برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیشینه معدن‌کاوی ۵ قاره در ایران و احیای ۹۹ رشته صنایع‌دستی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ورود بیش از ۲۰۰ اثر از موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان به کشور خبر داده که قرار است در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته ‌شود.

 این آثار روز پنجشنبه ( ۲۷ آذرماه ۱۳۹۹ ) از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده و با اسکورت و اقدامات لازم حفاظتی و امنیتی به موزه ملی ایران منتقل و در قرنطینه قرار گرفته است.

بر اساس اظهارات وزیر میراث فرهنگی در این نمایشگاه پیشینه معدن‌کاوی در جهان از عصر سنگ تا سده‌های اخیر که آثار آن مربوط به ۲۰ کشور مختلف از پنج قاره جهان است به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی از آثار تاریخی و فرهنگی است که در دولت تدبیر و امید هم زمان با اوایل سال نو میلادی در موزه ملی ایران افتتاح می‌شود.

 مونسان با بیان اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا سعی کردیم فعالیت‌های فرهنگی خود را به‌ویژه در سطوح بین‌المللی ادامه دهیم، گفت: موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان با تلاش بسیار موفق شدند نمایشگاه دوجانبه‌ای را با هدف معرفی پیشینه معدن‌کاوی در ایران و جهان برنامه‌ریزی کنند.

مجسمه‌های باستانی شیلی در «مینی ‌وُرلد» ملایر

شهردار ملایر گفت: ۱۰ مجسمه باستانی موآیی‌های جزیره ایستر کشور شیلی با هدف تکمیل و جذابیت هرچه بیشتر مجموعه تفریحی و گردشگری «مینی‌وُرلد» ملایر، در این مجموعه ساخته و نصب شد.

حسین بابایی اظهار داشت: این مجسمه‌ها که با ارتفاع میانگین سه متر در مجموعه مینی‌وُرلد ساخته و نصب شده است، ‌دارای اسکلت فلزی و رویه بتنی است که از نظر نشان دادن بافت و رنگ خاکستری و سیاه مجسمه‌ها، روی آنها پتینه‌کاری شده است.

وی مجسمه‌های موآیی‌های جزیره ایستر شیلی را مظهر فرهنگی این کشور دانست و افزود: این مجسمه‌ها در یک دوره کوتاهی روی سنگ کنده‌کاری شده است و طبق آخرین تحقیقات باستان‌شناسی، تعداد ۸۸۷ مجسمه سنگی یک‌شکل و یک‌پارچه در این جزیره شناسایی شده است. برخی از موآیی‌ها دارای کلاه یا تاج‌های قرمز رنگی هستند که دلیل آن مشخص نیست و در نمونه ساخته شده این مجسمه‌ها توسط شهرداری ملایر،  یکی از مجسمه‌ها موآیی‌ها با کلاه قرمز رنگ ساخته شده است.

بی‌توجهی به عمارت تاریخی «ساعت» تبریز جبران‌ناپذیر است

غلامحسین مسعودی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی تبریز ضمن هشدار نسبت به رسیدگی به وضعیت مرمتی عمارت تاریخی «ساعت» (شهرداری)، گفت: بی توجهی به این عمارت باشکوه که نمادی از تاریخ و فرهنگ کهن این شهر است، جبران ناپذیر خواهد بود.

غلامحسین مسعودی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، قدمت بیش از ۸۰ ساله این ساختمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: گذشت سال ها از ساخت این عمارت، لزوم توجه ویژه به نگهداری و مرمت این مجموعه بسیار باشکوه و تاریخی را اجتناب ناپذیر کرده است که بر همین اساس شورای اسلامی شهر تبریز در بودجه سالجاری آن را مورد توجه قرار داد.

به گفته وی اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال برای مرمت و رسیدگی فوری به وضعیت ساختمانی عمرات میدان ساعت تخصیص یافت و با مساعدت کمیسیون برنامه و بودجه شورا تمامی این اعتبارات به شهرداری داده شده است.

