برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رویدادهای نجومی بهمن ماه ۹۸

مدیر مرکز نجوم آوااستار روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد رویدادهای نجومی بهمن ماه گفت: فردا، سوم بهمن علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند شاهد مقارنه ماه و مشتری باشند؛ مقارنه زمانی روی می‌دهد که هر دو جرم در آسمان از نظر ظاهری در فاصله‌ای کمتر از ۷ درجه از یکدیگر قرار گیرند که موقعیت مناسبی از نظر رصد و عکاسی برای علاقه‌مندان به نجوم است.

«ندا جعفری» افزود: در مقارنه ماه ماه با مشتری با جدایی زوایه‌ای ۱ درجه صورت می‌گیرد که با قرار گرفتن مشتری در کنار ماه با نوری که دارد فرصت بسیار مناسبی برای عکاسی فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: در روز ۸ بهمن شاهد مقارنه ماه و زهره خواهیم بود که در این مقارنه نیز سیاره زهره با جدایی ۲ درجه در کنار ماه تابان قرار می‌گیرد، هم‌نشینی ماه با سیاره  پرنور زهره منظره زیبایی را رقم می‌زند و تا پیش از ساعت ۸ شب غروب خواهند کرد.

جعفری با اشاره به اینکه در تاریخ ۵ بهمن، ماه نو را خواهیم داشت که در آسمان قابل مشاهده نیست، گفت: پنجم بهمن بهترین زمان برای رصد اجرام کم نور عمق آسمان همچون سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌ها خواهد بود و رصدگران این زمان را برای رصد آسمان انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: در روز بیستم بهمن شاهد بروز اَبر ماه یا ماه کامل خواهیم بود که فرصت مناسبی برای منجمان به ویژه برای عکاسی خواهد بود.

جعفری با اشاره به اینکه در بیست و یکم بهمن سیاره عطارد بیشترین کشیدگی شرقی را دارد، گفت: از دید ناظران زمینی سیارات به دو دسته، سیاره‌های داخلی یا خارجی تقسیم می‌شوند. سیارات داخلی، سیاراتی هستند که حد فاصل زمین و خورشید و  یا بعد از زمین قرار می‌گیرند؛ بر اساس این تقسیم‌بندی زهره و عطارد سیارات داخلی هستند و بیشترین کشیدگی در مورد این سیارات مربوط به زمانی هست که سیاره به حداکثر جدایی زاویه‌ای از خورشید برسد.

  بیش از ۵۹۶ میلیون دلار کالا از گمرکات کردستان صادر شد

وی افزود: سیاره‌های داخلی دو نوع کشیدگی غربی و شرقی دارند؛ کشیدگی غربی زمانی رخ می‌دهد که سیاره قبل از طلوع خورشید در بیشترین ارتفاع از افق قرار داشته باشد و کشیدگی شرقی نیز زمانی رخ می‌دهد که سیاره بعد از غروب خورشید بیشترین ارتفاع را از افق داشته باشد.

مدیر مرکز نجوم آوااستار گفت: بر همین اساس ۲۱ بهمن بهترین زمان برای مشاهده عطارد است که بعد از غروب خورشید تا حدود یک ساعت بعد و در همان سمت غرب آسمان، امکان مشاهده این سیاره با چشم غیرمسلح وجود دارد؛ سیاره عطارد به ۱۸.۲ درجه از خورشید به بزرگترین کشش شرقی می‌رسد. این بهترین زمان برای مشاهده عطارد است زیرا در بالاترین نقطه خود در بالای افق در آسمان عصر قرار خواهد گرفت. درست پس از غروب خورشید به دنبال سیاره‌ای در غرب آسمان باشید.

جعفری ادامه داد: در تاریخ ۳۰ بهمن، ماه و سیارات مشتری و زحل و مریخ در یک خط قرار می‌گیرند که اصطلاحا به آن اجتماع سیارات و ماه گفته می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(