برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کشف احتمال وجود سیاه چاله دوم در مرکز کهکشان ما

به گزارش پایگاه اینترنتی dailybruin، بسیاری از محققان در حال حاضر معتقدند که تمام ستاره‌های کهکشان راه شیری به دور یک سیاه چاله ابرجرم منفرد که به Sagittarius A معروف است می‌چرخند. اما مطالعه اخیر محققان دانشگاه «یو.سی.ال.ای» در آمریکا نشان می‌دهد که سیاه چاله دومی نیز ممکن است در کنار این سیاه چاله وجود داشته باشد.

«اسمیدر نائز» استادیار فیزیک و ستاره شناسی در دانشگاه یو.سی.ال.ای که هدایت این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: بیشتر کهکشان‌ها از ادغام در کهکشان دیگری تکامل می‌یابند. از آنجا که اکثر کهکشان‌ها یک سیاه چاله ابرجرم در مراکز خود دارند، یک کهکشان بعد از ادغام در کهکشان دیگر می‌تواند چند سیاه چاله در مرکز خود داشته باشد.

نائز گفت: از آنجا که محققان می‌دانند سیاه چاله‌ای در مرکز شیری وجود دارد، آنها انتظار دارند که این سیاه چاله یا در گذشته یک خواهر یا برادر کوچکتری داشته و  یا در حال حاضر یکی از آن‌ها را دارا باشد.

وی افزود: سیاه چاله Sagittarius A* به دلیل مجاورت با زمین، سیاه چاله منحصر به فردی محسوب می شود.

«کلیفورد ویل» استاد برجسته فیزیک در دانشگاه فلوریدا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اگر سیاه چاله Sagittarius A*, یک همراه داشته باشد، در آن صورت وزن آن بر مدار ستارگانی که در اطراف آن می‌چرخند، تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب محققان متوجه خواهند شد که آیا سیاه چاله دومی وجود دارد یا خیر.
وی افزود: اگر سیاه چاله همراهی برای سیاه چاله بزرگ واقع در مرکز کهکشان راه شیری وجود داشته باشد، کشش گرانشی آن باعث برهم زدن مدار ستارگانی می‌شود که می‌دانیم به دور آن سیاهچاله می‌چرخد.

  خرید محصولات ورزشی اورجینال در ایران

محققان می‌گویند، درک این رویه جالب است زیرا این رویه یکی از روش‌هایی است که از طریق آن سیاه چاله‌ها می‌توانند، بزرگ شوند. همچنین زمانی که دو سیاه چاله در هم ادغام می‌شوند امواج گرانشی زیادی تولید می‌کنند.

به گفته محققان، کشف یک سیاه چاله همراه و یا کشف یک سیاه چاله غایب، اطلاعات جالبی در مورد گذشته کهکشان راه شیری ارائه می‌دهند. اگر سیاه چاله دومی پیدا شود در آن صورت این کشف می‌تواند فرایندهای دیگری را نشان دهد که باعث ایجاد سیاه چاله‌ها در مرکز کهکشان‌ها می‌شود. بعلاوه این کشف می‌تواند ایده‌های فعلی ادغام کهکشان‌ها را به چالش بکشد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(