برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رونق گردشگری به رشد اشتغال در اسفراین کمک می‌کند

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی در روز شنبه، سعید جغتایی در بازدید از ارگ تاریخی بلقیس اسفراین، که با هدف شناخت ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی اسفراین انجام شد، اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار، یقینا به منظور تخصیص اعتباری برای توسعه کمپ گردشگری مجموعه تاریخی بلقیس تصمیم‌گیری خواهد شد.

فرماندار اسفراین نیز در این بازدید، از کمپ گردشگری بلقیس به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان برای توسعه صنعت گردشگری یاد کرد و گفت:» تلاش می‌شود با اعتباری بیش از ۶ میلیارد ریال، این کمپ تا پایان امسال تکمیل شود که البته بخشی از قسمت‌های توسعه‌ای آن نیز نیاز به تأمین اعتبار دارد.

طاهر رستمی همچنین در جریان بازدید رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه ‌و بودجه از طرح در حال ساخت موزه تاریخی اسفراین، گفت: این طرح نیز از پروژه‌های گردشگری شهرستان است که تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده و امسال نیز بیش از ۶ میلیارد ریال اعتبار برای آن اختصاص یافته است.

در این بازدیدها مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی،  رییس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه ‌و بودجه را همراهی می کردند.

شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می‌شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
این شهر گستره‌ای ۱۸۰ هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته‌های باستان شناسی، قدیم ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می‌شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده‌اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه‌های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان‌ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده‌ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است
این مجموعه تاریخی به شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
پرونده شهر تاریخی بلقیس از سوی دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی میراث فرهنگی در حال بررسی و طی مراحل برای معرفی ثبت در میراث جهانی است قرار دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

  دانلود آهنگ میدونی که مریضم کردی تو درمون و دردی گرشا رضایی

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)