برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

توزیع ژل ضدعفونی‌کننده در کارخانه‌های محصولات لبنی

کمبود ژل ضدعفونی کننده در حوزه های مرتبط با سلامت جامعه یکی از مشکلاتی است که شیوع ویروس کرونا به همراه داشته است. طبیعی است که بیش از هر جای دیگر این مراکز درمانی هستند که در اولویت توزیع این دست محصولات قرار دارند و عموم پشتیبانی‌های نهادهای مختلف متمرکز بر تامین نیازهای این مراکز است.
 با این حال صنایع غذایی نیز از جمله حوزه‌هایی هستند که با توجه به ارتباط مستقیم آنها با سلامت جامعه و همچنین افزایش تقاضا برای مواد بستهبندی شده غذایی در پی شیوع ویروس کرونا، با کمبودهای جدی مواجه هستند.

با توجه به اینکه ظرفیتهای نهادهای دولتی برای تامین این نیازها محدود است، انجمن صنایع فرآورده های لبنی در راستای حمایت از سلامت صنعت لبنیات کشور و همچنین ایجاد بستر مناسب بهداشتی برای پرسنل، این صنعت اقدام به ساخت ژل ضدعفونی کننده دست و ماده ضدعفونی کننده سطوح کرده است تا بخشی از نیازهای این صنعت را تامین کند.
«رضا باکری» دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در این خصوص بیان کرد: انجمن از دوسال قبل در رابطه با ساخت ضدعفونی کنندهها و گند زداها بر پایه دانش نانو همکاریهایی را با اساتید علمی دانشگاهی انجام داد. نتیجه این مطالعات از همان سال به سازمان غذا و دارو ارسال و تقاضا برای صدور مجوز این مواد صورت گرفته بود. 
دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا فعالیت انجمن در جهت تولید هر چه سریعتر محصولات ضدعفونی کننده تشدید شد و نمونههای ساخته شده به دو صورت ژل ضدعفونی کننده دست و ماده ضدعفونی کننده سطوح و مراکز عمومی در اندازه و ابعاد مختلف به سازمان غذاو دارو ارسال شده است و هم اکنون مراحل اخذ مجوز انجام شده و آماده توزیع این محصولات برای کارخانه های لبنی هستیم.
وی در رابطه با روند اجرایی این محصول گفت: برای مرحله اجرایی این طرح با یک کارخانه ساخت پاک کننده و ضدعفونی کننده ها قرارداد بسته شده است تا مراحل اجرایی در آن کارخانه صورت گیرد.
باکری ادامه داد: نمونه دیگری نیز جهت سیستم تصفیه فاضلاب کارخانه ها با روش نانو کوتینگ طراحی شده است. در نانوکوتینگ فیلتر ها و مسیل ها را با ماده نانو پوشش داده می شود، سپس با ماده ای به نام RDL که از گروه نانو ذرات ها است، ساختار مولکولی باکتری ها و میکروب ها را متلاشی می‌کند و با این نحوه گندزدایی تصفیه آب را به صورت بهداشتی انجام میدهد. توزیع این مواد به صورت سراسری در کشور انجام خواهد شد. 
وی در پایان در رابطه با سیستم طراحی شده برای تصفیه فاضلاب ها نیز اضافه کرد: بر اساس نوع فاضلاب، ماده تصفیه به صورت کاملا اختصاصی پس از بررسی و آزمایش آب فاضلاب مورد نظر ساخته شده و در اختیار سازمان مربوطه قرار میگیرد. دستگاه های این سیستم تصفیه فاضلاب نیز بر اساس خروجی فاضلاب و اندازه آن با توجه به نوع فیلترهای مخصوص تولید میشوند و هر سیستم بر حسب نوع فاضلاب از هم متفاوت است. 
اگرچه پیگیری این ایده و محصولات توسط انجمن انجام شده اما فرآیند تولید و توزیع آن توسط تعاونی تولیدکنندگان صنعتی فرآورده های لبنی سراسری انجام شده و می شود. 
در همین رابطه «محمدرضا گنجی»، معاون تعاونی تولیدکنندگان صنعتی فرآورده های لبنی سراسری نیز گفت: ما در تعاونی تولیدکنندگان صنعتی فرآورده های لبنی سراسری با یک شرکت در آستانه اشرفیه قرارداد بسته ایم تا ژل ضدعفونی را در آن محل بسته بندی کنند تا در وهله اول این ماده را در اختیار کارخانجات عضو انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران قرار دهیم.

  بسته توانبخشی شناختی در حوزه سالمندی تدوین می‌شود

وی ادامه داد: اینکه چرا اولویت ما اعضای انجمن صنایع فرآورده های لبنی است به این دلیل است که بیش از ۸۵ درصد بازار محصولات لبنی در اختیار اعضای انجمن است و این بدان معنی است که عموم نیازهای لبنی خانوارها توسط شرکتهای عضو انجمن تامین میشود. در نتیجه وقتی نیازهای این کارخانه ها را تامین کنیم به آن معنی است که توانسته ایم بخش بزرگی از نیازهای واقعی موجود در وضعیت فعلی را پاسخ داده ایم.

گنجی ادامه داد: این ماده غیرالکی با ماندگاری حداقل ۱۰ ساعت تولید شده است تا کارخانجات بتوانند از این ژل به نحوی استفاده کنند که محصول دچار آلودگی نشود و کلیه پرسنل نیز بتوانند مصونیت در مقابل همه آلودگی ها بخصوص در رابطه با کرونا داشته باشند.

وی در مورد نحوه پخش و توزیع محصولات در سطح کشور گفت: پس از تامین کارخانجات به وزارت صنایع ، معدن و تجارت و همچنین در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته می شود. پس از طی این مراحل در صورت وجود ظرفیت ها ژل ضدعفونی را به صورت عمومی در اختیار جامعه و مردم قرار می دهیم. 

گنجی با بیان این که ماده ضدعفونی کننده سطوح و مراکز عمومی میتواند در تمامی اماکن جهت برقراری بهداشت و ضدعفونی کردن محیط مورد استفاده قرار گیرد، خاطر نشان کرد: ماده ضدعفونی کننده سطوح نیز میتواند در دسترس کلیه کارخانجات، دامداری ها، وزارتخانه ها، مراکز شهرداری و سطوح شهر قرار گیرد.

گنجی در پایان با اشاره به مسئولیت های اجتماعی همه تشکل ها در قبال وضعیت به وجود آمده در کشور در پی شیوع ویروس کرنا ابراز امیدواری کرد که این اقدام انجمن صنایع لبنی و تعاونی تولیدکنندگان محصولات لبنی صنعتی، بتواند باری از روی دوش نهادهای خدمات عمومی کشور بردارد و به جامعه ایران در مقابله با ویروس کرونا یاری رساند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)