برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

راه‌اندازی سه مجموعه‌ آزمایشگاه‌ پیشرفته در دانشگاه امیرکبیر

به گزارش روز شنبه ایرنا از دانشگاه امیرکبیر، محسن خواجه زاده در خصوص سه مجموعه آزمایشگاهی افزود: مجموعه شماره یک تحت عنوان «شناسایی مواد و آنالیز عنصری» شناخته می‌شود و در بردارنده آزمایشگاه‌های اشعه ایکس، نانو فناوری، کوانتومتری و طیف سنجی پیشرفته است. مجموعه شماره دو تحت عنوان «آزمایشگاه میکروسکوپی» شناخته می‌شود و دربردارنده آزمایشگاه‌های میکروسکوپ الکترونی عبوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی است.

وی ادامه داد: همچنین امید است با نظر مساعد معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، قرارداد خرید «میکروسکوپ الکترونی عبوری با گسیل میدانی» تا پایان بهمن ماه نهایی شود. این وعده را به پژوهشگران دانشگاه خواهیم داد که در آینده‌ای نزدیک، برای دریافت هر گونه خدمات میکروسکوپی، نیازی به مراجعه به آزمایشگاه‌های خارج از دانشگاه نخواهند داشت.

رییس اداره آزمایشگاه‌های تخصصی و خدمات فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مجموعه آزمایشگاهی شماره سه، یک مجموعه «ارائه خدمات فناوری پیشرفته» در سطح کشور است که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای پشتیبانی دانش بنیان از صنایع کشور در سال مزین به «جهش تولید» راه اندازی می‌شود و به عنوان مرجعی برای ارائه خدمات مهندسی معکوس فعالیت خواهد کرد.

خواجه زاده افزود: مجموعه شماره سه تحت عنوان «آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته ساخت» شناخته می‌شود و در بردارنده آزمایشگاه‌های نمونه سازی سریع، پردازش مواد با لیزر، آتلیه عکاسی صنعتی، آزمایشگاه تکنولوژی التراسونیک، آزمایشگاه فرایندهای ماشینکاری شیمیایی، آزمایشگاه اتوماسیون صنعتی و آزمایشگاه مدلسازی و شبیه سازی به روش المان محدود است.

وی همچنین تاکید کرد: اداره آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برنامه ریزی گسترده‌ای را در راستای حمایت از دسترسی سریع پژوهشگران دانشگاه به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و اقتصادی انجام داده است که از آن جمله می‌توان تخصیص گرنت به سرپرستان آزمایشگاه‌ها، عرضه خدمات آزمایشگاهی دانشکده‌ها در بستر سامانه خدمات آزمایشگاهی دانشگاه، انعقاد قرارداد همکاری با آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع در سطح کشور و در نهایت توسعه پلتفرم ملی ارائه خدمات آزمایشگاهی در سطح کشور نام برد. بعضی از این موارد از قبیل گرنت سرپرستان خوشبختانه عملیاتی شده و در رابطه با سایر موارد نیز اقدامات لازم تا پایان سال در حال انجام است.

  فاصله‌گذاری اجتماعی کنکور ۹۹ افزایش یافت

اعطای گرنت ۱۰۰ درصدی به پژوهشگران

خواجه زاده اظهار داشت: همچنین در هفته پژوهش، در تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، یک گرنت ۱۰۰ درصدی خدمات آزمایشگاهی به ارزش پنج میلیون ریال به تمام پژوهشگران دانشگاه هدیه شد که در تمام مجموعه‌های آزمایشگاهی سه گانه قابل استفاده است. 

وی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به شرکت های دانش بنیان، نگاه حمایتی است؛ چرا که شرکت های دانش بنیان برج فناوری را از خود می دانیم و در این حوزه بحث درآمدزایی مطرح نبوده است. به همین دلیل با همکاری مدیریت فناوری و توسعه فناوری، در حال تدوین گرنت‌ها و رویه‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

خواجه زاده تاکید کرد: در بحث خرید تجهیزات آزمایشگاهی، نیز تلاش شد بر اساس یک مطالعه آماری بر نحوه هزینه کرد گرنت اساتید در خصوص استفاده از خدمات آزمایشگاهی، نیازهای پژوهشی اولویت دار دانشگاه شناسایی شود. به عنوان مثال خرید دستگاه‌های میکروسکوپ الکترونی عبوری، آی سی پی و جذب اتمی آزمایشگاه طیف سنجی پیشرفته، بر این اساس انجام گرفت.

وی گفت: تجهیزات فوق الذکر، تجهیزات آزمایشگاهی منحصر بفردی است که تعداد معدودی از آنها در کشور وجود دارد. ان شاء الله تلاش خواهیم کرد با در نظر گرفتن اولویت‌های پژوهشی، برنامه راهبردی دانشگاه و نگاه حرفه‌ای به بحث ارائه خدمات آزمایشگاهی، سایر خریدهای دانشگاه را هم پیگیری کنیم.

رییس اداره آزمایشگاه‌های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: هربرنامه‌ای برای اینکه به نتیجه برسد، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، پیگیری و صرف زمان است. طی یک سال اخیر، پروژه‌های متعددی را اجرا کرده ایم که ارزش ریالی آنها بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان بوده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)