برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رهیافت‌های تازه علمی در کاشت حلزون شنوایی

دکتر سید بصیر هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲۵ سال  است که عمل کاشت حلزون در کشور انجام میشود  و اخیرا عمل فوق در بیمارستان بوعلی سینا شیراز با استفاده از نوعی پروتز جدید با موفقیت انجام شده است و قرار است طی روزهای آینده در تهران و اصفهان نیز انجام شود 

رییس کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی کشور اضافه کرد: این روش برای ناشنوایان دو طرفه بیشتر کاربرد دارد و در صورتیکه بعد از زبان آموزی  فرد ناشنوا شده باشد امکان موفقیت آن بیشتر است ، استفاده از این پروتز در صورتیکه بیمار کاندید مناسب کاشت حلزون باشد ،  محدودیت سنی ندارد  و هر چه از زمان ناشنوایی کمتر گذشته باشد نتایج بهتر است.

این عمل جراحی در بیمارستان بوعلی سینا شیراز بر روی دو فرد ۶ و ۱۸ ساله با موفقیت انجام شده است.

رییس مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس ادامه داد: تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ عمل کاشت حلزون شنوایی در شیراز انجام شده و جمع بزرگی از همنوعان ما  از نعمت شنوایی و بدنبال آن گفتار و تکلم برخوردار شده اند.

وی افزود: بدنبال پیشرفت‌های به دست آمده  ، در سال جاری نیز اعمال جراحی فوق تخصصی کاشت ساقه مغز( ABI)  و همچنین سمعک کاشتنی استخوانی  برای گروه دیگری از ناشنوایان  برای اولین بار در شیراز انجام شد.

هاشمی همچنین گفت :کاربرد اصلی کاشت حلزون شنوایی در کودکانی است که بصورت مادرزادی با ناشنوایی مطلق  بدنیا می آیند و یا بعدا ناشنوا می شوند و هرچه عمل در سنین کمتر انجام شود نتایج بهتری بدنبال خواهد داشت،  با توجه به شیوع بالای ناشنوایی، سیاست های کمیسیون کشوری کاشت حلزون  ، توسعه منطقی مراکز کاشت در سطح کشور  و دسترسی بهتر و آسانتر نیازمندان به این خدمت می باشد.

  تولید کلزا در استان یزد به ۳۶۰ تن افزایش یافت

وی تاکید کرد: اینگونه اعمال جراحی پیچیده بصورت تیمی انجام می شود و علاوه بر  جراح  گوش ،  همکاران  شنوایی شناس و گفتار درمان از اعضا اصلی این تیم  هستند.

چندی پیش نیز تیم جراحی و کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز   موفق به انجام عمل جراحی سمعک کاشتنی  ” بون بریج ” بر روی یک بیمار کم شنوای ۴۰ ساله در شیراز شد، با انجام این عمل امیدهای تازه برای بازگشت شنوایی در برخی افراد نیمه شنوا و کسانی‌ که سابقه عمل‌های ناموفق گوش داشته‌اند ایجاد شده است.

همچنین افرادی که امکان بازسازی زنجیره استخوانی گوش را نداشته‌اند و یا از سمعک  استخوانی معمولی  استفاده می‌کنند می‌توانند داوطلب مناسبی برای انجام این عمل جراحی باشند .مزیت اساسی این عمل جراحی این است که وقتی  در یک طرف کاشته می شود هر دو گوش برای شنیدن تحریک می‌شوند و صدا با کیفیت بهتر منتقل می‌گردد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(