برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جهش تولید، رمز عبور از رکود اقتصادی

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی به عنوان استانی که حداقل در سابقه ذهنی ایرانیان به عنوان قطب صنعتی شناخته می شود، نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که در سال های گذشته به دلیل تحریم های ظالمانه و نامشروع آمریکا با مشکلات مختلفی در زمینه های صادرات و واردات، تامین مواد اولیه و نقدینگی مواجه بوده اند و حال تعیین راهبرد «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقاب اسلامی به عنوان سیاست کلان اقتصادی سال جاری، آنان را به گشایش افق جدیدی در حوزه تولید امیدوار کرده است.

حال تصمیم سازان و فعالان حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی با اولویت بخش خصوصی، با در نظر گرفتن اینکه آذربایجان شرقی تنها استان کشور است که بیش از ۸۰ درصد واحدهای تولید آن با سرمایه مردمی راه اندازی شده و رشد و توسعه یافته اند، با اشاره به تخصیص اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت تدبیر و امید برای عملیاتی کردن شعار سال «جهش تولید»، می گویند که جذب بخشی از این اعتبارات می تواند گشایش اساسی در مشکلات پیش روی آنان ایجاد کند.

بدیهی است که فعالان حوزه تولید و صنعت آذربایجان شرقی از خود  می پرسند که چه سهمی از اعتبارات فوق الذکر برای رفع حداقل پاره ای از مشکلات پیش رویشان به این استان اختصاص خواهد یافت و آیا نهادهای مسوول استانی از قبیل نمایندگان ۱۹ گانه این خطه در مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل کار، تعاون رفاه اجتماعی برای جذب سهمی متناسب از بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای شعار «جهش تولید»، تلاش کارآمد و نتیجه بخشی خواهند داشت یا نه؟

ایرنا مرکز تبریز برای پاسخگویی به این سوال و بررسی راهکارهای نظری و عملی تحقق شعار سال «جهش تولید» به سراغ جمعی از مسوولان استانی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصصوصی رفته و  نظر آنان را در این خصوص جویا شده است که ماحصل آن در ززیر ارایه می شود.

یونس ژائله، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی تبریز

«جهش تولید» با رونق بخش کشاورزی و صنعت ممکن است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تبریز در این باره به ایرنا گفت: شعار «جهش تولید» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۹۹ نام‌گذاری شده است، با افزایش تولید داخلی در بخش‌های مختلف به ویژه صنعت و کشاورزی محقق می‌شود.

یونس ژائله با بیان اینکه سال گذشته با وجود تحریم های دشمنان، عملکرد بخش صنعت و تجارت در کشور به ویژه در این استان مثبت بود، افزود: در سال جدید به شدت با کاهش درآمدهای ارزی مواجه خواهیم شد، بنابراین باید با استفاده از پتانسیل های داخلی در تولید داخلی جهش ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: در سال جدید برای تحقق منویات رهبری برای جسه تولید باید با تولید محصولات با کیفیت جهانی و صادرات آن ها به بازارهای جهانی به ویژه کشورهای منطقه، نیازهای ارزی خود را تامین کنیم.

رییس اتاق تبریز با بیان اینکه هم اکنون ۱۷ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در بخش کشاورزی وجود دارد، گفت: اولویت اول امسال باید توجه به تولید داخلی در بخش کشاورزی و استفاده به نحو احسن از ظرفیت این بخش برای تامین نیاز کشور به محصولات و نهادهای کشاورزی باشد.

ژائله، اولویت دوم کشور و آذربایجان شرقی را داخلی سازی ماشین آلات و قطعات بخش صنعت اعلام کرد و ادامه داد: در این بخش باید با استفاده از ظرفیت بالای صنعتگران توانمند داخلی بتوان علاوه بر حفظ اشتغال موجود در سطح کشور و استان زمینه ایجاد استغال بیشتر را فراهم کرد.

وی یادآوری کرد: مدیران ارشد نهادها، ادارات دولتی و بانک ها نیز باید با تلاش در جهت بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید داخل و بخش خدمات زمینه را برای جهش تولید در سطح کشور و این استان فراهم کنند.

