برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

لزوم توسعه مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی

به گزارش چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی «علیرضا رفیعی پور» با تشریح مهمترین دستاوردها و اقدامات این سازمان در مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های مرجع و مطالعات کاربردی این سازمان افزود: گسترش ۱۰۰ درصدی شبکه آزمایشگاهی کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از جمله این اقدامات بود که موجب ایجاد ۷۰ آزمایشگاه بخش خصوصی، ۲۰ آزمایشگاه دانشگاهی و ۲۵ آزمایشگاه غیردامپزشکی به همراه آزمایشگاه حتی ادارات کل دامپزشکی استانها شده است.

به گفته وی، در مجموع یک شبکه آزمایشگاهی متشکل از  ۱۵۰ آزمایشگاه در کشور در حال بهره‌برداری است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در این مرکز بیش از ۱۵ آزمون جدید در مرکز تشخیص راه اندازی شده است گفت: برای تمرکز زدایی آزمون مشمشه در استانهای فارس، اصفهان و تهران،  آزمون مرس در استان های خراسان جنوبی و جنوب کرمان، آزمون اندازه گیری فلزات سنگین در گلستان راه اندازی و آموزش های لازم ارایه شده است.

رفیعی پور افزود: توجه به مشکل تامین کیت جایگزین کردن تشخیص بیماریهای تب برفکی و وایت اسپات با روش‌های نوین بین‌المللی (که علاوه بر اینکه به کیتهای تخصصی و گران قیمت نیاز ندارد، بلکه هزینه و زمان را نیز کاهش داده) از جمله اقدامات دیگر این مرکز بوده است.

وی از آموزش و واگذاری ممیزی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به ادارات کل دامپزشکی استانها خبرداد و تصریح کرد: آموزش های اختصاصی بصورت حضوری به ۱۰۰ نفر از نیروی معین آزمایشگاهی پرسنل استانی که در ابتدای سال انتخاب شده بودند، ارائه شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر نیز در حال انجام  NRP برای ۳ فراورده با کمک آزمایشگاههای بخش خصوصی عضو شبکه آزمایشگاهی است، یادآور شد: تشخیص علت مرگ پرندگان میانکاله برای اولین بار بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی از جمله اقدامات ارزنده دیگر در سال ۹۸ بود.

  کانون‌های آلوده و بدون علامت کرونا باید شناسایی شود

وی در ادامه از آموزش و واگذاری ممیزی آزمایشگاه‌های بخش خصوصی به ادارات کل دامپزشکی استانها خبرداد و افزود: آموزشهای اختصاصی بصورت حضوری به ۱۰۰ نفر از نیروی معین آزمایشگاهی پرسنل استانی که در ابتدای سال انتخاب شده بودند ارائه شد.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه این مرکز در حال حاضر نیز در حال انجام  NRP برای ۳ فراورده با کمک آزمایشگاههای بخش خصوصی عضو شبکه آزمایشگاهی است، یادآور شد: تشخیص علت مرگ پرندگان میانکاله برای اولین بار بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی از جمله اقدامات ارزنده دیگر در سال ۹۸ بود.

رییس سازمان  دامپزشکی کشور به فعال سازی بخش مطالعات کاربردی این مرکز شامل جداسازی و خالص‌سازی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان؛ فراهم‌کردن امکانات بررسی بذرهای تولید شده توسط شرکت‌های مدعی و امکان مطابقت سویه‌های موجود در واکسن‌های تب برفکی و  PPR با سویه در گردش این بیماریها تاکید کرد.

رفیعی پور ، آمادگی جهت اخذ تاییدیه بین المللی آزمایشگاه باقیمانده‌ها از مراجع بین‌المللی، شرکت در آزمون‌های مهارت( Pt) برای حوزه‌های مختلف و اخذ نمره عالی و مدیریت مصرف کیت و مواد آزمایشگاهی که با وجود تحریم و افزایش قیمت‌ها هیچ‌گونه خللی در انجام آزمونهای مورد نیاز نسبت به سال‌های قبل ایجاد نشد، را از سایر دستاوردهای ارزنده این مرکز برشمرد و اظهار امیدواری کرد این روند در سال “جهش تولید” موجب خدمات کمی و کیفی بیشتر و موثرتری برای تولیدکنندگان فراورده های پروتئینی خواهد شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)