برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دوران رکود جهانی متأثر از ویروس کرونا آغاز شد 

«از آن‌جایی که رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، ایرلاین‌ها و کارخانه‌ها در سراسر جهان از نیویورک تا پاریس و مادرید بسته شده‌اند؛ اقتصاددانان هشدار می‌دهد که رکود جهانی دیگر یک تهدید مبهم نیست. رکود شروع شده‌ است.» سی‌ان‌ان بیزینس، چنین از آغاز دوره جدید رکود در جهان می‌نویسد. 

بر اساس گزارش این خبرگزاری، اطلاعاتی که روز دوشنبه از چین منتشر شد، نشان داد که شیوع ویروس کرونا این کشور را زمین‌ زده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان، بعید است که بتواند در زمانی کوتاه، خود را بازیابی کند. 

حالا، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکای شمالی، اقداماتی جدی را برای کنترل کردن همه‌گیری کرونا آغاز کرده‌اند، آسیا در معرض خطر بسیاری بالایی قرار دارد و بازارهای مالی در آن سقوط کرده‌اند. با توجه به این موارد، تعداد زیادی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که وضعیت رکود جهانی، آغاز شده است. 

«دیوید ویلوکس»، رئیس سابق تحقیقات و آمار فدرال رزرو به سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌گوید:«۱۰ روز پیش، عدم قطعیت به‌جایی درباره ورود جهان به رکود وجود داشت، اما حالا در ۱۰ روز بعد هستیم و هیچ شکی وجود ندارد که اقتصاد جهان، در رکود است.» 

در مدت ۱۰ روز گذشته، زندگی روزانه در بیشتر نقاط جهان به طرز شدیدی تغییر کرده است. تعداد افراد مبتلا به کرونا در سراسر جهان بر اساس آمار رسمی، از ۱۷۵ هزار نفر عبور کرده است و کشورها تغییرات زیادی در زندگی روزانه ایجاد کرده‌اند. این اقدامات که به طور قطع به شوک اقتصادی جدی می‌انجامد، حالا در چین بعد از دو ماه درگیری با کرونا، خود را نشان داده است. 

سقوط فعالیت‌های اقتصادی تمام بخش‌های اقتصاد چین را دربرگرفته است. میزان خرده‌فروشی در این کشور در ماه ژانویه و فوریه، ۲۰.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۹ سقوط کرده است. میزان تولید صنعتی ۱۳.۵ درصد کاهش یافته و میزان سرمایه‌گذاری نیز حدود ۲۵ درصد افت کرده است. 

  معاون علمی رییس جمهوری از چند شرکت دانش بنیان یزد بازدید کرد

اما حالا، چین در تلاش است تا دوباره روی پای خود بایستند. در این شرایط، اروپا و آمریکا رو به زوال می‌روند. ایتالیا با ۲۴ هزار مبتلا به کانون همه‌گیری تبدیل شده سات. اسپانیا حداقل ۹ هزار مبتلا به کرونا دارد و ایالت متحده آمریکا نیز تا کنون بیش از ۴ هزار مورد ابتلا را گزارش کرده است. 

«گلدمن‌ساکس» روز یکشنبه پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی آمریکا را کاهش داد. چرا که هزینه‌ها کاهش می‌یابد و به دلیل قرنطینه‌های محلی، در زنجیره عرضه اختلال ایجاد می‌شود. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس برآورد کرده است که اندازه اقتصاد آمریکا بین ماه‌های آپریل تا ژوئن، ۵ درصد کوچک خواهد شد. در مدت یک ماه ژانویه تا مارس نیز صفر درصد رشد داشته است. برآورد می‌شود که رشد اقتصاد سالانه آمریکا نیز ۱.۲ درصد کاهش یابد و به تنها ۰.۴ درصد برسد. 

«جان هاتیزوس»، اقتصاددان ارشد به سرمایه‌گذاران گفته است:«این تعطیلی و افزایش بی‌قراری‌های عمومی برای ویروس کرونا، می‌تواند پیشران رکود بسیار شدید در فعالیت‌های اقتصادی در ماه مارس و آپریل باشد.» 

شرایط در بازارهای سرمایه تمام جهان نیز آشفته شده و خرید و فروش را برای سرمایه‌گذاران سخت کرده است. ارزش بورس آمریکا حالا نسبت به یک ماه پیش، ۲۷ درصد سقوط کرده است. 

«کوین هاست» اقتصاددان ارشد سابق دولت ترامپ به سی‌ان‌ان می‌گوید:«احتمال رکود جهانی حالا ۱۰۰ درصد است.» 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)