ژائله، افزود: در زمان کنونی بخش خصوصی و دولتی باید در کنار هم باشند تا با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود علاوه بر تامین نیازهای داخلی بتوان با جهش تولید زمینه صادرات محصولات به بازارهای جهانی و کشورهای همسایه را فراهم کرد. 

مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی

ضرورت اصلاح روند تولید 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باید برای تولید کشور برنامه نوشته شود، گفت: ‌روند فعلی تولید در کشور نیز باید اصلاح شود.

مسعود پزشکیان اظهار کرد: ‌در کنار برنامه و اصلاح روند تولید، نوآوران، دانشگاهیان، شرکت‌های نوبنیان و شهرک های خلاق نیز باید حمایت و تقویت شوند و موانع تولید و صادرات نیز برداشته شود.

وی گفت: ‌تولیدات داخلی باید بر اساس نیاز کشور باشد و برای صادرات آن نیز باید بازار هدف مشخص باشد.

 پزشکیان یادآوری کرد: تولیدات داخل طوری نباشد که روی دست تولیدکنندگان بماند و در نهایت موجب ضرر و زیان یا احیانا ورشکستگی آنها شود.

وی تاکید کرد: باید بین تولید و بازار تعادل برقرار شود برای موفقیت در تحقق شعار سال با برنامه حرکت کنیم تا به موفقیت چشمگیری دست یابیم.

 وی همچنین یادآور شد: شعار سال گذشته ‌هم که رونق تولید بود معتقدم تا حد زیادی محقق شد اما دستیابی به توسعه اقتصادی و تحقق تولید به صورت قطره‌چکانی ممکن نیست و باید به صورت جامع و کامل عمل شود.

وی افزود: حمایت از تولیدکنندگان به خصوص حمایت های مالی و بانکی از آنها در کنار رفع بروکراسی های اداری و دست و پاگیر در بخش تولید، ‌صنعت و صادرات می تواند موجب جهش تولید شود.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی

 لازمه جهش تولید حذف قوانین دست و پا گیر است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت نیز به ایرنا گفت: لازمه تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید حذف قوانین اضافی و مقررات دست و پا گیر است.

محمدحسین فرهنگی افزود: حدود ۱۰ سال است که مقام رهبری عناوین اقتصادی همچون حمایت از تولید ملی، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان اولویت ساله ا تعیین می‌ کنند که بیانگر ضرورت عدم وابستگی به سایر کشورها از نظر نیازهای کشور است.

وی با بیان این‌که عدم وابستگی به خارج از کشور در حوزه های مختلف اقتصادی تنها با اتکا به تولید و توانمندی های داخلی محقق می‌شود، اظهار داشت: فرهنگ سازی و برنامه ریزی در حوزه حل مشکلات و تولید داخلی تاثیر مثبتی و مستقیم بر تمامی حوزه‌های اقتصادی خواهد داشت.

فرهنگی ادامه داد: چون رهبری نظام هر سال متناسب با شرایط کشور شعار سال را تعیین می‌کنند، در صورتی که به توصیه‌های ایشان درباره اولویت‌های تعیین شده به درستی توجه شود، بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌ شود. 

وی یادآوری کرد:  چنانچه در سال های گذشته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صورت دقیق و اصولی اجرایی می‌ شد، بسیاری از مشکلات کنونی به وجود نمی‌آمد، اما در هر حال شرایط کنونی کشور را می‌توان به فرصتی بی بدیل برای تحقق شعار سال تبدیل کرد که در این زمینه باید تصمیمات و اقدامات مسؤولان با عملکرد آنها نسبت به سال‌های گذشته متفاوت باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی، گفت: اگر از تولید داخل به درستی حمایت شود، ضوابط و مقررات دست و پاگیر حذف و تصمیمات مناسب مربوط به حمایت از تولید داخل اجرایی شود، اتفاقات خوشایندی در حوزه تولید رخ داده و آینده‌ای روشنی در پیش خواهد بود.

