برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایمنی طبیعی بدن در برابر کرونا یک بزرگ نمایی کاذب است

دکتر علی رضا ناجی با بیان این که حتی نمی توان جهانی را بدون واکسن متصور شد، گفت: واکسن ها خدمات زیادی به بشر در زمینه سلامت کرده اند در بیماری هایی مانند آبله، سل، سرخک، سرخچه و فلج اطفال واکسن ها نقش موثری داشته و در برخی امراض باعث ریشه کنی بیماری شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عفونت طبیعی ایمنی قوی تری دارد یا واکسن می تواند جامعه را در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمن کند، گفت: کارایی واکسن کرونا رقمی نزدیک به ۹۶ درصد است.

وی ضمن مقایسه اثربخشی واکسن کووید ۱۹ با آنفلوآنزا خاطرنشان کرد: واکسن آنفلوآنزا تنها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کارایی دارد در حالی که واکسن کووید ۱۹ بسیار بیشتر از این مقدار کارایی دارد.

۳۰ درصد جانباختگان کرونا بیماری زمینه ای نداشتند

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که به طور کلی ۳۰ درصد از جانباختگان کرونا، مبتلا به هیچ بیماری زمینه ای خاص و شناخته شده ای نیستند، گفت: این موضوع مربوط به هیچ رده سنی خاصی نیست و در مورد جوانان نیز صادق است.

ناجی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد عفونت طبیعی در بدن به تزریق واکسن اولویت دارد، از برخی رویکردها مبنی بر عدم استفاده از واکسن انتقاد کرد و توضیح داد: این که عفونت طبیعی می تواند به طور قطعی بدن را در برابر ویروس ایمن کند، بزرگ نمایی کاذب درباره سیستم ایمنی در برابر عفونت طبیعی است.

احتمال ایجاد نشدن آنتی بادی کرونا در بدن ۲۰ درصد مبتلایان

ناجی تاکید کرد: در پاسخ ایمنی طبیعی بدن افراد به ویروس کرونا تفاوت زیادی حتی تا ۲۰۰ برابر وجود دارد و این درحالی است که نزدیک به ۲۰ درصد از افرادی که دچار عفونت های طبیعی می شوند احتمال این که آنتی بادی در بدن این افراد ایجاد نشود هم وجود دارد.

وی گفت: افراد مختلف نسبت به عفونت های طبیعی واکنش های متفاوتی دارند ویروس کرونا با توجه به پروتئین هایی که دارد و بیان می کند و تعاملی که با ایمن بدن از راه های گوناگون برقرار می کند، بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع باعث می شود که درصد کفایتی که از سیستم ایمنی که دریافت می کنیم متفاوت باشد چرا که به طورکلی درصد آنتی بادی های خنثی کننده حاصل از عفونت های طبیعی در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

۲۰ درصد جوانان مبتلا به کرونا به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شوند

وی ادامه داد: مطالعاتی که در سه هزار فرد بین ۱۸ تا ۳۵ سال مبتلا به کووید ۱۹ و بستری در بیمارستان انجام شده نشان می دهد که از این تعداد ۲۰ درصد از مبتلایان به بخش های مراقبت های ویژه پس از مدتی بستری منتقل شدند و متاسفانه از این تعداد نیز سه درصد مرگ ومیر ناشی از کرونا نشان از جدی بودن این ویروس حتی در افراد جوان و بدون بیماری زمینه ای دارد.

  ایران ازنظر تولید مقالات برتر در بین کشورهای اسلامی دارای رتبه اول است

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دوشنبه به نقل از وی گزارش داد: حوزه سلامت و مواردی که با جان مردم در ارتباط است باید از کلی گویی پرهیز کنند. این مقایسه که جوانان نسبت به افراد مسن و خانم ها در مقایسه با آقایان به مدل خفیف تر و ضعیف شده بیماری مبتلا می شوند، یک کلی گویی است و برای تمام افراد جامعه صدق نمی کند.

این ویروس شناس با بیان این که طبق مطالعات بعد از چندماه آنتی بادی ها در بدن بهبودیافتگان کرونایی رفته رفته کاهش می یابد به درصدبالای بیماری های زمینه ای در کشور اشاره کرد و ضرورت استفاده از واکسن ها را مورد تاکید قرار داد.

ناجی به یکی دیگر از دلایل برتری واکسن در مقایسه یا عفونت های طبیعی خصوصا کووید ۱۹ را عوارض کرونا حتی تا ماهها پس از بهبود دانست و افزود: واکسن ها معمولا عارضه ای ندارند و یا عوارض آنها بسیار محدود است و این درحالی است که بسیاری از افراد حتی پس از بهبود همچنان از عوارض کووید ۱۹ رنج می برند.

مروری بر تغییرات کووید ۱۹ از ابتدا تاکنون

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که ۶ مدل مختلف ژنتیکی از ویروس کرونا تاکنون شناسایی شده که در حال تکثیر و چرخش است توضیح داد: روزهای اول شیوع پاندمی کووید صحبت از گونه مختلف L   و S  ویروس کرونا بود درحالیکه مدل L  بیماری زایی وخیم تری داشت و با گذشت چندماه ویروس L  به Vو Gتبدیل شد و در حال حاضر G  نیز به سه بخش GR، GHو GVتغییر کرده که درحال حاضر درحال انتقال است.

ناجی افزود: بیشترین رده ژنتیکی شناخته شده و در گردش ویروس کووید ۱۹ در دنیا گونه های G  هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که واکسن ها به لحاظ ماهیت و اثربخشی به گروههای مختلف تقسیم می شوند، اظهار داشت: این تصور که واکسن کرونا حاوی ویروس ضعیف شده کووید ۱۹ است تصوری غلط است چرا که درواقع واکسن کووید ۱۹همانند واکسن آنفولانزا واکسنی غیرفعال است که پس از کشت ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد و دسته دوم واکسن های مورد استفاده هستند.

افزود: دسته سوم واکسن های کووید از وکتور مناسب نوع دیگری از طیف واکسن های مقابله با کرونا هستند، در این مدل  ویروس ها تکثیر پیدا نمی کنند بلکه درواقع پروتئین اسپایک در وکتورها به صورت ظاهر ویروس قرار داده می شود و به بدن فرد تزریق می شود.

 ناجی اضافه کرد: دسته چهارم واکسن هایی هستند از جنس پروتیین که پروتئین اسپایک را تولید می کنند و برنانو پارتیکلها قرار داده می شوند و در ادامه این مجموعه  را به عنوان واکسن به بدن تزریق می کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)