برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انعقاد تفاهمنامه همکاری قرارگاه جهاد علمی بسیج و دانشگاه بقیه‌الله

به گزارش روز یکشنبه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور،این تفاهمنامه امروز یکشنبه به امضاء سردار پاسدار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین به نمایندگی از قرارگاه جهاد علمی بسیج کشور و دکتر علیرضا جلالی به نمایندگی از دانشگاه بقیه الله  رسید.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور به عنوان مجری این طرح در این جلسه درباره قابلیت‌ها و برنامه‌های این سازمان در سال جاری، هدف از انعقاد این تفاهمنامه را ایجاد یک چرخه کامل از ایده تا فناوری و تولید ثروت در حوزه سلامت دانست و گفت: مرحله اول آن در بخش طب سنتی است.

مهدی رحیمی  گفت : یکی از اقدامات اثرگذاری که در سازمان بسیج علمی و پژوهشی انجام شده کاهش بروکراسی اداری در تایید طرح‌های نخبگانی است و این موضوع زمینه‌ای شدتا تعدادی زیادی از نخبگان با استفاده از حمایت‌های مادی و معنوی طرح‌های علمی زیادی را در کشور به ثبت وحتی به مرحله تولید برسانند.

وی با اعلام اینکه هماهنگی ها و پیشتیبانی های هدفمند از فناوری بسیجی حوزه سلامت در کشور به ویژه در بحث مبارزه با ویروس کرونا باید به صورت جدی انجام شود، افزود: حذف بروکراسی‌های زائد و اضافی برای تسریع در ارزیابی‌ها یکی از مباحث جدی است که در این تفاهمنامه به آن اشاره شده است.

رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور  اضافه کرد:حمایت های مادی و معنوی از طرح‌های برتر حوزه سلامت، و طب سنتی با رویکرد طرح های مبارزه با ویروس کرونا در مراحل مختلف علمی در این تفاهمنامه به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای دسترسی سریع‌تر و مطلوب نخستین کمیته تحت عنوان کمیته  طب سنتی با حضور خبرگان، اساتید بسیجی تشکیل شده که وظیفه آنها پایش و ارزیابی طرح‌های ارسالی است تا از طریق فناوری شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با ویروس کرونا در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: طی هفته گذشته بیش از ۲۰ طرح دارویی و پیشگیری و تجهیزات ضد عفونی محیط دریافت شده است که برخی از طرح‌های مجوزهای لازم را را دریافت کرده و این طرح‌ها تست‌های آزمایشگاهی را گذرانده و حتی نمونه‌های تولیدی آنها در لیست نیازمندی‌های کشور قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه در سال جهش تولید، فعالیت های علمی و فناورانه بسیج در ۶ هدف عملیاتی عمده از قبیل احصا صد هزار مسئله علمی شهرستانی  استانی و کشوری، حل پنج هزار مسئله، تولید هزار نمونه فناوری، خلق سی فناوری نوظهور و ترویج گفتمان سازی علمی را در برنامه کاری داریم، گفت: درهمه شهرستان‌های کشور با راه اندازی بیش از پنجاه هزار هسته علمی دانشی بنا داریم که مسائل علمی، پژوهشی و فناوری را احصا و برای حل آن به صورت ویژه در پایگاه‌های مقاومت و جامعه سلامت و کانون های بسیج اقشار و دانش مورد بررسی، ارزیابی و حل آن اقدام کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله نیز در این جلسه درسخنانی با یادی از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: مجموعه ما در موضوع کرونا از نگاه حاج قاسم ورود پیدا کرده است چراکه آن شهید بزرگوار معتقد بودند که  فرصت‌ها از دل تهدیدات استخراج می‌شوند به شرطی که نترسیم.

علیرضا جلالی بیان کرد: بخشی از طرح‌های دریافتی در ارتباط با کرونا به مراحل پایانی رسیده و در حال احصاء نتایج هستیم.

وی اضافه کرد: جهش تولید علم در دانشگاه بقیه‌الله در همین ابتدا سال در حال تحقق است، ظرفیت های بسیار خوبی در دانشگاه‌ها وجود دارد و جهش تولید آن ها را افزایش می دهد.