  رموز واکنش ایمنی بدن نسبت به بیماری‌ها شناسایی شد

فرهنگی اضافه کرد: در رابطه با شعار سال اگر مسؤولان تنها به دنبال شعار دادن و روزمرگی بدون پشتوانه عملی باشند، نه تنها وضعیت تولید بهتر نخواهد شد، بلکه موانع پیش رو بیشتر نیز می شود که این وضعیت به ضرر مجموعه های اقتصادی خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر لازم است راه و روش و نگرش های جدیدی در حوزه اقتصاد، صنعت و تولید کشور اعمال شود تا بتوان راهکارهای دیگری برای رونق و جهش تولید داخلی ارایه داد و باید تلاش ها را بیش از پیش افزایش داد.

فرهنگی با بیان اینکه اگر جهش در تولید داخلی اتفاق افتد، کشور در کنار سایر توانمندی‌ها، از نظر اقتصادی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت، افزود: اما برای رسیدن به این امر باید تلاش بسیاری شود و به لحاظ فرهنگی باید اقدامات گسترده ای برای سوق دادن آحاد مردم به مصرف کالاهای داخلی صورت بگیرد. 

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم

جهش تولید، نسخه درمان تمامی مشکلات اقتصادی جامعه است

منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم نیز گفت: جهش تولید، نسخه درمان تمامی مشکلات اقتصادی جامعه به ویژه در شرایطی است که دچار تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه دشمن به ویژه آمریکا هستیم.

سید محمد رضا تاج‌الدینی با بیان اینکه موانع داخلی جهش تولید را باید در مجلس شواری اسلامی پیگیری کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال تجهیزات تولیدی یا مواد اولیه با وجود تحریم‌های سخت وارد شده و شش ماهی هم در گمرک، نگهداری می‌شوند و این نشان دهنده وجود برخی مشکلات است.

وی، افزود: با خبر هستم که حدود ۶۰ دستگاه آمبولانس به مدت دو سال است که در گمرک گیر کرده و با وجود خریدار، اختلافات گمرکی و مشکلاتی مانند نرخ ارز، سبب ترخیص نشدن آن شده است؛ البته به تازگی شنیده‌ام که مشکل در شرف برطرف شدن است.

میرتاج‌الدینی، با تاکید بر اینکه کیفیت محصول داخلی در تشویق مردم به خرید کالای داخلی، موثر است، گفت: واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان باید به کیفیت کالای تولیدی اهمیت دهند.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان، کیفیت محصولات شان را افزایش و بهبود دهند؛ مثلا با کیفیت بودن مواد غذایی تولیدی ایران به ویژه تبریز و آذربایجان شرقی مانند شیرینی و شکلات، یکی از بهترین محصولات در کشورهای منطقه به شمار می‌آید.

منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه ۷۰ درصد لوازم خانگی با کیفیت و مورد نیاز کشور در اطراف تبریز تولید و تامین و حتی صادر هم می‌شود، یادآوری کرد: تولید محصولات باکیفیت سبب می‌شود تا دانش ایرانی و مغز جوان ایرانی با دنیا برابری کند.

وی با بیان اینکه نامگذاری سال ۹۹ به نام سال “جهش تولید” ‌از سوی رهبر معظم انقلاب به اهمیت تولید اشاره دارد، اظهار کرد: نامگذاری‌ها سمبلیک و شعاری نبوده و هدف تعیین راهبرد اقتصادی و نهادینه کردن آن در جامعه و تثبیت است؛ سال گذشته، سال «رونق تولید» بود و امسال برای حرکت به این سمت، حتما باید به طرف جهش تولید حرکت کنیم تا شاهد تحولی محسوس و جهشی در تولید داخل باشیم.

میر تاج‌الدینی، تاکید کرد: تحقق شعار سال ۹۹ مبنی بر جهش تولید، راه مقابله با بسیاری تحریم‌ها مانند تحریم بانک‌ها، نفت و بسیاری تجهیزات و داروها است.

