برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

برنج شهریار چهار سال پس از معرفی در مازندران ، رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی ، رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان که مسئولیت پروژه به ثمر رساندن معرفی برنج شهریار را بر عهده داشته ، در مراسم رونمایی از این برنج که با حضور مسئولان استانی برگزار شد ، گفت : باید از داشته‌های علمی داخل کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم و اگر بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاست گذاران برای خودکفایی برنج دست به دست هم بدهند، نه تنها این رقم  بلکه در سایر ارقام تولید شده نیز می‌تواند زمینه خودکفائی برنج را داشته باشیم.

دکتر قربانعلی نعمت زاده افزود : رقم شهریار با پرتو دهی اشعه گاما روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به خط برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب به دست آمده است که بیش از هشت تن در هر هکتار محصول می دهد و زودرس بودن و رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت به مدت حدود ۹۰ روز از ویژگی‌های این رقم است.

وی گفت : این رقم برنج به پاس تلاش‌های شهید شهریاری در صنعت هسته‌ای کشور به نام ایشان مزین شد.

کارهای پژوهشی میدانی برای به دست آوردن ارقام برنج شهریار و روشن از سال ۸۸ با همکاری سازمان انرژی اتمی و پرتودهی اشعه گاما از چشمه کبالت ۶۰ با دز ۲۰۰ گری روی ۲۰ رقم محلی کیفی و رقم های پرمحصول شمال کشور با هدف دستیابی به لاین های برتر موتانت زودرس و پاکوتاه و همچنین با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب آغاز شد.

این ارقام برنج جدید طبق اظهارات رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان که سال ۹۵ در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت ۲۰ تا ۲۵ روز زودتر نسبت به ارقام پرمحصولی که قبلا معرفی شدند به مرحله برداشت می رسند ، در برابری بیماری بلاست و آفت کرم ساقه خوار مقاوم هستند و دارای عملکرد بیشتری در واحد سطح نسبت به ارقام کیفی دیگر هستند.

  معاون رییس جمهوری از نمایشگاه‌های محصول فناوری یزد بازدید کرد

برنج شهریار به صورت مشخص از پرتودهی رقم آمل ۳ بوده که دارای ارتفاع ۱۱۲ سانتی متر است و حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از والد خود یعنی آمل ۳ به مرحله برداشت می رسد. میزان عملکرد آن هم پیش از این هفت تن در هکتار است.
این رقم بنرج مازندران در مزرعه پژوهشی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد آزمایش قرار گرفت .

طبق آنچه که ریس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان قبلا اعلام کرده بود ، برنج شهریار قرار است در سال زراعی جاری توسط یکصد کشاورز در استان های مازندران و گلستان توزیع شود.

برنج شهریار قبلا در جشنواره وزارت کشاورزی رونمایی و گواهی ثبت دریافت کرده بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)