برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حیطه موضوعی کیو.اس

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)،محمدجواد دهقانی اظهار داشت: پایگاه رتبه بندی کیو اس دهمین دوره رتبه بندی موضوعی دانشگاه های جهان را منتشر کرد. در این رتبه بندی هزار و ۳۶۸ دانشگاه از ۸۳ کشور در ۴۸ موضوع ارزیابی شده اند. 
وی افزود: از ایران ۱۴ دانشگاه در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند. رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلیس صورت می گیرد.
به گفته دهقانی، یکی از رتبه بندی های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می دهد، ارزیابی و سنجش دانشگاه ها در حوزه های موضوعی مختلف است. 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: رتبه بندی موضوعی کیو اس بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index  صورت می پذیرد و این شاخص‌ ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، برای معرفی بهترین دانشگاه ها مشخص می شوند. 
وی خاطرنشان کرد: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می آید.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۲۰ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب پنج حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی رتبه بندی کرده است. 

رتبه بندی در ۵ حیطه کلی کیو اس سال ۲۰۲۰

سرپرست ISC در ادامه گفت: در رتبه بندی که در پنج حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه های ایران همانند سال ۲۰۱۹ در سه حیطه مهندسی-فناوری، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

وی افزود: همانطور که در جدول فوق دیده می شود با اینکه در حوزه کلی مهندسی و فناوری مانند رتبه بندی سال ۲۰۱۹ سه دانشگاه صنعتی شریف و تهران و صنعتی امیرکبیر حضور دارند، هر سه دانشگاه نسبت به سال پیش ارتقای رتبه بسیار خوبی داشته اند. دانشگاه صنعتی شریف از رتبه ۳۰۸ به ۲۲۱، دانشگاه تهران از بازه رتبه ای ۴۰۱-۴۵۰ به ۲۷۲ و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از رتبه ۴۵۱-۵۰۰ به ۳۶۱ ارتقاء پیدا کردند.
به گفته دهقانی، در حوزه کلی پزشکی و علوم زیستی مانند سال گذشته، فقط دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارد. در حوزه کلی علوم طبیعی شاهد حضور ۲ دانشگاه هستیم و دانشگاه تهران علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف که تنها دانشگاه این حوزه در سال ۲۰۱۹ بود، توانسته است در این رتبه بندی حضور داشته باشد.

  تحریم‌ها حمایت از گردشگری در دوران کرونا را مشکل کرد

رتبه بندی در ۴۸ حوزه موضوعی سال ۲۰۲۰ کیو.اس
سرپرست ISC ادامه داد: نتایج حاصله نشان می دهد، در سال ۲۰۲۰ دانشگاه های ایران در ۱۳ حوزه موضوعی حضور دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ حضور داشت.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: افزایش حضور دانشگاه های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه، در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۱۹ به ۱۳ حوزه موضوعی حاکی از تلاش مستمر علمی دانشگاه های کشور برای حضور در میان دانشگاه های تراز جهانی است. 
وی تاکید کرد: مقایسه نتایج رتبه بندی ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ حاکی از ارتقای معنادار جایگاه اکثر دانشگاه های کشور در برخی حوزه های موضوعی است؛ به طور خاص ارتقای ۱۰۰ پله ای دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و شیراز، ارتقای  ۲۰۰ پله ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه مهندسی برق و الکترونیک و حضور دانشگاه های صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی و فردوسی مشهد در این حوزه مشاهده می شود.
دهقانی گفت: ارتقای ۵۰ پله ای دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و امیر کبیر در حوزه علوم کامپیوتر و حضور دانشگاه علم و صنعت در این حوزه مشاهده می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)