برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیام سرپرست وزارت جهادکشاورزی به مناسبت روز جهانی آب

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «عباس کشاورز» در این پیام با اشاره به نامگذاری امسال روز جهانی با عنوان «آب و تغییر اقلیم» آورده است: اهمیت آب جهانی است و متعلق به یک کشور و منطقه نیست از این رو، همه کشورهای دنیا حتی آنهایی که در مناطق پر باران زندگی می کنند، برای افزایش بهره وری منابع آب به جهت هزینه های استحصال و ارزش آب، نیازمند برنامه و راهبرد هستند.

کشاورز در ادامه پیام خود با اشاره به اینکه ایران در یک اقلیم خشک و نیمه خشک قرار داردف آورده است: این محدودیت باعث شده که گذشتگان این سرزمین نیز قدر و ارزش آب را به ویژه در مناطق کویری کشور دانسته و راهکارهای متفاوتی برای زیست و کنار آمدن با کم آبی از طریق صرفه‌جویی و بهره وری بیشتر آب، توجه داشته اند.

وی ادامه داد: از سویی با توجه به اینکه بخش اعظم آب چه در کشور ما و چه در همه جای دنیا به کشاورزی و تامین غذای مردم اختصاص می یابد، افزایش بهره وری از این منابع با استفاده از روش های نوین آبیاری، کشت گیاهان با تقاضای آب کمتر و با اصلاح الگو و ترویج روش هایی نظیر معرفی گیاهان کم آب بر، استفاده بیشتر از آب های سبز و خاکستری، روش های بهزارعی، خاک ورزی و بسیاری روش های دیگر نظیر توسعه کشت گلخانه ای و کشاورزی حفاظتی همواره از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت محصولات بوده است.

اجرای پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام، عملیات انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان، اجرای شبکه های سه و چهار انتقال آب در پایین دست سد های کشور به مزارع از جمله پروژه‌های شاخص آبی و خاکی وزارت جهاد کشاورزی است که در راستای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی در حال انجام است. تجهیز حدود ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، توسعه گلخانه ها در سطح ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار، اجرای الگوی کشت، کاهش تولید محصولات آب بر و انتقال کشت بسیاری از محصولات تابستانه به پاییز از دیگر اقدامات قابل ذکر در این راستا می ‌باشد.

  پروتئین گیاهی جدید موجب کاهش مصرف کود می‌شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان از همه کشاورزان پرتلاش که همواره ارزش و قدر آب را دانسته و از این روش های بهره‌وری آب استقبال کرده‌اند و نیز مدیران، کارشناسان و محققان این عرصه، قدردانی کرده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)