برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

«هجیج»؛ پلکانی تا بهشت

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، هجیج به معنای دره سرسبز و عمیق است نام روستایی از توابع بخش نوسود در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است با خانه‌های سنگی، مناظر سرسبز، چشمه‌های خروشان و مسیر پر پیچ‌وخم، که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد روستای هجیج معماری آن است؛ به طوریکه همه خانه‌های این روستا از سنگ ساخته شده و حتی یک آجر در آنها به کار نرفته است. نحوه معماری روستای هجیج به صورتی است که پشت بام هر منزل، حیاط منزل پشتی محسوب می‌شود که طبعاً محل بازی بچه‌ها و گاه اقامتگاهی برای اطراق گردشگران و برپا کردن چادرهایشان در دل طبیعت بکر و خیال انگیز روستا است.

علی‌اصغر مونسان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: هجیج از زیباترین روستاهای ایران است که در ۳۶ کیلومتری شهرستان پاوه در استان کرمانشاه قرار دارد؛ این روستا در کنار آبشار بل مشرف بر سد داریان است و معماری پلکانی این روستا آنرا متفاوت و منحصر به فرد ساخته شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه برای رسیدن از پاوه به هجیج باید از بیش سی پیچ‌وخم جاده‌ای از فراز دره‌ها عبور کرد، افزود: هجیج زمانی از لحاظ تولیدات و محصولات کشاورزی خودکفا بوده و دست‌بافته‌های سنتی مانند پارچه موسوم به مرض برای لباس کردی و پای‌افزار گیوه از مشهورترین صنایع‌دستی این روستا است.

هجیج به معنای دره سرسبز و عمیق است

به گزارش ایرنا، از روستاهای شگفت‌انگیز جهان و پرجاذبه‌ نقاط استان کرمانشاه روستای دیدنی هجیج در منطقه اورامانات است که همواره گردشگران را مسحور زیبایی‌های خود می‌کند.

اگر چه اسناد معتبری در مورد تاریخ روستای هجیج در دست نیست، اما وجود امامزاده عبیدالله (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است که اهالی منطقه از آن به نام کوسه هجیج  یاد می‌کنند، نشان می‌دهد این روستا سابقه تاریخی دیرینه‌ای دارد و قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد.

از دیگر جاذبه‌های روستای هجیج بناهای خانقاه، چله‌خانه و عبادتگاه کوسه است، این بنا از سنگ است و داخل آن با گل اندود شده است، در داخل این عبادتگاه ستون‏های چوبی نیز وجود دارد. خانقاه دراویش قادریه از دیگر بناهای دیدنی روستای هجیج است که در آن به ذکر و سماع می‏پردازند.

یکی از مراسم مهمی که در این روستا برگزار می‌شود مراسم ذکر و سماع دراویش طریقت قادریه است، آنان در ایامی خاص به ذکر و سماع پرداخته و در مراسمی که با دف و هوره برگزار می‌شود با حالت گریه و استغاثه از مرید و مرشد خود مدد می‌جویند.

هجیج به قدمت تمدن کرمانشاهان به خیال انگیزی بهشت

در نزدیکی روستای هجیج چشمه خروشانی وجود دارد که آب آن به رودخانه سیروان می‌ریزد، این چشمه عجیب که به مانند آبشاری از دل کوه بیرون می‌آید به کانی بل (چشمه بل) معروف است. خروشانی این چشمه به گونه‌ای است که در هیچ فصلی از سال آب آن کم نمی شود و متخصصین و محققین آب آن را به عنوان یکی از بهترین آب معدنی‌های دنیا شناخته‌اند.

  کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا تا فروردین روانه بازار می‌شود

آبشار زیبای بل، که در نزدیکی روستای هجیج قرار دارد، از جمله آبشارهایی است که آب آن خواص درمانی دارد و از جمله بهترین آبهای معدنی جهان به شمار می رود.

روستای هجیج با مجموعه‌ای از خیابان‌های نیم ‌دایره و ردیف ساختمان‌های یک رو به دره عمیق و رودخانه زیبای سیروان است؛ خانه‌های هجیج همگی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده است. جهت‌گیری ساختمان‌ها به سوی جنوب است تا از نور خورشید بیشترین بهره برداری به عمل آید.

بارش نزولات جوی مناسب بویژه برف در فصل سرد سال و باران در بهار و پاییز موجب سرسبزی و طراوت روستا و مناظر اطراف آن شده است؛ به دلیل سرمای سخت زمستان، دیوار خانه‌های قدیمی روستا ضخیم، با در و پنجره‌هایی کوچک است و سقف این خانه‌ها که با تیرهای چوبی پوشیده و با کاهگل اندود شده اند، مسطح می باشد. روستای هجیج از شمال غرب و جنوب کوهستان‌های کوه شالان و شاهو محدود است و با اقلیمی معتدل و کوهستانی، در بهار و تابستان آب و هوای مطبوعی دارد و در پاییز و زمستان سرد می باشد.

 مردمان این روستا که به زبان کردی و لهجه هورامی سخن می‏‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب اهل تسنن هستند و در تامین همه مایحتاج روزانه خودکفا است به گونه‌ای که از گیوه‌بافی که پایپوش مردمان مناطق کردنشین است گرفته تا لباس‌هایی سنتی بافته شده از پشم و رنگ طبیعت، تا تهیه خوراک و مایحتاج خوردنی و هر آنچه که نیاز زیستن در رفاه باشد که نشان از تلاش، کوشش، ذوق و هنر ریشه در فرهنگ، باور و توانمندی آنان است.

هجیج روستایی است به زیبایی دره های زاگرس، به دل انگیزی ارتفاعات شاهو، به زلالی چشمه ساران هورامان، به قدمت تمدن کرمانشاهان و به خیال انگیزی بهشت.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)