برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نقشه عرصه تپه‌حصار دامغان پیاده‌سازی و علامت‌گذاری شد

به گزارش ایرنا، مهدی قاسمی شامگاه دوشنبه با اعلام این خبر افزود: نقشه‌برداری و تبیین عرصه تپه‌حصار با همکاری مشاور و ناظر علمی پروژه سامان‌دهی تپه‌حصار، انجام و نشانه‌گذاری در عرصه گمانه‌زنی‌شده، اجرا شد.

وی از همکاری مالکان و کشاورزان زمین‌های اطراف قدردانی کرد و افزود: تعامل و جلب رضایت زارعان و مالکان زمین‌های اطراف محدوده تپه‌حصار در اجرای نشانه‌گذاری از اولویت‌های مهم میراث‌فرهنگی در این مرحله از طرح سامان‌دهی مجموعه بود.

قاسمی با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های مرمتی و سامان‌دهی‌ صورت گرفته منجر به نقض مالکیت مالکان نمی‌شود ، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، ادامه همکاری و تعامل مالکان در اجرای بلوک‌گذاری و مشخص کردن عرصه و حریم محوطه باستانی تپه‌حصار ادامه یابد .

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: عملیات مرمت و سامان‌دهی تپه حصار دامغان با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ملی در حال انجام است.

تپه‌حصار دامغان که در شمار پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع شده است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش‌ازتاریخ در فلات ایران است. قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد و سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد. قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  مونسان: گردشگری خارجی سال گذشته رکورد زد