برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سگ‌ها گرما را بو می‌کشند

به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»،چرم بینی اغلب پستانداران پوستی خشک و بدون پرز دارد تا کار نفس کشیدن را راحت کند اما پوست چرم بینی در سگ‌ها مرطوب بوده، از دمای محیط خنک‌تر است و در مقایسه با دیگر پستانداران عصب‌های بیشتری دارد. محققان در این مطالعه جدید به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد علت آن که ساختار بینی سگ‌ها و گرگ‌ها با دیگر پستانداران متفاوت است در این است که آن‌ها می‌توانند حرارت تشعشعی را بو بکشند.

حرارت تشعشعی از طریق فوتون‌ها منتقل می‌شود و گرمایی که انسان در یک روز آفتابی بر روی پوست خود احساس می‌کند، در واقع انرژی فوتون‌هاست.

محققان در این تحقیق دو جسم یکسان را تا چند درجه نسبت به دمای محیط گرم کردند و از سگ‌های تربیت شده خواستند تا شی گرمتر را انتخاب و برایشان برگردانند. این کار از یک فاصله ۱.۶ متری انجام شد تا سگ‌ها نتوانند حرارت اشیا را احساس کنند. این امر که این سگ‌ها توانستند کاری که ازشان خواسته شده بود را انجام دهند، از توان آن‌ها در بو کشیدن حرارت حکایت دارد.

محققان همچنین از چند سگ تربیت شده در مواجه با اجسامی که یا با محیط هم‌دما بوده و یا دمای بیشتری داشتند، اسکن اف.ام.آر.آی گرفتند.نتایج این اسکن‌ها نشان داد که کورتکس‌های سوماتوسنسوری سگ‌ها در مواجهه با اجسامی که از خود حرارت متصاعد می‌کنند، فعال می‌شود.

به گفته محققان برای درک سازوکار این فرآیند به مطالعات بیشتر نیاز است.  

گزارش کامل این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  شرط پذیرش دانشجو بدون آزمون دانشگاه‌ها اعلام شد