برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها برای تامین سلامتی اشتباهی زیان‌بار است

دکتر اسماعیل اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  افرادی که دارای کمبود ویتامین هستند یا نیاز به دوز درمانی آن دارند باید پس از انجام آزمایش و با دستور پزشک، اقدام به مصرف ویتامین ها کنند.

وی به عوارض مصرف خودسرانه و بی رویه ویتامین ها اشاره کرد و گفت: ایجاد مسمومیت، ناهنجاری و اختلال در عملکرد اعضای بدن و کاهش عملکرد ایمنی بدن از جمله عوارض مصرف خودسرانه ویتامین ها است.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مصرف بی رویه و خودسرانه ویتامین ها علاوه بر اینکه سبب حفظ سلامتی نمی شود، افراد را دچار عوارض خطرناکی می کند.

اکبری به مردم توصیه کرد که در صورت نیاز و با دوز نامناسب ویتامین ها را مصرف کنند، گفت: مصرف مناسب ویتامین ها به توانمند سازی سیستم ایمنی بدن کمک موثری می کند، اما اینکار باید تحت نظر پزشک انجام شود تا آسیبی به افراد نرسد.

درخواست بیش از حد برای ویتامین ها به منظور پیشگیری یا درمان کرونا ‌

وی ادامه داد: در روزهای اخیر تقاضای خودسرانه برای ویتامین ها به منظور پیشگیری یا حتی درمان کرونا، در حالی افزایش یافت که تاثیر ویتامین در درمان بیماری کرونا هنوز به اثبات نرسیده است. انتشار مطالب غیرعلمی و بی اساس در فضای مجازی سبب افزایش تقاضای مردم برای ویتامین ها شده است.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هرچند مصرف به اندازه در عملکرد صحیح ایمنی بدن، بسیار موثر است اما هنوز اثبات نشده که ویتامین ها در درمان کرونا موثر هستند.

ویتامین D مهم ترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن است

اکبری، ویتامین D را مهم ترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن  ذکر کرد و گفت: مصرف این ویتامین بر تقویت سیستم ایمنی بدن، بسیار موثر است.

  اولین خط تولید استارتر لبنی رونمایی شد

وی با یادآوری این که بسیاری از ایرانیان دچار کمبود ویتامین D هستند، خاطرنشان کرد: افراد برای رفع کمبود نیاید اقدام به مصرف  خودسرانه ویتامین کنند. ‌ برخی ها افراد برای کمبود ویتامین اقدام به مصرف یک قرص ۵۰ هزار واحدی در هر هفته می کنند که این کار خطرناک است و برای رفع کمبود این قرص در هر ماه کافی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سطح مطلوب ویتامین D را ۵۰ میکروگرم اعلام کرد و یادآور شد: مصرف زیاد این ویتامین ایجاد مسمومیت می کند که برای مردم بسیار خطرناک است.

وی، یکی دیگر از ویتامین های ارزشمند را روی (زینک) بیان کرد و گفت: مصرف مطلوب روزانه روی ۱۰ گرم است. زیاده رویی در مصرف این ویتامین، برای افراد زیانبار است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مقدار مصرف ویتامین A را ۴۰۰ میکروگرم در روز عنوان کرد و افزود: مصرف بیشتر این ویتامین باید با انجام آزمایش و همچنین دستور پزشک انجام شود.

اکبری بر لزوم تامین ویتامین C مورد نیاز بدن تاکید کرد و گفت: مردم با مصرف محصولاتی مانند برخی میوجات،  مرکبات و تعدادی از سبزیجات ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم با رعایت بهداشت فردی و جمعی بر بیماری ها به خصوص کرونا غلبه پیدا کنند و زندگی خود را با سلامتی سپری کنند.

به گزارش ایرنا، مردم با شیوع ویروس کرونا به مصرف قرص های ویتامین به ویژه ویتامین دی (D) روی آورده اند، این درحالی است که اگر مصرف این مکمل ها به ویژه دی طبق دستور پزشک نباشد با آسیب هایی روبرو می شوند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)