برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ بازوی قدرتمند بهداشت کشور

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حالی وارد هفتمین دهه از عمر خود شد که هسته نخست این دانشگاه با نام دانشکده پزشکی دانشگاه ملی ایران به عنوان نخستین دانشکده پزشکی خصوصی در سال ۱۳۳۸ با پذیرش دانشجو در رشته پزشکی نهاده شد.

در حال حاضر علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در زمینه‌های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان به شمار می رود. گستره فعالیت های درمانی و آموزشی این دانشگاه به گونه ای است که بر اساس تازه ترین آمار اعلام شده از سوی رییس این دانشگاه، حدود ۶ میلیون نفر از خدمات بهداشتی و درمانی این دانشگاه بهره می برند.

علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تازه ترین اظهارات خود در این باره عنوان کرد: ۴۱ درصد ساکنان استان تهران از خدمات این دانشگاه استفاده می کنند و ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در گستره جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی قرار دارند.

این دانشگاه همچنین دارای ۷۲ مرکز تحقیقاتی است که برخی از آنها دارای ترازهای بین المللی بوده و همچنین ۱۸ درصد تولیدات علمی در حوزه سلامت توسط این دانشگاه تولید می شود.

در حال حاضر بیمارستان های ۱۵ خرداد، امام خمینی (ره)، اختر، اشرفی اصفهانی، امام حسین، لقمان، مهدیه، مسیح دانشوری، مفتح، مفید، سوم شعبان، شهدای تجریش و طالقانی زیرمجموعه این دانشگاه فعالیت می کنند. همچنین، حدود ۹۸ هزار تخت بیمارستانی در ناوگان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند.

از این رو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین سهم وزنی در بازتوزیع تخت های بیمارستانی در کشور را برعهده دارد. 

۶۰ سال با علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه اوین و غرب ولنجک به مساحت ۶۰ هکتار واقع شده است.

این دانشگاه با تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۴ با ادغام برخی واحدهای آموزشی درمانی وابسته به این وزارتخانه و دانشگاه ملی ایران، از شهریورماه ۱۳۶۵ آغاز به کار کرد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اکنون پس از گذشت ۶۰ سال یکی از بازوهای اصلی سلامت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می رود. ۱۲ دانشکده، ۱۲ مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی، ۵ بیمارستان، ۳ پژوهشکده، ۶۹ مرکز تحقیقاتی، ۲ مرکز و ۷ شبکه بهداشت و درمان همواره به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین مراکز ارایه خدمات آموزشی، بهداشت و درمانی در کشور شناخته شده است. 

این دانشگاه هم اکنون دارای بیش از ۱۷ هزار کارمند و هزار و ۳۰۰ عضو هیات علمی است. ۱۴ هزار دانشجو نیز در این دانشگاه تحصیل می کنند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از زمان تاسیس تاکنون ۲۲ رییس را به خود دیده است. علی شیخ‌الاسلام که دانشگاه ملی را بنا گذاشت به تدریج کسانی را که در آمریکا تحصیل کرده بودند، به دانشگاه کشاند. اعضای هیات علمی اولیه این دانشگاه کم و بیش دانش‌آموختگان آمریکایی بودند. شیخ الاسلام پنج سال رئیس دانشگاه بود و در سال ۱۳۴۰ دانشکده پزشکی و سال ۱۳۴۴ دانشکده دندانپزشکی را تاسیس کرد.

پس از وی، عبدالعلی جهانشاهی از آذر ۱۳۴۴ تا خرداد ۱۳۴۵ به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت می‌کرد. وی نزدیک به هفت ماه رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود و دانشکده دندانپزشکی را با تعداد ۱۲۰ دانشجو راه اندازی کرد.

در سال ۱۳۴۵ هم دانشکده ای با عنوان مدرسه عالی مامایی تاسیس شد و ۲۰ دانشجو گرفت.

پس از وی نیز علی اکبر بینا، محمد علی مجتهدی، انوشیروان پویان، احمد هوشنگ شریفی، عباس صفویان، احمد قریشی، عبدالصمد تقی‌زاده، احمد اصغریان جدی، محمد حسن احمدی و احمد فرمد نیز به ترتیب تا سال ۶۳ بر صندلی ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تکیه زدند.

در خرداد ماه سال ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام دانشگاه از «ملی ایران» به «شهید بهشتی» موافقت کرد.  

هادی ندیمی، فریدون عزیزی، محمودطباطبایی، علیرضا زالی، شاهین محمد صادقی، محمد رضا رزاقی، حسن ابوالقاسمی، علی اصغر پیوندی و محمد آقاجانی نیز از دیگر روسای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکنون بوده اند.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مهرماه ۹۸ علیرضا زالی مدیر گروه جراحی اعصاب دانشگاه را به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منصوب کرد و در حال حاضر وی ریاست علوم پزشکی شهید بهشتی را بر عهده دارد.

