برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همتایابی بین المللی، موثرترین روش‌ برای ایجاد شبکه اعتماد بین محققان است

سیداحمد معتمدی روز شنبه در همایش«سه گانه همتایابی بین المللی علمی، استارتاپی و نمایشگاهی نانو الیاف دانشگاه صنعتی امیر کبیر»  که با حضور ۸ مهمان خارجی از کشورهای هند، مالزی، عراق، آفریقای جنوبی، چک و اسلواکی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، افزود: در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور که سال ۱۴۰۴ به پایان می‌رسد، ایران باید کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه بوده و در حوزه هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش کشورهای منطقه باشد.

وی بیان کرد: دراین سند ۲۰ ساله روابط موثر بین‌المللی دیده شده است، در سند ده ساله دوم پیشرفت فناوری هم با توجه به ارزیابی‌هایی که صورت گرفته قرار است ایران یک فصل جدید از برنامه فناوری نانو را به منطقه و جهان نشان دهد. هم چنین در این سند تلاش شده تا اهداف و نحوه دست یابی به آن‌ها به گونه‌ای باشد تا ایران در این حوزه نوظهور در جایگاه مطلوب تری قرار گیرد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشگاه یک نهاد مدرن به حساب می‌آید، دانشگاه‌ها به دنبال سیر تحول هستند و جهان تا به امروز سه نسل مختلف را از دانشگاه‌ها تجربه کرده؛ به گونه‌ای که دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور و مبتنی بر فعالیت‌های تعلیمی بودند.

معتمدی اظهارکرد: وظیفه دانشگاه‌های نسل دوم براساس تحقیقات بود، اما دانشگاه‌های نسل سوم تلاش می‌کنند تا تحقیقات کاربردی و نیاز محور را به شکل گسترده محقق سازند، مهمترین مشخصه دانشگاه‌های نسل سوم رهبری، مدیریت، تبادل دانش و ارتباط با آموزش کارآفرینی، فرهنگ و ساختار دانشگاه‌ها ماموریت محور بودن، سیاست و استراتژی دانشگاه‌ها بوده و این مدل از دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا در عرصه بین الملل ارتباطات خود را توسعه دهند.

معتمدی با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها باعث اعتماد دو طرف می‌شود، افزود: کارگاه‌های همتایابی علمی تلاش می‌کند تا با رفع نقایص موجود یکی از روش‌های کارآمد برای توسعه علم در جهان باشد. تا امروز تجربه اجرای موفق سه کارگاه همتایابی علمی با بنیاد پژوهش آلمان، موسسه پژوهش‌های علمی فرانسه و هیئت آموزش و تحقیقات و نوآوری فدرال روسیه داشته‌ایم و نتایج خوبی هم به دست آمده است که می‌توان به ۸ گرنت برای تعریف پروژه و یک گرنت اصلی با همتایان آلمانی اشاره کرد.

  نخستین آزمون زبان وزارت بهداشت دوم مرداد برگزار می‌شود

رییس دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: مهر ماه سال ۹۷ اولین کارگاه بین المللی همتایابی علمی برگزار شد که ۹۰ شرکت کننده داخلی و خارجی از ۱۳ کشور دنیا در آن حضور داشتند و شرکت کنندگان در ۵ گروه ساماندهی شدند، امسال دومین دوره کارگاه علمی همتایابی فناوری با موضوع نانو الیاف به مدت دو روز در دانشگاه امیرکبیر در حال برگزاری است. در این رویداد بین‌المللی پس از ارسال فراخوان به بیش از ۳۰ هزار پژوهشگر حوزه نانو در دنیا داوری‌هایی صورت گرفت و نهایتا ۴۵ پروپوزال در مرحله اولیه ارزیابی شدند و طرح‌های منتخب وارد فرآیند توسعه محصول و تجاری سازی خواهند شد.

معتمدی در خصوص دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای رسیدن به نسل سوم دانشگاه‌ها گفت: توسعه تعاملات بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این دانشگاه است و با توجه به اینکه ما قدیمی‌ترین دانشگاه صنعتی کشور به شمار می‌رویم و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار دانشجو در دانشگاه امیرکبیر تحصیل می‌کنند، سعی کرده‌ایم از سال ۱۳۸۱ برنامه‌های راهبردی را در دستور کار خود قرار دهیم و چشم انداز ما این است که دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا سال ۱۴۰۴ جزو صد دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه امیرکبیر پروژه‌های ویژه‌ای را برای برقراری ارتباط موثر با کشورهای آسیایی و به ویژه کشور ترکیه در دستور کار خود قرار داده و طی چند ماه گذشته بیش از ۹۰ قرارداد موفق برای تبادل دانشجو داشته است. در این قراردادها فرصت‌های بی نظیری برای دانشجویان و اساتید فراهم شده و سعی شده تا یک هاب قدرتمند منطقه‌ای به رهبری دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد که بی شک حضور و همکاری موثر اساتید و دانشگاه‌ها نه تنها در کشورهای منطقه بلکه از کشورهای فرا منطقه‌ای هم می‌تواند باعث توسعه این شبکه عظیم علمی شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)