وی، رکود اقتصادی در واحدهای تولیدی و مسائل داخلی کشور، بیکاری و دو رقمی بودن نرخ آن را از دیگر مشکلات کشورمان برشمرد و جهش تولید را نسخه درمان آن عنوان کرد.

وی، یادآوری کرد: همانگونه که تحریم‌ها در زمان جنگ باعث شد تا صنعتگران مان دست به تلاش زده و در زمینه تولید برخی محصولات به انبوه سازی برسند، امروزه نیز تحریم می‌تواند فرصتی برای رونق اقتصادی و کاهش بیکاری باشد.

میر تاج‌الدینی، رفع موانع کسب و کار و تولید، حمایت جدی از واحدهای تولیدی و در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش برای این واحدها را از راهکارهای تحقق شعار جهش تولید، عنوان کرد.

سیدحمزه امینی، نماینده مردم هشنرود و چاراویماق در خانه ملت 

دولت موانع تولید را از سر راه بردارد

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نامگذاری سال ۱۳۹۹ از طرف مقام معظم رهبری به نام «سال جهش تولید» یک اقدام هوشمندانه و به موقع بود، گفت: دولت باید موانع تولید را از سر راه بردارد.

سید حمزه امینی اظهار کرد: طی سال گذشته قدم‌های مثبتی در زمینه حمایت از تولید برداشته شده و جامعه به سوی تولید و مصرف تولیدات داخلی حرکت می‌کند.

وی افزود: حمایت‌های دولت از تولید کنندگان در سال گذشته هرچند مناسب بود، اما کافی نبود؛ بر این اساس دولت باید با حمایت‌های همه جانبه خود از تولید کنندگان و با اختصاص وام‌های کم بهره و بلند مدت در جهش تولید نقش به سزایی ایفا کند.

وی اظهار کرد: مجموعه دولت اعم از استانداران و فرمانداران باید مشکلات موجود بر سر راه تولید را مرتفع کرده و در جهش تولید، کمک حال جامعه باشند و مجوزهای لازم برای تولید انواع محصولات را در حداقل زمان ممکن صادر کنند.

امینی اضافه کرد: اگر مصرف تولیدات داخلی در کشور افزایش یابد، علاوه بر فراهم شدن اشتغال و درآمد پایدار برای مردم، حاکمیت نیز در برابر جنگ ظالمانه اقتصادی استکبار جهانی، پیروز میدان شده و تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و راه اندازی تولیدی‌های کوچک و بزرگ در شهرستان‌های هشترود و چاراویماق در سال جهش تولید از اولویت‌های اصلی دولت و مجلس خواهد بود.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

رفع موانع عنصر اصلی جهش تولید است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: رمز و عنصر اصلی جهش تولید، رفع موانع پیش روی تولید است.

محمدرضا پورمحمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مهم ترین و اصلی ترین بحث توسعه کشور و پیشرفت جامعه در گرو رونق و جهش تولید است.

وی ادامه داد: هرچند بیماری کرونا و مشکلات آن بر تولید سایه انداخته است، اما می دانیم که این وضعیت مقطعی است و خواهد گذشت.

پورمحمدی گفت: یکی از موانع تولید بحث تامین سرمایه و نقدینگی است که با توجه به افزایش قیمت ارز، واحدهای تولیدی با مشکل مواجه هستند.

وی اضافه کرد: در جهت رفع این مشکل به فکر بازار بورس و رونق بازار بوروس و همچنین تامین صندوق مالی برای واحد های تولیدی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: حمایت از واحدهای تولیدی زیانده که در سال های گذشته با مشکل مواجه شده بودند در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم موانع این واحدها را رفع کنیم.

پورمحمدی با تاکید بر رفع مشکلات صاردات که به صورت مقطعی به وجود آمده است، اظهار کرد: وضعیت آذربایجان شرقی در صادرات نسبت به سایر استان ها بهتر است بطوری که صادرات در این استان ۵۳ درصد افزایش داشته و با کشورهای همسایه ارتباط خوبی دارد.

وی تاکید کرد: با اهتمام جدی برای رفع موانع و مشکلات موجود، خواهیم توانست جهش تولید را در استان رقم بزنیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)