  سی تی اسکن کم خطرترین راه تشخیص ویروس کرونا

رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

بر پایه ویرایش سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۵۵ دانشگاه ایرانی در فهرست ۲۰ هزار دانشگاه این سامانه قرار دارند. در این میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پله پنجم پس از دانشگاه های تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر ایستاده است.

این دانشگاه به دلیل دارا بودن اساتید و هیات علمی با سابقه ارزنده علمی و پژوهشی در پیشرفت و توسعه تحقیقاتی مراکز صنعتی و غیرصنعتی اثرگذار بوده است.

همچنین، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دومین رتبه پس از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در میان دانشکده‌ های پزشکی سراسر کشور به دست آورده‌ است.
دانشکده دندانپزشکی این دانشگاه نیز بر اساس گزارش شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی و با توجه به شاخص ‌های موجود، رتبه نخست را در میان دانشکده‌ های دندانپزشکی سراسر کشور به دست آورده ‌است.
این دانشکده علاوه بر ارائه دوره دندانپزشکی عمومی، ۱۴ دوره تخصصی دندانپزشکی را ارائه می‌کند.

تلاش برای تغییر الگوی آموزش پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر در الگوی آموزش پزشکی را به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف خود دنبال می کند. بر این اساس، دانشجوی پزشکی در تمام مراحل آموزش باید با جامعه در ارتباط بوده و مسئولیت های اجتماعی را بپذیرد.

همچن بنا بر گفته مسئولان ارشد این دانشگاه، طراحی عملیاتی و واقعی برای حرکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سوی دانشگاه نسل سوم از جمله اصلی ترین سیاست های این دانشگاه است. به عبارت دیگر این دانشگاه تبدیل شدن به یک دانشگاه نسل سومی را دنبال می کند.

زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آذر ماه گذشته در باره جایگاه این دانشگاه عنوان کرد: رتبه نخست آموزش پزشکی کشور متعلق به این دانشگاه بوده و این در حالی است که نمای بین المللی دانشگاه در جایگاه ممتازی قرار گرفته است.

تقویت تشکل‌های دانشجویی
در حال حاضر چهار تشکل سیاسی فعال با سلایق گوناگون در این دانشگاه فعالیت می کنند. همچنین ۱۷ کانون فعال فرهنگی در این دانشگاه فعالیت می کنند.

از سویی دیگر، ۵۵ انجمن علمی در حال تبلور و شکل گیری در حوزه دانشجویی است. این در حالی است که به مدت هفت سال متوالی این دانشگاه رتبه نخست جشنواره رازی را کسب کرده است.

احداث پردیس علوم پزشکی شهید بهشتی
این دانشگاه به رغم گستردگی با ۱۷ خوابگاه و ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو در این خوابگاه ها، فاقد پردیس است. همین مساله باعث تحمیل هزینه های فراوانی شده است. مسئولان این دانشگاه از احداث پردیس علوم پزشکی شهید بهشتی در آینده نزدیک خبر داده اند. قرار است تمامی دانشکده و خوابگاه های این دانشگاهی در محلی در سمت شرق تهران تجمیع شده و در قالب یک پردیس به فعالیت های خود ادامه دهند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۶۰ سال سابقه اگرچه قدمتی کمتر از سایر دانشگاه های مطرح کشور دارد، با وجود این نقش پررنگ این دانشگاه در زمینه آموزش و ارائه خدمات بهداشت و درمان را در سراسر کشور نمی توان نادیده انگاشت.

نهادینه سازی فرهنگ و تفکر راهبردی و تأسیس اولین اندیشگاه سلامت در دانشگاه، طراحی نظام حاکمیت سلامت و نهادینه سازی آن در دانشگاه، نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه، ارتقای دانشگاه در رتبه بندی ملی و بین المللی، نهادینه سازی نظام مبتنی بر شواهد در کلیه ارکان دانشگاه، توسعه آموزش ها و تحقیقات کوتاه مدت و بلند مدت تخصصی، فوق تخصصی و بین رشته ای، غیرانتفاعی و بین المللی در دانشگاه، توسعه آموزش و تحقیقات طب سنتی و سبک زندگی اسلامی و تدوین و اجرایی سازی سند مهندسی فرهنگی، اخلاق و حقوق بیماران، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان حوزه دانشگاه از جمله اهداف راهبردی است که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه ورود به هفتمین دهه حیات خود آن را دنبال می کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)