برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چند گزاره علمی که صحت ندارند

علم به عنوان چراغ راه پیشرفت بشریت از بسیاری از معماها و اسرار جهان پرده برداشته است. این روزها با پیشرفت علم و افزایش آگاهی مردم بسیاری از افسانه‌ها و باورهای غلط قدیمی از بین رفته‌ و با فکت‌های علمی جایگزین شده‌اند. با این حال بسیاری از گزاره‌های علمی که جهان به آن‌ها باور دارد، درست نیستند و باید اصلاح شوند. برای آشنایی با چند مورد از این گزاره‌ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از نور حرکت کند

از زمان انیشتین می‌دانیم که هیچ چیز سریع‌تر از سرعت نور که تقریبا برابر است با ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر در هر ثانیه، حرکت نمی‌کند. اما این گزاره تنها در فضای خلاء صادق است. تحت شرایط مناسب، حتی لاک‌پشت همسایه هم می‌تواند از سرعت نور پیشی بگیرد. همه چیز در این جا به واسطه بستگی دارد. هنگامی که نور از شیشه یا آب عبور می‌کند، سرعت حرکت آن حدود یک سوم کاهش می‌یابد. همچنین با استفاده از برخی مواد خاص به عنوان واسطه، می‌توان سرعت نور را تا حد سرعت راه رفتن یک فرد کاهش داد. دانشمندان به تازگی حتی موفق شدند نور را به طور کامل متوقف کرده و آن را در زمانی دیگر آزاد کنند. بنابراین اگر واسطه‌های درستی را به عنوان معیار انتخاب کنید، تقریبا هر چیزی می‌تواند سریع‌تر از سرعت نور حرکت کند.

اسپوتنیک اولین شیء ساخت بشر است که به فضا فرستاده شد

ماهواره اسپوتنیک ۱ که در تاریخ ۴ اکتبر ۱۹۵۷ توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا پرتاب شد، جهان را متحول کرد. این ماهواره به عنوان اولین شیء ساخت انسان که وارد مدار شد، به مدت سه ماه به دور کره زمین چرخید. اما اولین شی ساخت بشر نبود که به فضا رسید. پیش از پرتاب این ماهواره، صدها موشک به ورای مرزهای شناخته شده آسمان شلیک شده بودند که بلافاصله در یک مسیر بالستیک به زمین بازگشتند. این موشک‌ها، موشک‌های آلمانی V-۲ بودند که در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم بر سر مردم انگلستان، فرانسه و بلژیک فرود آمدند. البته که این  آغاز خوشایندی برای پروسه فتح فضا توسط بشر نبود.

  رونق بازار مرکبات مازندران از ویروس کرونا

شیشه مایع است

برخی افراد معتقدند این که بخش پایینی پنجره‌های قدیمی ضخیم‌تر است از مایع بودن شیشه حکایت دارد. به این ترتیب که نیروی گرانش زمین در گذر قرن‌ها باعث شده تا این مایع به سمت پایین جریان پیدا کند. اما چنین چیزی حقیقت ندارد.

بخش تحتانی شیشه‌های قدیمی از آن جهت ضخیم‌تر هستند که به این شکل ساخته شده‌اند. با استفاده از تکنولوژی ابتدایی شیشه‌سازی تنها امکان ساخت قطعات کوچک وجود داشت که ضخامت و شفافیت‌های متفاوتی داشتند. بنابراین منطقی بود که این قطعات به گونه‌ای نصب شوند که لبه‌های سنگین‌تر در بخش پایینی قرار گیرند. به همین دلیل است که بخش پایینی پنجره‌های قدیمی ضخیم‌تر به نظر می‌رسد.

بدن شما تماما به خودتان تعلق دارد

شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما حدود نیمی از سلول‌های بدن شما انسانی نیستند. این عوامل خارجی شامل باکتری‌ها، قارچ‌ها و باکتری های باستانی هستند. لازم است بدانید که بدن شما از این مزاحمان کوچک پُر است.

حتی سلول‌های انسانی شما نیز کاملاً مال خودتان نیستند. بسیاری از مادران طی فرآیندی موسوم به میکروکیمریسم سلول‌هایی را از نوزاد در بدن خود نگه می‌دارند. این سلول‌ها در کنار سلول‌های بدن مادر فعالیت کرده و تقسیم می‌شوند، اما از نظر ژنتیکی متفاوت باقی می‌مانند و ممکن است به نوزادان بعدی همان مادر منتقل شوند و حتی به نسل‌های بعد نیز برسند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(