برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سایه روشن‌های صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، میزان تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد در زمان حاضر نسبت به هفت سال گذشته ۳۳درصد افزایش یافته است که این دستاورد می تواند سرآغازی امیدبخش برای رونق اشتغال و تولید توسط این بخش در استان باشد.

درحالی که میزان تولید ماهی کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۳۹۲ کمتر از ۱۲ هزار تن بود اکنون مسئولان جهاد کشاورزی استان پیش بینی می کنند که حجم تولید این محصول امسال به بیش از ۱۸ هزار تن برسد.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند با این همه ظرفیت های تولید ماهیان خاویاری،زینتی و گرم آبی در آن مغفول مانده است.

در شرایطی که استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است به نظر می رسد می توان با برنامه ریزی و تلاش مضاعف  زمینه جهش تولید و اشتغال در صنعت شیلات کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کرد.

اما با وجود این ظرفیت ها نبودن بازار فروش،ریسک پذیر بودن سرمایه گذاری در صنعت شیلات و کمبود برخی از زیرساخت ها منجر به دو دلی برخی از کارآفرینان برای ورود به این صنعت به ویژه در مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد شده است.

مزایا و ظرفیت های پرورش ماهی

یکی از بهره برداران صنعت آبزی پروری در کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که افزایش تولید ماهی به غیر از ثروت آفرینی برای سرمایه گذاران منجر به ایجاد فرصت های شغلی جدید،ارزآوری و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی می شود.

جواد علی پور اضافه کرد: با وجود رشد چشمگیر سرمایه گذاری در حوزه آبزی پروری استان در سال های اخیر اما ظرفیت های طبیعی زیادی مغفول مانده که نیازمند همت مسئولان برای به بار نشستن است.

وی بر این باور است که کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهارفصل، وجود آب فراوان و بهره‌مندی از نیروی متخصص و ماهر ظرفیت های فراوانی برای تنوع بخشی به تولید آبزیان دارد.

حمایت های انجام شده

وی حمایت های دولت در انجام آموزش های مهارتی در کنار پرداخت تسهیلات بانکی و بلاعوض را از دلایل اقبال کارآفرینان به سرمایه گذاری در این حوزه دانست و افزود: ادامه حمایت های مسئولان می تواند منجر به شکوفایی بیشتر صنعت شیلات استان شود.

او اضافه کرد: پرداخت تسهیلات بلاعوض در زمان بروز سیلاب در فروردین سال ۱۳۹۸ کمک شایانی به بهره برداران حوزه شیلات در استان کرده است.

راهکارهای جهش تولید در حوزه آبزی پروری

علی پور معتقد هستند که دولت می تواند با افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی و کاهش سود آن زمینه تولید ماهی های زینتی و گرم آبی در استان را  نیز فراهم کند.

او با اشاره به اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش پرورش ماهی یک سال است افزود: افزایش دوره بازپرداخت این تسهیلات به حداقل ۲ سال نقش مهمی در کمک به سرمایه گذاران حوزه شیلات دارد.

وی  با اشاره به اینکه سود تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین غذا و بچه ماهی ۱۲ درصد است تاکید کرد: کاهش سود این تسهیلات راهکار دیگری برای حمایت از پرورش ماهی در استان است. 

یک بهره بردار  دیگر پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مسوولان با اجرای طرح های امکان سنجی می توانند زمینه اطمینان سرمایه گذاران از سودآوری این حوزه را فراهم کنند.

عباس عبدی می گوید:با توجه به انتشار ویروس کرونا و کم رونق شدن بازار رستوران ها به دلیل فاصله گذاری اجتماعی ، بازاریابی یکی چالش های مهم بهره برداران پرورش ماهی در استان است.

وی با یادآوری نقش مصرف زیاد گوشت قرمز در بیماری هایی مانند کسترول خون و مزایای استفاده از ماهی در رژیم غذایی برای سلامتی شهروندان تاکید کرد: رسانه های ارتباطی جمعی با تشریح مزایای مصرف ماهی به رونق فروش محصول ماهی کمک کنند.

براساس آمار موجود سرانه مصرف ماهی در استان هفت و سه دهم کیلوگرم است که کمتر از میانگین مصرف این گوشت مقوی در کشور است ،بررسی آمار نشان می دهد هم اکنون سرانه مصرف ماهی در ایران ۱۲ و در جهان ۲۱ کیلوگرم است.

