برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت پروتز مچ دست با حداکثر شباهت به مفصل طبیعی

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، جراحی‌های مربوط به ایمپلنت پروتزهای زانو، لگن و ران بسیار رایج است؛ ولی مفاصل مچ دست بسیار پیچیده هستند و تعویض آنها خیلی رایج نیست؛ از طرفی پروتز کارآمدی با قابلیت‌های کافی برای آن وجود ندارد.
محققان دانشگاه براون در آمریکا برای حل این مشکل موفق به طراحی و ساخت یک پروتز مچ دست شده‌اند که ادعا می‌شود عملکرد آن مشابه مچ واقعی است و بیشترین انطباق را با بدن دارد. این پروتز KinematX Total Wrist Implan نام دارد و طراحی و ساخت آن حدود ۳۰ سال به طول انجامیده است.
پروتزهای پیشین برای حرکت در چهار جهت بالا و پایین و چپ و راست طراحی شده بود و بسیاری از عملکردهای عادی مچ دست با آن امکان پذیر نبود. ولی محققان برای ساخت این پروتز جدید از یک سیستم آنالیز حرکتی سه‌بعدی، برای بررسی نحوه حرکت مچ طبیعی در فعالیت‌های، گوناگون بهره گرفته‌اند. برای ساخت این پروتز فعالیت‌های گوناگونی از قبیل چکش‌زدن میخ، پرتاب توپ و ریختن آب درون لیوان مدنظر قرار گرفته شده است.
محققان امیدوارند این پروتز بتواند تمام محدودیت‌های پروتزهای قبلی را برطرف کند و از طرفی بر اثر حمل بار اضافی کارایی خود را از دست ندهد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  رییس جمهوری: دستورالعمل‌های بهداشتی برای فعالیت حوزه گردشگری و صنایع دستی تهیه شود