جلالی با اشاره به فعالیت قرارگاه جهاد علمی از دو سال گذشته افزود: با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه امام حسین(ع) و با بسیج کردن ظرفیت علمی در خارج از سپاه جهش تولید علمی در کشور را مدیریت نماییم ، به نوعی مباحث علمی را شبکه سازی و  با استفاده از توانمندی بسیج در دستور کار قرار گیرد.

  نتایج اولیه دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد

وی یادآور شد: باید نخبگان بسیج و افراد توانمند در این قرار گاه را شناسایی و مدیریت کنیم .

وی  با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان و مقابله با کرونا،یادآور شد: در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری برنامه ما در این مرکز، جهش تولید علم است و بیش از ۱۱۵ طرح  و پروژه تحقیقاتی با تمرکز روی کرونا در یک ماه گذشته مصوب کردیم و این موضوع  اتفاق بسیار خوبی بوده و برنامه داریم از ظرفیت سایر محققان کشور هم در این زمینه بهره‌برداری نماییم، ضمن اینکه نکته قوت این طرح‌ها حذف بروکراسی اداری در دریافت و تایید طرح‌ها بوده است.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور نیز در این جلسه با تقدیر از اقدامات کادر درمانی کشور در مبارزه با ویروس کرونا،اظهار کرد: امید داریم که این تفاهمنامه زمینه همکاری و توافق و هم افزایی که بین اقشار دانش بنیان بسیج و معاون علمی بسیج با سایر ارکان برقرار شود و بر اساس آن خواسته‌های مقام معظم رهبری تامین شود.

سردارمحمدحسین سپهر یادآور شد: اقدامات انجام شده در کشور ما برای مقابله با کرونا الگویی برای سایر نقاط جهان است، روحیه همدلی، تفاهم، همکاری و تلاش‌های اقشار مختلف مردم برای همکاری با کادر درمانی مثال زدنی است.

وی اضافه کرد: تولید علم و پیشرفت علمی از اقداماتی است که در این تفاهمنامه به آن اشاره شده و این توانمندی در سپاه و بسیج وجود دارد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اعلام اینکه علاوه بر تولید علم باید نسبت به تربیت نیروی انسانی هم ورود پیدا کنیم، افزود: توان تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب در حوزه سلامت جهش بزرگی در تعالی انقلاب اسلامی است و باید این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد، اگر در این پروسه تربیت به عنوان مبنا قرار گیرد بحث جهش تولید و سایر مسائل که جز الزامات انقلاب اسلامی ایران بوده به خوبی محقق می شود.

وی اضافه کرد: تحقق تمدن اسلامی بدون تولید علم سرشار قابل عملیاتی شدن نیست، یکی از بخش‌های مهم هر حاکمیتی و  چالش بزرگ کشورهای دنیا بحث چالش سلامت است، اما ما در کشور ایران به خوبی نشان داده ایم که ظرفیت‌های بسیار علمی و توانمندی‌های بسیاری برای برون رفت از چالش‌ها و مشکلات داریم.

بر اساس این گزارش، بخشی از مفاد این  تفاهم نامه در راستای طراحی، راه اندازی و اجرایی کردن ساختارهای توسعه ای در حوزه علم و فناوری سلامت، مشارکت در تهیه و تدوین فعالیت های مشترک میدانی در سطح ملی و استان ها، استفاده از ظرفیت مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و تشکل های دانش بنیان طرفین به منظور ارائه طرح ها و ایده های فناورانه و نوظهور در حوزه سلامت، راه اندازی و تقویت هسته های علمی(دانا) برای حل مسائل حوزه سلامت، راه اندازی هسته های مشاوره توسعه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیانی سلامت، استفاده از صندوق پژوهش و فناوری های طرفین، همکاری و پشتیبانی از طرح های فناورانه با  قابلیت تجاری سازی جهت تولید انبوه  و تبدیل علم به ثروت، صدور مجوزهای لازم برای فعالیت های مذکور از جانب طرفین و انجام سریع و به موقع برای حل مسائل و مشکلات سلامت در مواقع بحرانی کشوربخشی از مفاد این تفاهم نامه در راستای استفاده بهینه از توانایی های علمی- فنی و امکانات طرفین و همکاری دو سویه  است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)