برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

احیای چادرشب‌بافی و زیلوبافی در قاسم‌آباد و کاشان

به گزارش ایرنا از میراث آریا، «پویا محمودیان» روز چهارشنبه در حاشیه آیین گشایش نمایشگاه آثار مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی گفت: نخستین بار است که چنین رویدادی در حوزه باززنده‌سازی رشته‌های صنایع‌ دستی در حال فراموشی رخ داده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه بسترسازی برای برگزاری این نمایشگاه از خردادماه ۹۹ انجام شد، افزود: فراخوان مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی از مردادماه ۹۹ به صورت رسمی منتشر شد و نتیجه آن، نمایش ۲۵۳ اثر از ۶۲ پیشه فراموش ‌شده است که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت که در حقیقت، نتیجه زحمات هنرمندان و صنعتگرانی بوده که در این حوزه‌ها کار کردند.

محمودیان تصریح کرد: از طریق فراخوان عمومی، ۱۷۰ اثر از استان‌های مختلف به دبیرخانه رسید و ۲۰ اثر نیز از آثار پیشکسوتان رشته‌های مختلف در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در صدد بودیم تا رشته‌هایی را که در حال فراموشی هستند، با نگاه جدید و با طراحی‌های مبتکرانه و خلاقانه دوباره به چرخه تولید بازگردانیم و رشته‌های در حال فراموشی را احیا کنیم؛ استان‌هایی که در این رشته‌ها در گذشته فعال بوده‌اند اما اکنون بنا به دلایلی از فعالیت خود جا مانده‌اند.

او ادامه داد: میبد را به عنوان شهر جهانی زیلو ثبت کردیم اما در کاشان نیز سابقاً زیلوبافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی بوده که بنا به دلایل مختلف به فراموشی سپرده شده است اما در این نمایشگاه، همان‌طور که می‌بینید زیلوی کاشان دوباره احیا شده است.

محمودیان، هدف از برگزاری این نمایشگاه را احیای رشته‌های باززنده‌سازی و تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی خواند و تصریح کرد: امیدواریم این نمایشگاه بتواند برای تمامی کسانی که در کسب و کارهای اقتصادی این حوزه کار می‌کنند، الگوی مناسبی باشد.

وی افزود:چادرشب‌بافی در روستای قاسم آباد گیلان در حال فراموشی بود اما اکنون نه تنها احیا و کاربردی شده، بلکه به جایی رسیده که این شهر به عنوان شهر جهانی چادرشب‌بافی در شورای جهانی‌صنایع‌دستی ثبت شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه باززنده سازی و احیا، در چرخه تولید قرار گرفتن و تجاری‌سازی رشته‌های صنایع‌دستی از اهدافی است که برای ما محقق شده است، اظهار کرد: امیدواریم با الگوسازی که در این نمایشگاه انجام می‌شود و دستاوردهای  آن را بتوانیم در پایان نمایشگاه در اختیار تمامی کسانی که در حوزه تولید، فروش و آموزش صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، قرار دهیم تا رونق و نگاه تازه‌ای در این رشته‌ها ایجاد کنیم.

  فهرست ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی به‌زودی اعلام می‌شود

وی افزود: بعد از برگزاری این نمایشگاه، تصمیم داریم میزگردها و نشست‌ها تخصصی و علمی در راستای نتایج این نمایشگاه با صاحب‌نظران این حوزه برگزار کنیم؛ همچنین برگزاری یک مسابقه بزرگ طراحی را در فضای مجازی بعد از پایان این نمایشگاه اعلام می کنیم  که شامل طراحی در تمامی رشته‌های صنایع‌دستی می‌شود که از طریق فضای مجازی انجام و داوری خواهد ‌شد.

محمودیان تصریح کرد: اختتامیه نمایشگاه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌شود و با توجه به تاکیداتی که دکتر مونسان به دو مقوله باززنده‌سازی و تجاری سازی دارند، از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاه امروز، دستاورد نشست‌هایی است که از سال ۹۷ به صورت مستمر با ۳۱ استان در حوزه احیا و باززنده‌سازی رشته‌های مختلف برگزار شده است. اولویت ما این است که با استفاده از ابزارهای مختلف مانند برگزاری مسابقات، نمایشگاه‌ها و نشست‌های علمی از منسوخ شدن رشته‌های در حال فراموشی جلوگیری کنیم و به احیا و باززنده‌سازی آن‌ها بپردازیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: رشته‌های صنایع‌دستی، ما را صدرنشین جهانی کرده و گنج پنهان کشورمان است و مثالی برای دستان توانمند صنعتگران و هنرمندانی است که با یک پیشینه چندهزار ساله این هنر را به ما منتقل کردند و وظیفه ماست که از این رشته‌ها پاسداری کنیم و آنها را زنده نگه داریم.

نمایشگاه ۲۵۳ اثر از مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی با محوریت رشته‌های احیا شده و در حال فراموشی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل دفتر پژوهش‌های فرهنگی ظهر چهارشنبه سوم دی‌ماه جاری در موزه ملی ایران افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه آثار مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع‌دستی، می‌توانند تا هشتم دی‌ از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این نمایشگاه واقع در خیابان سی‌تیر موزه ملی ایران مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)