مزایای مصرف ماهی

یک کارشناس تغذیه می گویند:گوشت ماهی با داشتن پروتئین با ارزش بالا، چربی های با هضم آسان و غنی از ویتامین های محلول در چربی و انواع مواد معدنی یک فراورده با ارزش غذایی محسوب می شود.
علی دارابی معتقد است:پروتئین ماهی حاوی اسیدهای آمینه با کیفیت برابر با پروتئین گوشت قرمز است و در مقایسه با گوشت قرمز دارای اسیدهای چرب غیر اشباع فراوان و مفید است.
وی بیان کرد:ماهی و آبزیان با وجود آنکه جزو  فراورده های حیوانی محسوب می شود اما چربی موجود در آن از نظر خواص تغذیه ای مانند چربی های گیاهی است.

  لانه‌های ویروس کرونا کدامند؟

دارابی با اشاره به اینکه قیمت ماهی بسیار ارزان تر از گوشت قرمز است گفت: به نظر می رسد دلیل اصلی استقبال ضعیف مردم کهگیلویه و بویراحمد از مصرف گوشت ماهی ذائقه شهروندان باشد.

افزایش تولید به روایت آمار

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میزان تولید ماهی در استان که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید سالیانه ۱۱ هزار و ۴۰۰تن بود هم اکنون به ۱۸هزار و ۶۰۰تن رسیده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت:افزود: در هفت سال گذشته ۱۰۲مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری شده است.

جانبازی ابراز داشت:برای بهره برداری از این طرح ها ۱۵۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به سرمایه گذاران پرداخت شده است.

وی گفت:با ایجاد این مزارع پرورش ماهی بیش از یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده است.

وی بیان کرد:هم اکنون ۲۵۴ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تعداد فرصت های شغلی مستقیم ایجاد شده صنعت استان را ۲هزار و ۶۰۰نفر ذکر کرد.

جانبازی ابراز داشت:۱۲هزار تن ماهی از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در استان تولید و روانه بازارهای مصرف شده است. 

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:میزان تولید ماهی در استان نسبت به پارسال کاهش نیافته اما بازار فروش این فراورده گوشتی به دلیل محدودیت های کرونایی وکاهش تقاضای رستوران ها کم شده است.

جانبازی تصریح کرد: پیش بینی می شود که تولید ماهی در استان تا پایان سال به ۱۸هزار تن برسد که ۲ هزار تن بیشتر از تولید پارسال است.

پرداخت تسهیلات

وی ابرازداشت:با هدف پایداری مشاغل حوزه  شیلات از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

جانبازی عنوان کرد: این تسهیلات بانکی به طور میانگین برای هر نفر چهار میلیارد ریال و با سود ۱۲درصد و با دوره بازپرداخت یک ساله پرداخت می شود.

جانبازی ابراز داشت:تسهیلات سرمایه در گردش حوزه شیلات استان برای خرید بچه ماهی و غذای ماهی پیش بینی شده است.

وی  عنوان کرد:تمدید بودن مجوزهای آب،نظام مهندس و دامپزشکی از شرایط پرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش برای بهره برداران حوزه پرورش ماهی است.

راهکارهای کارشناسان برای جهش تولید

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اختصاص ارز یارانه ای برای خرید بچه ماهی که از کشورهای خارجی تامین می شود از راهکارهای حمایت از صنعت شیلات استان در سال جهش تولید است.

جانبازی اضافه کرد:طرح مطالعاتی امکان سنجی توسعه شیلات در این استان راهکار دیگری برای تنوع بخشی به تولید شیلات در استان است که در ۲ بخش مناطق سردسیری و گرمسیری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهی متقاضی احداث طرح های پرورش ماهی شده اند افزود: با توجه به موضوع آلودگی های زیست محیطی و تامین آب این طرح مطالعاتی انجام می شود تا ضمن فراهم شدن زمینه رونق تولید از خسارت های احتمالی به منابع آبی استان پیشگیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه  مناطق گرمسیری استان ظرفیت های خوبی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی و ماهی در قفس دارند تصریح کرد:طرح مطالعاتی امکان سنجی پرورش ماهی استان در انتظار تامین اعتبار است.

جانبازی گفت: طرح امکان سنجی توسعه پرورش ماهی در استان که قرار است از سوی هشت نفر نیروی انسانی متخصص انجام شود سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرا نیاز دارد.

وی ابراز داشت: حمایت مالی دولت از اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد نیز راهکاری برای بازاریابی و حمل اصولی محصولات تولیدی است.

وی گفت: همچنین صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)