برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مشارکت در بازسازی قره‌باغ، مهمترین زمینه همکاری تهران ـ باکو است

به گزارش ایرنا، حسین پیرموذن روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانسی سیدعباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل گفت: همه ارکان کشور خواهان حضور ایران در بازسازی قره‌باغ هستند و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم و باید با قدرت در این بازسازی رقابتی مشارکت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل همچنین سرمایه‌گذاری مشترک را از زمینه‌های دیگر همکاری اقتصادی دو طرف به خصوص در امر بازسازی قره باغ برشمرد و افزود: باید از هم اکنون فهرست شرکت‌ها، صنایع مرتبط و سرمایه‌گذاران مستعد و توانمند در این زمینه تهیه و برای ارائه به طرف آذری آماده شود.

وی از آغاز اقدامات لازم برای تحقق این هدف خبر داد و بیان کرد: فعالان اقتصادی و شرکت‌های توانمند و متولیان روابط ۲ کشور در ایران باید رصد کنند که طرف آذری در بازسازی قره‌باغ چه چیزی را دنبال می‌کند و بر مبنای آن، مقدمات همکاری چیده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل همچنین بیان کرد: استان اردبیل در زمینه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات کشاورزی مزیت خوبی دارد و توان این استان در این بخش بالاست و باید شرکت‌های توانمند و صاحب تجربه برای مشارکت در احیای بخش کشاورزی منطقه قره‌باغ به کار گرفته شوند.

وی ، خواستار شناسایی دقیق شرکت‌های صاحب صلاحیت و توانمند در این زمینه برای معرفی در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان شد و تاکید کرد: در جلسه این کمیسیون که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، باید مقدمات توافق با طرف آذری در این زمینه فراهم کنیم.

پیرموذن با اشاره به تحریم ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران و ایجاد برخ موانع مبادلات مالی و پولی برای انجام فعالیت‌های مشترک گفت: با این وجود، شرکت‌ها و بازرگانان ایران از هفته دیگر با انجام مذاکرات جدی، مقدمات مشارکت در بازسازی قره‌باغ را شروع می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، نبود ارتباط بانکی و تبعات ناشی از تحریم را از جمله موانع حضور جدی و مشارکت فعال ایران در بازسازی قره‌باغ ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه لازم است که بانک مرکزی دو طرف تفاهم‌نامه‌ای برای تضمین مالی شرکت‌های فعال امضا کنند.

پیرموذن، در ادامه حجم تجارت ۲ کشور را در مقایسه با حجم ۱۱ میلیارد دلاری تجارت با ترکیه و ۹ میلیارد دلاری با عراق ناچیز خواند و بیان کرد: برای افزایش تجارت بین ایران و جمهوری آذربایجان لازم است که تعرفه ترجیحی برای برخی کالاها تعیین شود که اسناد لازم در این زمینه تا سه هفته آینده تهیه می‌شود.

  دانلود آهنگ سامان جلیلی طرفدار

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان، خواستار کاهش تعرفه صادرات ایران به جمهوری آذربایجان از ۳۸ درصد کنونی به چهار درصد در قالب تعرفه ترجیحی شد و افزود: این اقدام، توان رقابتی تجار و بازرگانان استان اردبیل را افزایش داده و زمینه برای توسعه مناسبات اقتصادی ۲ طرف بیش از گذشته فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، منطقه قره‌باغ و قسمت‌های مهمی از خاک جمهوری آذربایجان شامل شهرستان‌های آغدام، جبرائیل، فضولی، زنگیلان، قبادلی، شوشا، خانکندی، خوجالی، کلبجر و خواجاوند که حدود سه دهه پیش به اشغال نیروهای ارمنستان در آمده بود، در جنگ ۴۴ روزه اخیر آزاد شد.

درگیری قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰(۶ مهرماه ۱۳۹۹) بین ارتش جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آغاز شده و به مدت ۴۴ روز ادامه یافت.

این درگیری در تاریخ ۹ نوامبر(۱۹ آبان ۱۳۹۹) با امضای توافق و بیانیه مشترک بین الهام علی‌اوف، ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان به آتش بسی منجر شد که از ساعات ۲۴ همان روز به اجرا درآمد.

بر اساس این آتش بس که مقرر شد که ارمنستان و آذربایجان اسرای جنگی و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند و علاوه بر این نیروهای مسلح ارمنستان تا یکم دسامبر به ترتیب از شهرستان‌های کلبجر، آغدام و لاچین عقب‌نشینی کند که این اقدامات در مودعد مقرر انجام شد.

ارتش ارمنستان در ۲۰ نوامبر(۳۰ آبان ۱۳۹۹) از شهر آغدام، در روز ۲۵ همین ماه(۵ آذرماه ۱۳۹۹) نیز از شهر کلبجر و در روز ۳۰ نوامبر(۱۰ آذرماه ۱۳۹۹) از شهر لاچین عقب‌نشینی کرد.

پس از آزادی کامل این مناطق جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مناطق آزاد شده که به طور کامل تخریب شده است، در مدت پنج سال بازسازی خواهد کرد.

بر این اساس، سفارت ایران در باکو و استانداران و اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های فنی و مهندسی استان‌های مرزی کشورمان در صدد هستند تا مقدمات حضور طرف ایرانی در بازسازی منطقه قره‌باغ را فراهم کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)