برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

منبت ملایر؛ هنری در قامت جهانی

در کوچه پس کوچه‌های شهر مغار بر چوب نشاندند و دست در دست هم ،نگذاشتند پیکر استوار این هنر خم شود.

سه سال از تولدش می‌گذرد و حالا کودکی نوپا است، “شهر ملی منبت” شهری که برای زنده ماندن هنر دستش پایتخت تاریخ و تمدن ایران و سرزمین کهن آریایی‌ها را درنوردید و به آنسوی مرزها رسید تا منبت؛ این عاشقانه حک شده بر چوب را بر تارک هنر جهان بنشاند.

ملایر جنوبی‌ترین شهر استان همدان که پنج هزار کارگاه ثبت شده، ۹ هزار استادکار و منبت کار و ۲۵ هزار هنرمند مبل و منبت را در دل خود پرورش داده، امروز در قامت هنری جهانی قد علم کرده است، هنری که پاورچین پاورچین بر کنج خانه‌های دوست‌دارانش در هر گوشه گیتی جا خوش می‌کند.

شهر ملی منبت مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد تا امروز به جایگاهی رسید که میزبان بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر است، شهری که پس از انگور می‌خواهد برای بار دوم عنوان جهانی شدن را یدک بکشد، شهری که بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت ایران زمین را دارد و پایتخت مبل و منبت ایران است، لیاقتش را نیز دارد که جهان را در آغوش بگیرد.

منبت ملایر پا به جهان می‌گذارد

هنرمندانش به هنر دست خود وفادارند و به پشتوانه همدلی خود با دست اندرکاران شهر ملی منبت پا را فراتر نهادند و با تکیه بر یاری ایزدی، پرونده‌ای پر و پیمان برای قدم گذاشتن در مسیر جهانی جمع کردند تا نبض این میراث گرانبها از شماره باز نایستد.

کارگاههای مبل و منبت ملایر

با ثبت ملی منبت ملایر در اردیبهشت سال ۹۶، این هنر جانی دوباره گرفت، تا آنجا که با برپایی سور و سات جشنواره ای فاخر، میلیاردها تومان گردش مالی نصیب مردمانش کرد و با این پشتوانه پرونده‌ای پربار از منبت فراهم و اینگونه پا در مسیر جهانی شدن گذاشت.

این اقدام، استادکاران و فعالانش را خرسند به ادامه کار کرد تا نگذارند قدمت و دیرینگی هنرشان از عیار بیفتد و تلاش‌های چیره دستان هنر منبت در ملایر امروز به بار نشست و حالا پای بازرسان شورای جهانی صنایع دستی به شهر ملی منبت باز شده است.

امروز شهر ملی منبت آب و جارو شده، منبت در گوشه گوشه شهر به صف ایستاده و هنرمندانش با میزبانی شایسته از بازرسان شورای جهانی صنایع دستی چشم انتظار خبری خوش هستند، خبری که دستافرینه‌هایشان بر چارچوب صنایع دستی جهان به یادگار حک شود.

از منبت‌کاری روی درختان خشکیده گرفته تا نامگذاری معابر، ساخت و نصب المان منبت در میادین اصلی شهر، برپایی نمایشگاه‌های دائمی، ساخت و پخش تیزرهای تبلیغاتی از رسانه ملی، برپایی جشنواره‌های تابستانی، راه‌اندازی رشته‌های چوب و منبت در دانشگاهها، آموزش بانوان در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، ایجاد پژوهشکده تحقیقاتی مبل و منبت و مرکز نوآوری مبل و منبت در دانشگاه آزاد اسلامی و ملی ملایر از جمله ده‌ها اقدام در شهر ملی منبت است که هر روز نام این شهر را پرآوازه‌تر از قبل کرد.

فرماندار ویژه ملایر

منبت ملایر ظرفیت جهانی شدن را دارد

امروز /دوشنبه/ روز موعود فرا رسید و معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با آرامش خاطر همه چیز را مهیای ورود بازرسان شورای جهانی صنایع دستی دانست تا تمامی داشته‌ها و ظرفیت‌های شهر ملی منبت در معرض دید بازرسان قرار گیرد.

قدرت الله ولدی که بسیار خرسند به جهانی شدن منبت ملایر و امیدوار در به ثمر نشستن زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی برای تکمیل پرونده ثبت حهانی است، وجود پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت، فعالیت ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و اشتغال ۲۰ هزار هنرمند را از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شهر عنوان و بار دیگر از هنر صنعت منبت برای جهانی شدن این شهر دفاع کرد.

