برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تشخیص آلودگی‌های کشاورزی با حسگر موبایل ممکن شد

 حمیده احتسابی مجری طرح و عضوهیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار آموزش ایرنا در خصوص این دستگاه گفت: به این وسیله تشخیص سریع آلودگی‌های آب،محصولات کشاورزی و لبنی برپایه استفاده از پیش ماده‌های نقاط کوانتومی کربی که از پیش ماده‌های طبیعی سنتز شده با استفاده از دستگاه حسگر مبتی بر گوشی‌های هوشمند امکان پذیر شد.

این حسگر مبتنی بر گوشی های هوشمند دستگاه ساده و ارزان قیمتی است که می تواند برای ارزیاب های محیط زیست و افرادی که از آزمایشگاه های آنالیز دور هستند استفاده شود.

وی افزود: با تشخیص این حسگر آزمایش اولیه انجام و نمونه آلوده از محیط خارج و برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه های کنترل کیفیت فرستاده شود .

وی بیان کرد: فلورانس این نقاط کوانتومی که سنتز کرده ایم در حضور آلودگی افزایش یا کاهش پیدا می کند و با استفاده از اپلیکیشنی که برای تلفن های هوشمند طراحی شده است، تغییر در شدت فلورانس تشخیص داده می شود و می توان پی برد که نمونه  آلوده است یا خیر.

احتسابی ادامه داد: با این دستگاه می توان آلودگی نیترات که در آب موجود است یا فلزات سنگینی که در سبزیجات، برنج ها و الودگی آنتی بیوتیکی که در شیرها وجود دارد را با استفاده از این روش تشخیص داد.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه قدرت تشخیص آلودگی در نمونه مایع و جامد را دارد افزود: درنمونه های جامد نیز باگریل و خرد کردن این امکان وجود دارد که  تشخیص آلودگیدهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نقاط کوانتومی کربنی دارای شدت فلورانسی هستند که با قرار گرفتن در معرض آلودگی افزایش یا کاهش پیدا می کند.

وی افزود: با قرار دادن نمونه درمخزن های تعبیه شده در دستگاه و با عکس گرفتن از طریق اپلیکیشن طراحی شده از نمونه ، آنالیز مورد نیاز انجام می شود .

  اتمام طرح بررسی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی قونیه

احتسابی یادآورشد: دو نمونه اپلیکیشن برای این دستگاه طراحی شده است ، یک نمونه  براساس تفکیک رنگ های قرمز، سبز و آبی می تواند تشخیص دهد که آلودگی مورد نظر وجود دارد یا نه و برای محیط هایی بکار می رود که  چند یون ممکن است محیط را آلوده کرده باشد.

این محقق با اشاره به اینکه برای انجام یک نمونه خاص آلودگی از نسخه دیگر که طراحی شده می توان استفاده کرد، گفت: کاربرانی که از این دستگاه  درحال حاضر استفاده می کنند، مزارع  و استخرهای پرورش ماهی برای اندازه گیری نیترات آب هستند همچنین برای تشخیص فلزات سنگین در برنج و آنتی بیوتیک برای محصولات لبنی مورد استفاده قرار گرفته است .

احتسابی یادآور شد: دقت این دستگاه در حد پی پی ام است، حدهای مجازی و استانداردهای مجاز موجودی که در این خصوص وجود دارد استخراج شده است و دستگاه درحد پی پی ام می تواند آلودگی را تشخیص دهد.

پی پی ام(ppm) یعنی قسمت در میلیون که سنجشی برای اندازه گیری غلظت محلول ها است. یک پی پی ام یک قسمت وزنی یا حجمی مادهی حل شونده در یک میلیون قسمت وزنی یا حجمی محلول است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: این محصول با حمایت ستاد لیزر و فوتونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال تجاری سازی شدن است .

احتسابی در خصوص به کار گیری مهندسی معکوس در این حسگر توضیح داد: دستگاه های تشخیصی بر پایه تلفن های هوشمند روش های جدیدی هستند ، ممکن است صورت های دیگری از این دستگاه  دردنیا وجود داشته باشد اما طراحی این دستگاه و اپلیکیشن های آن توسط خود ما صورت گرفته و شبیه سازی وجود ندارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)