مسعودی ریحان اظهار داشت: متاسفانه شهرداری تاکنون این اعتبار را برای مرمت و نگهداریعمارت تاریخی «ساعت» هزینه نکرده است و ما پیگیر این موضوع هستیم تا هر چه سریع تر نسبت به ورود شهرداری برای بازسازی و رفع مشکلات ساختمانی اقدام شود.  

جاذبه‌های گردشگری قزوین نیازمند معرفی بیشتر است

به گزارش ایرنا این هفته در سفر دو روزه به استان قزوین در جریان رونمایی از طرحهای حوزه گردشگری در این استان گفت: جاذبه‌های گردشگری قزوین با وجود تنوع و فراوانی قابل توجه کمتر شناخته شده و نیازمند معرفی بیشتر است.

وی در آیین بازگشایی و احیای تله سی یژ و افتتاح پیست اسکی منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک، افزود: قزوین استانی پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است اما مشکل آن در کمتر شناخته شدن این جاذبه‌ها در بین هموطنان و گردشگران خارج از کشور است. قزوین با جاذبه‌های فراوان به دلیل نزدیکی به مرکز کشور می‌تواند بازار هدف گردشگری شهرهای بزرگی مانند تهران و کرج باشد و باید به این ظرفیت ویژه توجه کرد و از آن برای رونق گردشگری این استان استفاده نمود.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به بازگشایی تله سی یژ قزوین، گفت: از بوستان ملی باراجین و دهکده طبیعت که چسبیده به شهر قزوین است تا کامان و زرشک یک محور گردشگری منحصر به فرد و فوق العاده وجود دارد که می‌تواند قزوین را به یکی از قطب‌های گردشگری طبیعی و تفریحی در کشور تبدیل کند.

کارخانه قند از حریم چغازنبیل رفت

 این هفته همچنین استاندار خوزستان در نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد احداث کارخانه قند با هدف حفاظت بهینه از اثر جهانی چغازنبیل و حرایم آن، به خارج از محدوده عرصه و حرایم این اثر جهانی منتقل می‌شود.

 در متن نامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمده است:

«احتراما بازگشت به نامه شماره ۹۹۲۵۰۰/۱۹۸۴۳ مورخه ۹۹/۰۸/۱۹ معاونت محترم میراث‌فرهنگی کشور و نامه شماره ۹۹۲/۱۱۸/۷۷۲۷ مورخه ۹۹/۰۹/۰۲ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، با موضوع پیشگیری انحراف در اعمال از ضوابط حفاظت عرصه و حرایم میراث‌ جهانی چغازنبیل و تعرض به این اثر ثبت جهانی با عنایت به اهمیت صیانت از این میراث ارزشمند و لزوم رعایت ضوابط عرصه و حرایم مصوب آن، پیرو جلسه شورای تأمین شهرستان با موضوع تعارض محل احداث کارخانه قند شرکت فانی گستر شوش با ضوابط مصوب برای میراث جهانی مذکور، بدینوسیله به استخضار می‌رساند احداث کارخانه پیش گفته با هدف حفاظت بهینه از این اثر تاریخی و حرایم آن، به خارج از محدوده عرصه و حرایم اثر جهانی چغازنبیل منتقل می‌شود.»

آسفالت مسیر جنگل ابر با تلاش‌ها برای ثبت جهانی آن همخوانی ندارد

یکی از اتفاقات مرتبط با حوزه گردشگری در هفته جاری اجرای آسفالت جاده ای در جنگل ابر بود که با واکنش مهدی جمالی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان مواجه شد. مهدی جمالی با بیان اینکه ‌ آسفالت مسیر جنگل ابر شاهرود، با تلاش و برنامه‌ریزی‌ها برای ثبت جهانی این اثر طبیعی مغایرت دارد، تاکید کرد اداره‌کل میراث فرهنگی استان سمنان به هیچ‌وجه موافق آسفالت مسیر جنگل ابر نیست. وی یادآورشد اگرچه قرارگرفتن یک اثر در فهرست جهانی مهم است اما نکته مهم‌تر حفظ ثبت جهانی است.