وی آمادگی کارگاه‌های کوچک و بزرگ، بازارهای مبل و منبت و مراکز آموزشی و دانشگاهی برای بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی را از اقداماتی ویژه برای ارزیابی مبلمان منبت و بررسی پرونده ثبت جهانی منبت عنوان کرد.

  مدرس خیابانی: تمام تلاش خود را برای تحقق جهش تولید به کار بستم 

امروز تمامی هنرمندان شهر ملی منبت از موی سپیدانی که تا آخرین لحظه به هنر دست خود وفادار ماندند تا جوانانی که مغار از دستان پدر و استادکاران خود گرفتند و کمر همت برای ماندگاری این هنر بستند، در استقبال از بازرسان شورای جهانی صنایع دستی حضور دارند، حضور هنردوستانی که به ثبت جهانی منبت دل خوش کرده‌اند.

از دکتر «غاده هیجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گرفته تا «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ارزیابی و بررسی پرونده ثبت جهانی منبت به ملایر آمده‌اند تا برگ زرین دیگری را در تقویم شهر ملی منبت ثبت کنند.

کارگاههای مبل و منبت ملایر

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر که در این مسیر از جان و دل مایه گذاشت تا “منبت ملایر” به بالندگی برسد و پرصلابت برای بلندای هنر دست هگمتانه بنشیند، دلش به جهانی شدن منبت بسیار روشن است و این عنوان جهانی را آرزویی دیرینه برای فعالان این هنر صنعت می‌داند.

یدالله کریمی امیدوار است: حالا که تمامی شاخص‌ها و آیتم‌های مد نظر شورای جهانی صنایع دستی در این شهر اجرا و تمامی زیرساخت‌ها نیز برای حضور بازرسان مهیا شده است، به زودی خبر جهانی شدن منبت منتشر شود.

وی بر این باور است که ملایر ظرفیت‌های جهانی شدن را دارد و ۶۵ درصد تولید مبلمان منبت کشور در ملایر و فعالیت هنرمندان بسیار زن و مرد و کارگاه‌های تولید مبل و منبت گواه این توانمندی است.

کریمی به نصب بنرهای خوش‌آمد گویی به زبان لاتین و انگلیسی، منبت‌کاری درختان خشکیده در سطح شهر، نصب المان منبت، آمادگی کامل شهرک صنعتی مبلمان ملایر با امکانات خوب و حضور پیشکسوتان منبت و نسل جدید این هنر برای بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی اشاره کرد.

قرار است امروز /دوشنبه/ بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از کارگاه‌های مبل و منبت در کوچه کارخانه قند، واحدهای منبت‌کاری در منطقه ۱۶ متری شمس آباد، کوی پلیس، بلوار ولیعصر(عج) و مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران، مرکز نوآوری مبل و منبت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، مرکز تحقیقات و توسعه مبل و منبت دانشگاه ملی، بازار مبل ملایر و کارگاه‌های فعال در بلوار شهید بهشتی بازدید کنند.

نصب کتیبه منبت در ملایر

فرش قرمز ملایر زیر پای بازرسان شورای جهانی صنایع دستی

رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر گفت: علاوه بر استقبال از بازرسان شورای جهانی صنایع دستی در بازار مبل و بازدید از ۲ واحد نمایشگاهی، آیین استقبال مردمی باشکوهی با حضور اقشار مختلف مردم، فعالان مبل و منبت و خانواده‌های آنان در دریاچه کوثر ملایر انجام شد.

کریمی افزود: نتیجه این بازدید و بررسی از ظرفیت‌های مبل و منبت ملایر در کمیته نهایی در شورای جهانی صنایع دستی بررسی و تا پایان امسال نتیجه اعلام می‌شود.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مسیر حق خود را به خوبی ادا کردند و امروز /دوشنبه/ باید از این میزبانی رو سفید بیرون بیایند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مهیا کردن حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی بیان کرد: حضور پرشور مردم در آیین استقبال اثر مثبتی در جلب نظر بازرسان دارد.

منبت روی درختان ملایر

ابراهیم جلیلی به پیشتاز بودن ملایر در هنر صنایع دستی به ویژه منبت اشاره کرد و افزود: برای ارتقای شاخص‌های ثبت جهانی منبت زحمات زیادی کشیده شد و تمام شهر گویای این تلاش است.

وی نقش شهرداری ملایر و فعالان مبل و منبت را در این زمینه ستود و ادامه داد: امیدواریم به زودی افتخاری دیگر برای شهر ملی منبت در عرصه جهانی رقم بخورد.

منبت ملایر حالا به لحظه‌های پایانی خود در ورود به عرصه جهانی رسیده و در انتظار شنیدن صدایی ماندگار است تا راهی سفری طولانی در وادی هنر شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(