برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مردم به شایعات مضرات شیر در بروز بیماری کرونا توجه نکنند

به گزارش روز پنجشنبه وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی درباره انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تشدید بیماری کرونا  و مضرات شیر افزود: هجمه های نادرست، غیرعلمی و شایعات بی‌اساس بر علیه مصرف شیر و فرآورده‌­های لبنی موجب شده که بخشی از مردم خود را از مصرف این ماده غذایی ارزشمند و فراسودمند محروم کنند.

وی شیر را ماده غذایی کاملی دانست و گفت: این ماده غذایی علاوه بر تامین انرژی و پروتئین، سرشار از کلسیم بوده و حاوی مواد مغذی اصلی از جمله ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A، D و E است؛ متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف شیر را به عنوان ماده غذایی فراسودمند توصیه می‌کنند و محرومیت از ماده غذایی مانند شیر به بدن آسیب می‌رساند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر توصیه های وزارت بهداشت بر مصرف غذاهای سالم و مغذی، افزود: با وجود اینکه وزارت بهداشت موضوع تاثیر طبع سرد و گرم بودن مواد غذایی بر این بیماری را تکذیب کرده، اما هنوز بخشی از مردم از مصرف شیر اکراه دارند که موجب کاهش مصرف شیر در کشور شده است.

وی افزود: سرانه مصرف شیر و پروتئین حیوانی یکی از شاخص‌های توسعه‌ یافتگی در بخش سلامت و تغذیه کشورها بوده و سرانه مصرف این ماده غذایی ارزشمند در کشور حدود ۱۲۰ کیلوگرم است؛ در حالی‌ که میانگین سرانه مصرف شیر در دنیا حدود ۱۱۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و ما هنوز فاصله زیادی از اهداف برنامه ششم توسعه داریم.

رضایی گفت: طی چند هفته اخیر و با صحبت‌های غیر کارشناسی، غیر علمی و غیرمستدل برخی افراد بی‌اطلاع و یا مغرضانه در فضای مجازی اطلاعات نادرستی منتشر شده که نه تنها کمکی به حل مشکلات نکرده، بلکه با فضاسازی موجب کاهش مصرف برخی از مواد غذایی ارزشمند مانند شیر شده که می­‌تواند در دراز مدت تبعات سنگینی برای سلامت مردم داشته باشد.

  نخستین «سیرک ماشین» در برج میلاد تهران

وی تصریح کرد: این کاهش مصرف باعث ضرر و زیان به صنعت بزرگ دامپروری و لبنیات کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در تولیدات دامی با اشاره به مذاکرات معاونت امور تولیدات دام با کارخانجات لبنی افزود: طی مذاکرات انجام گرفته، مقرر شد کارخانجات لبنی شیر را تحت هر شرایط جذب کنند و این شیر به محصولاتی با ماندگاری بالاتر مانند پنیر تبدیل شود.

رضایی اظهارداشت: از سوی دیگر  شیر می‌تواند تبدیل به شیرخشک شود که علاوه بر مصرف داخلی و صادراتی دارای ماندگاری بالاتری نسبت به شیر تازه است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مکاتبات بسیاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده تا مازاد شیری که در این چند روز ایجاد شده، توسط صنایع لبنی جذب شود.

وی با اشاره به اینکه تمام صنوف با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا و ستاد اقتصادی دولت تمهیداتی را برای کمک به مشاغل آسیب دیده، اتخاذ کرده‌­اند، عنوان کرد: ما هم در معاونت امور دام اعلام کرده‌ایم که این مشکل در تولید به وجود آمده و باید امروز به کمک تولیدکنندگان بیاییم و تنها راه منطقی در این شرایط تبدیل شیر به شیر خشک است.

رضایی افزود: اکنون مجوز صادرات ۱۰ هزار تن شیرخشک توسط ستاد اقتصادی دولت و وزارت صمت داده شده و در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به مردم توصیه کرد: خود را از غذای ارزشمندی مانند شیر و محصولات لبنی محروم نکرده و به شایعات توجه نکنند؛ شایعات موجود در هیچ محفل علمی و پژوهشی اثبات نشده و کاملاً غیر علمی است.

وی اظهارداشت: این شایعات بی‌اساس می تواند مشاغل مولد مانند تولید شیر را که با معیشت کشاورزان و دامداران در ارتباط است، را مختل کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)