 به گفته  جمالی بی‌توجهی به ضوابط، باعث خارج شدن پرونده اثر از فهرست جهانی می‌شود. جلوگیری از آسفالت‌ و مسدودکردن مسیرهای غیرضروری در حفاظت از این جنگل ارزشمند مؤثر است.  حفظ و نگهداری جنگل ابر وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم است و باید این میراث گران‌بها حفظ شود.

بازگشایی دوباره موزه هنرهای معاصر تهران

 مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران پس از دوسال خبر داد و گفت: مرمت موزه در نهایت با تمام مشکلاتی همچون تغییر قیمت های بازسازی، ویروس کرونا و حساسیت آثار گنجینه که در راه داشت به پایان رسید و در روزهای آینده درهای آن گشوده خواهد شد.

  خاوازی: وزارت جهاد کشاورزی از توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کند

هادی مظفری گفت: مرمت موزه در نهایت با تمام مشکلاتی که در راه داشت به پایان رسید و در نشست خبری دیگری تاریخ بازگشایی و برنامه های وابسته به آن را تشریح خواهیم کرد.

مظفری در تشریح دلایل تاخیر پروژه بازسازی موزه گفت: تغییرات قیمت های مرتبط با مرمت و بازسازی  در دو سال اخیر یکی از دلایل وقفه این پروژه بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه های ما را تغییر داد و سبب شد زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود.  ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.  

چرای دام در عرصه مجموعه جهانی تخت‌جمشید تکذیب شد

مسئول روابط عمومی و ارتباطات پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، محتوای کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر چرای دام در عرصه مجموعه جهانی تخت‌جمشید، تکذیب کرد.

سعید زحمت ‌کشان گفت: آثار مجموعه جهانی تخت‌جمشید در عرصه و حتی تا شعاعی شایان توجه از آن که مجموعه برزن، پردیس و بخشی از محور ورودی را شامل می‌شود، توسط میراث‌بانان یگان حفاظت، نگهداری و حفاظت می‌شود و قوانین سختگیرانه‌ای در این باره وجود دارد.

وی با قدردانی از ارسال گزارش‌های مردمی و جوامع محلی باهدف حفاظت بهتر از آثار میراث فرهنگی، ابراز کرد: در فیلم منتشرشده در فضای مجازی کاملا مشخص است که تردد دام‌های عشایر و روستاییان خارج از عرصه و حریم مجموعه‌جهانی تخت‌جمشید و در دامنه کوه مهر یا رحمت صورت پذیرفته است. در دهه های گذشته تا امروز این مسیر چراگاه همچنین محل تردد دام عشایر و روستاهای اطراف بوده است.

۲۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های گردشگری در دولت فعلی هزینه شده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های گردشگری هزینه و سرمایه‌گذاری شده است.

مونسان در سفر به قزوین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲ هزار پروژه گردشگری در کشور در حال اجراست، اظهار داشت: ارزش این طرح ها به ۱۳۷ هزار میلیارد تومان می رسد.

 ایران قبل از کرونا در سال ۲۰۱۹ به عنوان دومین کشور  دارای بالاترین رشد در گردشگری دنیا انتخاب شد.  تا پیش از شیوع کرونا رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری داشتیم و آمار ورود گردشگران به بالای هشت میلیون نفر افزایش یافت که در سال‌های قبل از آن حدود ۴.۵ میلیون نفر بود و امیدواریم با مهار کووید ۱۹ و در دوران پساکرونا بار دیگر شاهد رونق گردشگری کشور باشیم. به زودی ۳۲۰ پروژه میراث فرهنگی که با اعتبارات دولتی و مشارکت مردمی احیا شده اند نیز در مراسمی با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.

آجرهای قلایچی با تکمیل موزه بوکان به خاستگاه خود منتقل می‌شوند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: با تکمیل موزه در حال ساخت این شهرستان، ۴۹ قطعه آجر تپه باستانی قلایچی که به تازگی از سوئیس به کشور بازگردانده شده‌اند، در خاستگاه اصلی خود به نمایش در می‌آیند.

شورش محمدپور اظهار داشت: ۴۹ قطعه آجر تپه باستانی قلایچی این شهرستان هفته گذشته با تلاش مسوولان دستگاه دیپلماسی و مسوولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از اروپا به ایران بازگردانده شد.

