی و شرق آسیا است.

وی میزان ارزآوری حاصل از صادرات فرش دستباف استان تهران را در سال ۹۶ مبلغ ۴۲۶ میلیون دلار و در سال گذشته مبلغ ۲۳۶ میلیون دلار برشمرد اما گفت که در سال جاری به دلیل تشدید تحریمها، این رقم افت کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، میزان صادرات فرش دستباف این استان را در سال جاری تاکنون حدود ۶۰ میلیون دلار برآورد کرد.

صادقی گفت: با توجه به اینکه شرایط صادرات بازار فرش به دلیل اعمال تحریمها، موقتی است، ما آمادگی خود را برای افزایش تولیدات حفظ کرده و همچنان دوره های آموزشی فرش را برگزار می کنیم.

وی افزود: تلاش می شود نیازها و ظرفیتهای فعالان اقتصادی اعم از بافندگان و تجار فرش در تولیدات جدید مورد توجه قرار گرفته و محصولات متنوع و به روزی تولید شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان کرد: بازار داخلی ما نیز گسترده است و می‌توانیم در شرایط کنونی، محصولات خود را در داخل کشور نیز به فروش برسانیم، ضمن اینکه کشورهای همسایه نیز مشتریان خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران هستند.

  ناژوان، پیوندگاه میراث فرهنگی و طبیعی اصفهان

وی افزود: با توجه به توافقنامه تجاری ایران با کشورهای اوراسیا که به تازگی منعقد شده است، می توانیم از این فرصت نیز در راستای توسعه صادرات از جمله فرش استفاده کنیم.

ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند. 

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اورآسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. در روز اجرای این توافق‌نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: امروز ما یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد کرده‌ایم، یک بازار منطقه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)