برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۳ راهبرد معاونت علمی ریاست جمهوری برای تحقق جهش تولید

دکتر اسماعیل قادری فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص فعالیت های این معاونت برای تحقق شعار امسال اظهار داشت: این معاونت در سال جاری که با تاکید و تدبیر رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، سعی دارد برنامه هایی را در تداوم برنامه های سال های گذشته به مخصوص سال ۹۸ که سال رونق تولید بود، با رویکرد جهش تولید به منحصه ظهور بگذارد.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی که در دو روز ابتدایی سال در جلساتی که به صورت حضور و غیرحضوری با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و اعضای شورای معاونت علمی برگزار شد، سه برنامه راهبردی را برای تحقق شعار امسال مد نظر قرار دادیم که برنامه ریزی های امسال معاونت را بر اساس آن طراحی خواهیم کرد. تلاش می شود این برنامه ریزی ها در مجموعه اقتصادی کشور با رویکرد جهش تولید در بخش شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها نقش اثرگذاری داشته باشند.

قادری فر ادامه داد: یکی از برنامه های راهبردی ما این است که چهارچوب مفهومی زیست بوم نوآوری در کشور را که به عنوان یکی از ارکان کلیدی اقتصاد دانش بنیان در نظر می گرفتیم، به نحو چشمگیرتری به سایر بخش های اقتصادی کشور تسری دهیم و به نوعی شاهد این باشیم که زیست بوم اقتصادی کشور از لحاظ کمی و کیفی بزرگتر شود.

وی گفت: این بزرگتر شدن شمول بیشتری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را دربرمی گیرد تا در این زیست بوم نوآوری بتوانیم با تزریق جریان نوآوری در بدنه اقتصادی کشور البته با همان رویکرد اساسی اقتصاد مقاومتی شاهد این باشیم که این زیست بوم بزرگتر شود و بتوانیم شرکت های بیشتری را در این زیست بوم وارد کنیم.

قادری فر افزود: با بزرگتر شدن اکوسیستم نوآوری در کشور یکی دیگر از برنامه های راهبردی که دنبال خواهیم کرد به عنوان دومین برنامه برای تحقق جهش تولید در سال ۹۹، این است که شرکت های دانش بنیان بیشتری را وارد این زیست بوم نوآوری کنیم.

وی اظهار داشت: این به این معنا است که حلقه های زیست بوم نوآوری به نحوی به هم متصل شوند که از خانواده پنج هزار شرکت دانش بنیانی و حدود ۶ هزار استارتاپی که در کشور فعال هستند، تعداد بیشتری وارد این عرصه شوند و ما بتوانیم شاهد اثربخشی بیشتر آنها در این منظومه راهبردی باشیم.

قادری فر گفت: نکته سومی که ما باید در این اکوسیستم با بازیگران کلیدی که همان شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها هستند دنبال کنیم، حل مسایل کلیدی کشور ذیل این زیست بوم و حضور شرکت های دانش بنیان است. اینکه بنگاه های سنتی و اقتصادی کشور بیش از سال های گذشته از ظرفیت زیست بوم نوآوری کشور استفاده کنند و به صورت نوآوری باز و با منطق نوآوری باز از ظرفیت این زیست بوم استفاده حداکثری کنند؛ این امر یکی از نکات کلیدی و راهبردی دیگری است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در سال های اخیر برخی از بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره)، آستان قدس رضوی، ارتباطاتی را با این زیست بوم از طریق پلت فرم های حمایتی معاونت علمی برقرار کردند، اما این ارتباطات کافی نبوده است.

  مردان به اندازه زنان در بروز ناباروری سهم دارند

قادری فر توضیح داد: باید در این حلقه های بزرگ با یک رویکرد اتحاد راهبردی هر چه بیشتر بتوانیم ظرفیت شرکت های دانش بنیان را وارد کنیم و از این منظر چالش ها و مسایل کلیدی کشور در حوزه های گوناگون اقتصادی را بتوانیم درمان کنیم و برای آنها راهکار پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال اشاره مهمی فرمودند که ما خودمان در کشور یک بازار بزرگ هستیم و این بازار بزرگ می طلبد که ظرفیت سازی بیشتری را در شرکت های دانش بنیان شاهد باشیم.

قادری فر افزود: یک بازار حدود ۸۰ میلیون نفری در کشور و یک بازار حدود ۷۰۰ میلیون نفری در منطقه آسیای جنوب غربی و آسیای مرکزی و قفقاز بازارهای هدفی هستند که اگر توسط شرکت های دانش بنیان مورد هدف گذاری قرار بگیرند، می توانیم به بزرگتر شدن بازار شرکت های دانش بنیان و به تبع آن اشتغال بیشتر، توسعه کارآفرینی و اقتصادی بیشتر برای شرکت های دانش بنیان امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: ذیل این سه برنامه راهبردی تلاش خواهیم کرد با تنوع بخشیدن هرچه بیشتر به خدماتی که به شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت و مخصوصا رفع موانع کسب و کار و بازارسازی برای محصولات آنها هرچه بیشتر بتوانیم به فعالیت شرکت های دانش بنیان عمق ببخشیم.

قادری فر افزود: همچنین تنوع محصولات، استانداردسازی، کیفی سازی محصولات شرکت های دانش بنیان و رقابت پذیری قیمتی نیز یکی از نکات مهمی است که باید توسط این شرکت ها مورد توجه قرار گیرد و از آن طرف شاهد جهش تولید و رونق کسب و کار شرکت های دانش بنیان که در حقیقت پایه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است، شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در بودجه سال ۹۹ نیز ارقام مناسبی با تدبیر دولت و مجلس شورای اسلامی در بودجه کشور برای شرکت های دانش بنیان لحاظ شده و نکته ای که ما همواره بر آن تاکید می کردیم این است که مسئله اصلی شرکت های دانش نیان امروز پول یا چالش های تامین سرمایه نیست بلکه موضوع بازارسازی و افزایش کمی و کیفی فعالیت آنها نکته مهمی است که باید در نظر بگیریم و هرچه بیشتر جریان سرمایه گذاری و به خصوص سرمایه گذاری خطرپذیر را به این عرصه سوق دهیم.

قادری فر افزود: با این تدابیر جهش تولید توسط شرکت های دانش بنیان در سال ۹۹ با رنگ و بوی بیشتر و متفاوت تری نسبت به سایر ارکان اقتصاد سنتی کشور و اقتصاد نفتی مورد توجه قرار خواهد گرفت ضمن اینکه چالش هایی که وجود داشته و کاهش شدید قیمت بهای نفت در ماه های اخیر نشان دهنده اهمیت رویکرد معاونت علمی و فناوری در گذار از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان است.

وی ادامه داد: این امر در طول ۶ سال اخیر، موید این هست که راه گذار کشور و اقتصاد تک محصولی به سمت اقتصاد نوآورانه و اقتصاد مبتنی بر نوآوری، فناوری و علم است و این امر جز از منظر شرکت های دانش بنیان نمی گذرد. امیدواریم جامعه فناوران و جامعه علمی و پژوهشی کشور سعی کنند با نگاه نوآورانه و فناورانه و با هدف حل چالش های کلیدی کشور، برای تحقق شعار امسال تلاش کنند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)