وی با اشاره به اینکه تصاویر نقش بسته روی آجرها اساتیری به شکل پرنده بالدار با سر انسان، بدن بز با سر انسان و دیگر اشکال دیده می‌شود، اضافه کرد: هم اینک این تعداد از آجرهای لعابدار در موزه ملی در تهران نگهداری می‌شوند که پس از تکمیل موزه بوکان به این موزه انتقال می یابد. این تعداد از آجرهای لعاب‌دار با قدمت ۲ هزار و ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به‌شکل غیرمجاز از کشور خارج شده بود که پس از پیگیری‌های چندساله معاونت میراث‌ فرهنگی، اداره‌کل حقوقی و امور بین‌الملل این وزارت‌خانه و دستگاه دیپلماسی کشور در اروپا به ایران بازگردانده شد.

تقدیم لایحه شرح مأموریت‌ها و وظایف وزارت میراث‌فرهنگی به هیات دولت

بیست‌وچهارمین جلسه شورای معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۹۹ برگزار شد.  در ابتدای جلسه مونسان به تدوین لایحه شرح مأموریت‌ها و وظایف وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در راستای تبدیل سازمان به وزارتخانه قانون ما را مکلف به تدوین این لایحه کرده بود که پس از جلسه‌های مکرر و طولانی با مشارکت مدیران کل استانی و زحمات انجام‌شده در معاونت توسعه مدیریت، لایحه‌ای مناسب با در نظر گرفتن تمامی زوایا آماده و امروز تقدیم دولت شد.

محمد خیاطیان نیز در تشریح این لایحه به ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در سطوح مختلف وزارتخانه تأکید کرد و افزود: برای تنظیم این لایحه پنج دستورالعمل آماده کرده‌ایم که تمام آن‌ها بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شده است. عمده درخواست‌هایی که از استان‌ها به ستاد ارسال می‌شود مربوط به نبود هماهنگی و یکپارچگی بین ادارات کل استانی و نبود وحدت رویه است که تلاش ما بر رفع این نقیصه بوده است.

احیای ۹۹رشته صنایع‌دستی در دولت تدبیر و امید

 پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در دولت تدبیر و امید ۹۹ رشته صنایع‌دستی ترویج و احیا شد.

 محمودیان در مراسم تجلیل از افراد برتر مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده و در حال فراموشی در موزه ملی، گفت: از حدود یک سال‌ پیش که ‌مکاتبات با استان ها برای احیای صنایع دستی فراموش شده آغاز شد،  ۵۵ رشته صنایع دستی کاملاً احیا و در مجموع در دولت تدبیر و امید ۹۹ رشته باز طراحی و احیا شده است.
وی گفت: فعالیت ما در این دوره اختصاص به احیای رشته های کم رونق، رشته های منسوخ شده و صنایع دستی داشت که جایگاهی در بازار نداشت.

وزیر میراث فرهنگی: فله فروشی در صنایع دستی نداریم

مونسان با اشاره به ضرورت حمایت در بخش تجاری سازی صنایع دستی گفت: توجه به برندسازی و اهمیت بسته بندی سبب شده دیگر فله فروشی در صنایع دستی نداشته باشیم.

وی در حاشیه تجلیل از افراد برتر مسابقه ملی طراحی و اجرای صنایع دستی با محوریت رشته های احیا شده و در حال فراموشی که در موزه ملی برگزار شد، گفت: تلاش های گسترده ای برای حمایت از صنایع دستی به خصوص صنایعی که منسوخ شده‌ انجام شد. در این راستا بخش تجاری سازی صنایع دستی توسعه داده شده و هم اکنون دیگر فروش فله فروشی وجود ندارد.
مونسان اضافه کرد: در سال‌های گذشته و پیش از شروع کرونا بسیاری از محصولات صنایع دستی از طریق گردشگران داخلی و خارجی به فروش می‌رفت، ولی در شرایط کنونی امکان فروش محصولات صنایع دستی در نمایشگاه وجود ندارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)